Gå til innhold

Gaaaammel Yahama

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt en gammel Yamaha 5 eller 6 HK påhengsmotor. Forrige eieren har bare hatt den stått ubrukt inne i 10-15 år, så jeg er veldig spent på om den i det hele tatt fungerer. Har ikke fått testet den ennå... og det bringer meg over til hvorfor jeg legger inn en ny tråd her...

Hva bør jeg gjøre av forberedelser før jeg forsøker å starte den?

Har fått noen tips, men det spriker litt. Et forslag var å ta ut tennpluggene, helle litt olje ned i der pluggene satt for å løsne opp evt ting som sitter fast etc.

Det andre var å helle oljeblandet bensin nedi for løse opp etc.

Hva mener folket her? Hva mer bør jeg gjøre før jeg prøver en oppstart? Noe olje som bør byttes f.eks.? Hvordan? Hva slags olje?

Takker for tips!

PS. Motoren skal i følge forrige eier være saltvannskjørt den gangen den ble brukt. Jeg skal bruke den i ferskvann.

Endret av Helge Norvang
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Du må sannsynligvis bytte vannimpelleren i undervannhuset, de tåler ikke og stå uvirksom over flere år, det er store sjanger for at motoren fungerer men impelleren vil nok ryke relativt fort uansett. Uansett så må du sjekke at motoren har en kontrollstråle ut på siden av motorblokken, det greieste er og sette motoren på et stativ og bruke en stor bøtte med vann/frostveske som motoren står nedi, la motoren gå minst en halv time så motoren får renset seg litt.

Sjekk at alt går rundt, vri på propellen, sett motoren i gear og vri på svinghjulet, sett gearet i revers og gjør det samme, smør alle plassene du ser har vært smørt før.

Bruk 4-5% oljeblanding i første tank, så du gir litt ekstra smøring i start fasen, eventuell bruk fogging oil og spray godt inn i forgasseren/e før og under start.

Rens drivstofftanken og fjern gammel drivstoff og annet ulumskheter, store sjanser for at du må bytte ut slanger/pumpe, bytt/rens filteret og der som slangen går inn i forgasseren "firkantet boks m/skruer" er det også et filter som med fordel kan renses. I bunn av forgasseren er det er skrue for drenering av forgasseren, når du har pumpet bensin inn i forgasseren så ta bort skruen etter et 1/4 tid og pump noe bensin imellom systemet.

Magnetene tørker inn over tid så det kan hende du ikke har gnist på pluggene, det står et nummer på de og du kan kjøpe nye på eBay relativt rimlig, eventuell på Boats.net som jeg pleier og handle hos.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Fyrer i gang denne tråden igjen. Skal se på en 9.9 hk yamaha som ikke har vært brukt på 15 år. Selger har fått start på motoren og den kjøler fint. Han har byttet olje på gir og har latt den stå med smøring i sylinderen noen dager før han fyrte den i gang. Motoren hadde satt seg fast. Den går fint i kar, men er ikke testet på båt. Har ikke byttet impeller eller gått over forgasser. kan den være et godt kjøp eller bør jeg styre unna?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...