Gå til innhold

Oppgradering av gammel gaming pc

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en gaming pc som ble bygd av faren min i 2010, men som nå har begynt å yte dårligere. Jeg spiller hovedsakelig Guild Wars 2, men jeg må ofte spille på "best performance" innstillinger for å unngå lave FPS, men det er ikke alltid dette er nok heller. For de som kjenner til Guild Wars 2 så spiller jeg både PvE, WvWvW og PvP.

Maskinen kan også være treg når jeg åpner nye internettsider, men generell surfing går knirkefritt.

Det jeg ønsker er hjelp med å finne flaskehalser, og hvordan jeg kan øke maskinens ytelse mest mulig uten å bruke alt for mye penger. Det hadde også vært fint med tilbakemeldinger på komponenter som passer med det jeg allerede har, da det minsker mengden på ting som må skiftes ut.

Jeg er helt ny med bygging/oppgradering av pc-er, og faren min har ikke anledning til å hjelpe meg, så jeg tenkte jeg skulle skrive her.

Specs for pc-en:

Kabinett: Fractal Design Miditower Define R3 Black (om plass har noe å si)

Motherboard: ASUS M4A87TD EVO AM3 ATX

Prossessor: AMD PHENOM II X4 955 BE 3.2GHZ 8MB Socket AM3 BOX

Skjermkort: Gigabyte Geforce GTX 460 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI

SSD: OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC

RAM: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7PC12800 1600MHZ CL9 (2x2GB)

CPU-kjøler: NOCTUA NH-D14 S-775/1156/1366/AM2+/AM3

Håper noen har tid til å se på hva som kan oppgraderes/byttes ut. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har en gaming pc som ble bygd av faren min i 2010, men som nå har begynt å yte dårligere. Jeg spiller hovedsakelig Guild Wars 2, men jeg må ofte spille på "best performance" innstillinger for å unngå lave FPS, men det er ikke alltid dette er nok heller. For de som kjenner til Guild Wars 2 så spiller jeg både PvE, WvWvW og PvP.

Maskinen kan også være treg når jeg åpner nye internettsider, men generell surfing går knirkefritt.

Det jeg ønsker er hjelp med å finne flaskehalser, og hvordan jeg kan øke maskinens ytelse mest mulig uten å bruke alt for mye penger. Det hadde også vært fint med tilbakemeldinger på komponenter som passer med det jeg allerede har, da det minsker mengden på ting som må skiftes ut.

Jeg er helt ny med bygging/oppgradering av pc-er, og faren min har ikke anledning til å hjelpe meg, så jeg tenkte jeg skulle skrive her.

Specs for pc-en:

Kabinett: Fractal Design Miditower Define R3 Black (om plass har noe å si)

Motherboard: ASUS M4A87TD EVO AM3 ATX

Prossessor: AMD PHENOM II X4 955 BE 3.2GHZ 8MB Socket AM3 BOX

Skjermkort: Gigabyte Geforce GTX 460 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI

SSD: OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC

RAM: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7PC12800 1600MHZ CL9 (2x2GB)

CPU-kjøler: NOCTUA NH-D14 S-775/1156/1366/AM2+/AM3

Håper noen har tid til å se på hva som kan oppgraderes/byttes ut. :)

Og så kan du jo overklokke cpu'en ?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg har lest litt om overklokking, og det ser ikke ut som noe jeg har lyst til å prøve meg på, siden jeg er nybegynner innenfor å forbedre pc-ens kapasitet. Også lurer jeg på hva jeg eventuelt kan bytte ut det grafikkortet og den rammen jeg har med, som er kompatibelt med de andre komponentene jeg har. Har søkt litt rundt, men synes det virker skummelt å skulle kjøpe noe når jeg ikke vet spesifikt om det passer sammen med resten. En pc som fungerer dårlig er bedre enn en pc som ikke fungerer i det hele tatt :)

redigert p.g.a. ordforveksling

Endret av Hakon88
Lenke til kommentar

Jeg har foreløpig ikke noe budsjett, men tenker at alt under 2000 er helt ok. Men i og med at jeg har tenkt å oppgradere så vil jeg jo kjøre på litt, forutsatt at oppgraderingen er verdt det og jeg ikke må bytte alt i løpet av ett års tid, da kan jeg like gjerne begynne å spare til ny maskin. Et annet spørsmål er jo om oppgraderingen vil åpne en flaskehals eller ikke.

Så mer RAM, nytt grafikkort og overklokke CPU-en? :p (siste høres skummelt ut)

Og hvis jeg kjøper 2 nye minnekort på 2GB hver, men senere vil oppgradere igjen, kan jeg oppgradere med 2 4gb minnekort så jeg lander på 12gb totalt, eller må alle kortene være på samme størrelse?

Takk for svar! :)

Redigert for tilleggspørsmål

Endret av Hakon88
Lenke til kommentar

Du har altså en D14 kjøler, og ingen overclock? Du kan sannsynligvis hente mye ytelse på å overclocke, og den kjøleren er jo perfekt til overclocking.

Enig i at han bør overklokke. Iallefall litt. Masse ekstra ytelse å hente der. Som regel mer å hente på klokking enn på å kjøpe ny cpu med mindre du har en helt latterlig svak en. Men kjøleren som følger med amd phenom 2 bråker jo som en overklokket hårføner på maks.

http://www.hardware.no/bruktmarked/annonse/33914

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Ang rammen så var bare det noe du kunne gå for. Du kan jo gå for 2x4GB eller 2x8GB brikker.

Men tenkte bare litt på prisen også. 8GB holder for de fleste i dag enn at du har spesielle behov, jeg har 16GB, men kjøpte rett før prisen føyk i været.

Her har du 2x4GB ram:
https://www.komplett.no/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl9/650278

Da er du oppi 12GB totalt.

Ang skjermkortet. Her er det jo litt mer usikkert på hvor mye du vil legge i.

Du har jo feks AMD R9 280X, Nvidia GTX770.

Dem koster rundt om 2200-2500kr.

Du kan jo også gå ned et hakk til GTX760.

Det kommer som sagt helt an på hvor mye du vil bruke.

Går du noe høyere på rangstigen så vil CPUen din absolutt bli flaskehals. Den blir kanskje en smule flaskehals med disse jeg anbefaler nå, men en liten overklokk hjelper dog på.

Lenke til kommentar

Hadde nesten samme type CPU så deg, dog 3 kjernes som kjørte på 2.8GHz, denne ble overklokket til 3.5GHz uten problem. Leste meg litt opp, brukte faktisk ikke mer en et par timer inkl youtube video.

Satt den da på 3.5GHz med spenning på 1.5V som er veldig høyt egentlig og småjusterte ned. Selve overklokking med stabilitetskjøring med program tok dog en del lengre(12 timer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...