AwsmPineapple Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Hei! Er på tampen til å kjøpe meg lydkortet Xonar Phoebus fra ASUS, men lurer på om jeg får plass i kabinettet mitt! Har et Maximus VI Gene hovedkort hvor jeg har brukt en 16x slot, og den andre 8x slotten er ledig. Går det an å putte et 1x lydkort i 8x slotten? Det andre jeg lurer på er rett og slett så simpelt som:Er det plass til kortet?Har nemlig h100i i kabinettet mitt, med 2 x SP120 som blåser nedover på skjermkort + evnt. lydkort. (Dermed ikke noe problem med kjøling, siden det er stock 780 kjøler)Legger ved noen bilder her, så dere kan se plassen: Lenke til kommentar
HardGround Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Kan du senda eit oversiktsbilde av cpu,gpu,ram og hovudkort? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Går det an å putte et 1x lydkort i 8x slotten? Ja, det er fullt mulig. Så lenge det du kobler til er av lavere verdi enn det porten er designet for er du trygg. Skjermkortet ditt yter jo bedre i et X16 spor men du har det i et X8 spor så her går det egentlig begge veier. Er det plass til kortet? Ja, det er det. Men vurder temperatur på skjermkortet over før du gjør dette og om det er forsvarlig med tanke på at dette kan potensielt overopphete det øverste skjermkortet. Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Går det an å putte et 1x lydkort i 8x slotten? Ja, det er fullt mulig. Så lenge det du kobler til er av lavere verdi enn det porten er designet for er du trygg. Skjermkortet ditt yter jo bedre i et X16 spor men du har det i et X8 spor så her går det egentlig begge veier. Er det plass til kortet? Ja, det er det. Men vurder temperatur på skjermkortet over før du gjør dette og om det er forsvarlig med tanke på at dette kan potensielt overopphete det øverste skjermkortet. Skjermkortet er puttet i 16x slotten, det er bare det at det ser ut som om jeg ikke har gjort det Har kabinettet Bitfenix Prodigy M, så hovedkortet er skrudd fast oppned. Viften på 780 sitter helt til venstre og lydkortet vil ikke dekke over denne, så i teorien burde skjermkortet fortsatt få "frisk" luft fra radiatoren over som før? Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Kan du senda eit oversiktsbilde av cpu,gpu,ram og hovudkort? Her har du et bilde! Litt rotete cable management, men tanken er at det skal være så "praktisk" som mulig Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Det vil nok gå greit, men luftflyten vil falle drastisk. Selv slik du har det nå så blir det en del ekstra mottrykk for viftene i h100i, og presser du inne et ekstra kort så vil du sperre for vifta til høyre. (den vil bare stå å kutte luften) Det er mulig det ville gått bedre å hatt viftene på andre siden av radiatoren. Blir lettere for luften å flyte ut til sidene i radiatoren/der det er plass, samt at lufthastigheten allerede ville være bremset av radiatoren som igjen gjør at motstanden som lydkortet bidrar med blir mindre. Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Det vil nok gå greit, men luftflyten vil falle drastisk. Selv slik du har det nå så blir det en del ekstra mottrykk for viftene i h100i, og presser du inne et ekstra kort så vil du sperre for vifta til høyre. (den vil bare stå å kutte luften) Det er mulig det ville gått bedre å hatt viftene på andre siden av radiatoren. Blir lettere for luften å flyte ut til sidene i radiatoren/der det er plass, samt at lufthastigheten allerede ville være bremset av radiatoren som igjen gjør at motstanden som lydkortet bidrar med blir mindre. Får litt problemer med å flytte på viftene, da rørene med vann fra radiator kommer i konflikt med ledninger hvis jeg flytter den. Tror du temperaturen vil øke drastisk fra det den er nå? For øyeblikket ligger cpu på 26 *C og 780 på 33 *C (dette er idle da...) 780 blir 80 *C uansett ved load pga. GPU boost 2.0. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Det vil nok gå greit, men luftflyten vil falle drastisk. Selv slik du har det nå så blir det en del ekstra mottrykk for viftene i h100i, og presser du inne et ekstra kort så vil du sperre for vifta til høyre. (den vil bare stå å kutte luften) Det er mulig det ville gått bedre å hatt viftene på andre siden av radiatoren. Blir lettere for luften å flyte ut til sidene i radiatoren/der det er plass, samt at lufthastigheten allerede ville være bremset av radiatoren som igjen gjør at motstanden som lydkortet bidrar med blir mindre. Enig Får litt problemer med å flytte på viftene, da rørene med vann fra radiator kommer i konflikt med ledninger hvis jeg flytter den. Tror du temperaturen vil øke drastisk fra det den er nå? For øyeblikket ligger cpu på 26 *C og 780 på 33 *C (dette er idle da...) 780 blir 80 *C uansett ved load pga. GPU boost 2.0. Hæ? Du kan da børe bøye tubingen, slik at den "buler" litt? Forøvrig ville jeg heller satt GPUen i 8X slotten, og lydkortet i 16x sloten + viftene på andre siden av raden Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Hæ? Du kan da børe bøye tubingen, slik at den "buler" litt? Forøvrig ville jeg heller satt GPUen i 8X slotten, og lydkortet i 16x sloten + viftene på andre siden av raden Får ikke GPUen i 8x slotten, da er det ikke mer plass til h100i'en. Det ser kanskje ut som om det går, men hvis du ser på I/O'en, så ser du at den kommer i konflikt med vifte/ evnt. radiator. Skal prøve det dere sier med å flytte radiatoren! Men hvis det ikke går, tror dere at det går bra å skyve lydkortet inn i 8x slotten? uten at temperaturene blir skyhøye? eller burde jeg utelukke dette? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Kan du ikke bare prøve å sette inn lydkortet å se hva som skjer? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Du vil nok i praksis senke kjøleytelsen med maks 40% ca. Ikke håreisende mye, men nok til at du i praksis kunne spart penger på et billigere corsair-sett med kun en vifte. Det funker fortsatt fint, men gir på langt nær like godt rom for overklokking. Ville vurdert å bare fjernet vifta for å senke støy i det minste. :-) Lydkort i dag er dog raskt overkill. Mange bruker det på anlegg med digital inngang (usb/coax/optisk/hdmi) og dermed blir kortet ganske overflødig. Skal man ha det til hodetelefoner eller drive effektforsterker etc.. så finner man gode eksterne enheter (forsterker/DAC) som både har bedre pris og ytelse. :-) For ikke å snakke om nesten fullgode integrete lydkretser på bedre hovedkort som holder i lang grad. Mitt lydkort støver i hvert fall ned, og eneste jeg savner er innstillincsmulighetene/softwaren. Endret 3. mars 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Satyrion Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Helt sant det Andrull sier. Om du har plass på skrivebordet ville jeg i dag heller gått for en ekstern DAC om du vil ha bra lyd i hodetelefonene. Skal du derimot annlegg med 5.1 lyd er et lydkort helt useless om du bruker digital inngang. Så Skal du har bare stereo hodetelefon lyd gå for en DAC, skal du ha lyd for noe som bruker digital inngang som del fleste 5.1 annlegg vil ikke lydkort gi noe bedre lyd i det hele tatt. Om du derimot absolutt SKAL ha lydkort for bra stereo lyd går du for ASUS STX, om du vil ha bra lyd kort for ANALOG surround går du for et i Creative Z serien eller et Asus med støtte for analog 5.1. Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Du vil nok i praksis senke kjøleytelsen med maks 40% ca. Ikke håreisende mye, men nok til at du i praksis kunne spart penger på et billigere corsair-sett med kun en vifte. Det funker fortsatt fint, men gir på langt nær like godt rom for overklokking. Ville vurdert å bare fjernet vifta for å senke støy i det minste. :-) Lydkort i dag er dog raskt overkill. Mange bruker det på anlegg med digital inngang (usb/coax/optisk/hdmi) og dermed blir kortet ganske overflødig. Skal man ha det til hodetelefoner eller drive effektforsterker etc.. så finner man gode eksterne enheter (forsterker/DAC) som både har bedre pris og ytelse. :-) For ikke å snakke om nesten fullgode integrete lydkretser på bedre hovedkort som holder i lang grad. Mitt lydkort støver i hvert fall ned, og eneste jeg savner er innstillincsmulighetene/softwaren. Veldig enig mye av det du sier her! Har nå byttet om plass på radiator og vifter. Det gikk på en hårfin millimeter! Har også vurdert DAC som du snakker om her, men liker å ha en fiffig lite Lan-kabinett som også funker som et monster hjemme (liker det kompakt) Liker Xonar Phoebus fordi den har tilkoblingsmuligheter til både lydanlegg og headsett. Føler at sennheiser headsettet mitt fortjener litt mer en onboard audio Tror dere dette ser bra ut? Tror dere jeg får plass mellom der? Nye bilder: Edit: skriveleif Endret 3. mars 2014 av AwsmPineapple Lenke til kommentar
Satyrion Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Er nesten helt sikker på at det vil passe ja men vil bli veeelig stappa Phoebus er vell det beste valget om du vil ha innganger for headphones, analog 5.1 og digital. Da kan du hvertfall koble til alt mulig til det :=) Edit: sitter å ser på mitt sound blaster Z som er ca like kjukt nå å tenker hmmm kanskje ikke det vil passe alikevell Jeg melder meg ut å mitt nye svar er no idea good luck Endret 3. mars 2014 av Satyrion Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Takk for all hjelp allesammen! Da blir det nok et lydkort i posten på onsdag Lenke til kommentar
VenomPineapple Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Vel, det værste som kan skje er vel at jeg må sende det tilbake Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Du vil nok i praksis senke kjøleytelsen med maks 40% ca. Ikke håreisende mye, men nok til at du i praksis kunne spart penger på et billigere corsair-sett med kun en vifte. Det funker fortsatt fint, men gir på langt nær like godt rom for overklokking. Ville vurdert å bare fjernet vifta for å senke støy i det minste. :-) Lydkort i dag er dog raskt overkill. Mange bruker det på anlegg med digital inngang (usb/coax/optisk/hdmi) og dermed blir kortet ganske overflødig. Skal man ha det til hodetelefoner eller drive effektforsterker etc.. så finner man gode eksterne enheter (forsterker/DAC) som både har bedre pris og ytelse. :-) For ikke å snakke om nesten fullgode integrete lydkretser på bedre hovedkort som holder i lang grad. Mitt lydkort støver i hvert fall ned, og eneste jeg savner er innstillincsmulighetene/softwaren. Veldig enig mye av det du sier her! Har nå byttet om plass på radiator og vifter. Det gikk på en hårfin millimeter! Har også vurdert DAC som du snakker om her, men liker å ha en fiffig lite Lan-kabinett som også funker som et monster hjemme (liker det kompakt) Liker Xonar Phoebus fordi den har tilkoblingsmuligheter til både lydanlegg og headsett. Føler at sennheiser headsettet mitt fortjener litt mer en onboard audio Tror dere dette ser bra ut? Tror dere jeg får plass mellom der? Nye bilder: Edit: skriveleif http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Har sjølv eit dt 770 og lurer på om det er nødvendig med eit ekstra lydkort når ein har hovudkort til over 1k? Eller er det kanskje like greit å berre kjøpe ein amplifier? Men amplifier gjer ingenting anna enn høgre lyd ? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Har sjølv eit dt 770 og lurer på om det er nødvendig med eit ekstra lydkort når ein har hovudkort til over 1k? Eller er det kanskje like greit å berre kjøpe ein amplifier? Men amplifier gjer ingenting anna enn høgre lyd ?Amp gir høyere lyd, mens DAC kan, og gir som regel bedre lyd 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Det kan dog nevnes at en god del forsterkere (de fleste) har en egen DAC innebygget. Og de fleste DACer har vel en forsterker innebygget som kan levere nok lyd til headsett etc..^^ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå