GLN Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Vi er et samboerpar i begynnelsen av 20 årene som skal flytte til et nytt studiested for å studere. I den sammenheng lurer jeg på hvor mye det er mulig å forhandle med leietakere ang månedsleie å overtaksdato? Hva er deres favoritt leietakere? Velger dere de første som tar kontakt, eller venter dere på at noen "bedre" skal ta kontakt? Står vi sterkere med en 3års leieperiode, enn andre med 1-2 år? I vårt tilfelle vil vi begynne å leie f.o.m 1. juli, noe som er i det lengste frem i tid. Vi vil være ute i god tid, samt være sikret en leilighet før vi reiser hjem og på sommerferie i juni. Har dere noen gode forhandlingstips? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 TS. Jeg leide tidligere ut, i en 10 års periode, til noen leietagere. En bolig, med to boenheter (leiligheter). Og gikk etter noen enkle regler. Tror mange andre benytter de samme. Fast arbeid (for begge). Depositum (og første måneds husleie, på forskudd) Kjemi (vennlighet og kompromivilje) Ikke enslige jenter/damer, med eller uten barn. (Enslige damer kan bli gravide og da er de vanskeligere å få ut av leilighet. Og det blir ofte mer renn av besøkende gutter/menn) Forhandling? Tja, hvem vil være uten en måneds husleie, det kan bety krise i økonomien. Så jeg ville valgt en ut fra foranstående punkter og fått inn en ny leietager, så raskt som mulig, etter at leligheten ble ledig. Betaler en fra første dato, har det ingen betydning, når boligen blir innflyttet. Tenker på en tomannsbolig. Er ikke sikker på, at jeg hadde gitt et samboer par, en 3 års kontrakt. Hva hvis samboerskapet opphører, blir det bare problemer, for den ene, eller begge parter. Jeg ville akseptert at forsøk på forhandlig, når det kommer til husleie. Men de fleste er ganske godt orientert om hva som er husleie, for en tilsvarende leilighet, i området. Så tvilsomt, at det nytter. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 TS. Jeg leide tidligere ut, i en 10 års periode, til noen leietagere. En bolig, med to boenheter (leiligheter). Og gikk etter noen enkle regler. Tror mange andre benytter de samme. Fast arbeid (for begge). Depositum (og første måneds husleie, på forskudd) Kjemi (vennlighet og kompromivilje) Ikke enslige jenter/damer, med eller uten barn. (Enslige damer kan bli gravide og da er de vanskeligere å få ut av leilighet. Og det blir ofte mer renn av besøkende gutter/menn) Forhandling? Tja, hvem vil være uten en måneds husleie, det kan bety krise i økonomien. Så jeg ville valgt en ut fra foranstående punkter og fått inn en ny leietager, så raskt som mulig, etter at leligheten ble ledig. Betaler en fra første dato, har det ingen betydning, når boligen blir innflyttet. Tenker på en tomannsbolig. Er ikke sikker på, at jeg hadde gitt et samboer par, en 3 års kontrakt. Hva hvis samboerskapet opphører, blir det bare problemer, for den ene, eller begge parter. Jeg ville akseptert at forsøk på forhandlig, når det kommer til husleie. Men de fleste er ganske godt orientert om hva som er husleie, for en tilsvarende leilighet, i området. Så tvilsomt, at det nytter. Takk for tilbakemelding. Er slik informasjon og svar jeg er ute etter, ble litt klokere allerede Leide du noen gang ut til studenter? Ville du ansett stipend som en god betalingsevne? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Våre favorittleietakere er stipendiater/doktorgradsstudenter. Studenter, men litt voksnere enn førsteårsstudenter, og rimeliig god og sikker lønn i tre-fire år. At de har kommet inn på PhD-studiet bør forhåpentligvis tyde på at de har bra omløp i hodet. Andre grupper som enslige mødre, katteeiere og yngre studenter blir selvsagt også vurdert - individuelt på hvilket inntrykk de gir når man snakker med dem, eventuelle referanser - og aller best - anbefalinger fra felles bekjente/venner/slektninger. Gir de inntrykk av at de er noenlunde edruelige og velstelte uten å ha gått på trynet i sminkeskrinet, er det lett å tro at de vil stelle pent med leiligheten og området omkring, gjerne bidra til snømåking. For unge studenter er det ingen ulempe å være et par, men det er samtidig ikke garanti for noe - unge par går fort og plutselig fra hverandre... Og de bør helst ikke ha hver sin bil de skal ha parkeringsplass til. Maks en plass til utleie-leiligheten, da tomta vår er liten og det ikke er tillatt med gateparkering vinterstid i vårt nabolag. Om man velger de første og beste som tar kontakt? Hvis de virker OK, ja, så slipper man å vurdere hundrevis av kandidater. Å slippe å vurdere 100-vis av henvendelser er også en grunn til å ikke avertere på Finn eller i avisen. Vi har fått leieboere ved å avertere på elektronisk oppslagstavle ved universitetet, og dersom leieboere som flytter ut kjenner noen som er interessert i å overta er det velkomment. Tre års leieavtale eller tidsubegrenset som forventes å vare i flere år er bra synes jeg, lite å administrere. Noen utleiere synes det er fordel med kortere avtaler - marerittet er å få noen inn i huset man ikke trives med å leie ut til og aldri sier opp, mens man selv ikke har saklig grunn til å si dem opp. Jeg vil på det sterkeste anbefale å utnytte det dere har av nettverk for å finne en bolig utenom vanlige annonsekanaler hvis dere har mulighet til det. I alle fall dersom dere ønsker å kunne forhandle om tidspunkt for innflytting etc. De som averterer i avis eller på Finn i en universitetsby får fort en enorm pågang av interesserte og har mer enn nok med å velge og vrake, og kan lett velge bort de som kommer med forhandlingskrav som ikke passer 100%. Endret 5. mars 2014 av Svinks Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Leier ut sentrumsleilighet til studenter. Har 3 rom jeg leier ut. Ville aldri leid ut til en som kun lever på stipend, jobb ved sidenav studier er veldig viktig. Om det er snakk om leilighet i en storby vil det alltid være utleiers marked og å forhandle på prisen vil nok være vanskelig i mange tilfeller. Selv har jeg regnet ut hva jeg trenger for at det skal gå rundt + 10% til vedlikehold osv, og det utgjør leieprisen. Når det kommer til dato, så ønsker isåfall jeg å leie ut så fort som mulig, så hvis dere synes datoen er for sent, så er det mest sannsynlig noen andre som bor der enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå