Gå til innhold

Jobbsøking : Liten motivasjon og dårlig personlighet.

Anbefalte innlegg

Hei, kanskje et litt rart spørsmål men....

Jeg er snart ferdig med utdanningen min og må søke jobber snart. Men det er et par ting jeg er litt bekymret for fordi jeg har ingen motivasjon for å jobbe med noe spesielt. Kan egentlig jobbe med nesten hva som helst bare jeg får litt penger for det, og jeg vil sikkert gjøre en grei nok jobb. Men når du hører fra meg vil du oppdage at jeg er ikke spesielt motivert for å ta akkurat DIN jobb. Jeg lyser ikke opp av entusiasme. Jeg har et steinansikt og viser ikke følelser. For ordens skyld så har jeg ikke noe særlig med følelser heller, jeg er veldig flat emosjonelt både utvendig og innvendig. Din jobb er ikke drømmejobben min, det er bare en jobb jeg trenger for å betale regningene mine....

Får inntrykk av at folk som søker jobb er eller later som at de er "supermotiverte" og det er akkurat "den" jobben de søker på som er drømmejobben, det er litt sånn "halleluja stemning". Ville du ansatt en person som ikke virket motivert for jobben ? Nei det ville du nok ikke.

Dessuten så ser jeg på stillingsannonser at de ønsker folk som er "utadvendt, sosial, liker å ha mange baller i luften samtidig, liker å jobbe under press, liker å ha varierte arbeidsoppgaver, har ambisjoner for fremtiden som man er villig til å jobbe hardt for å oppnå, etc etc". Mens jeg er litt sånn innadvendt, liker ikke menneskelig kontakt, trives best alene, liker å fokusere på en arbeidsoppgave av gangen, liker å ta det med ro, har ingen ambisjoner etc. Dessuten så får jeg litt dårlig selvtillit av at jeg ser at de egenskapene jeg har ikke er de som arbeidsgivere tilsynelatende foretrekker sett ut ifra stillingsannonsene.

For øvrig er den eneste interessen jeg har PC-Spill men er ikke så lett å få jobb som proff PC spiller...

Er det noen som har noen innspill eller anbefalinger eller noe? Tror ikke jeg klarer å "fake it" som jeg tror trengs i mitt tilfelle for å lande en jobb...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel ingen supre triks til hvordan du skal fikse intervju, men jeg ville iallefall gjort noe med beskrivelsen av deg selv.

Innadvendt - Reflekterende

Liker ikke menneskelig kontakt - Liker å fokusere på arbeidsoppgavene i første rekke.

Trives best alene - Trives minst like godt med individuelle oppgaver.

Liker å fokusere på en arbeidsoppgave av gangen - Foretrekker å legge all energi i å få et så godt resultat for hver enkelt oppgave. Kvalitet fremfor kvantitet.

Liker å ta det med ro - Stresser ikke.

Har ingen ambisjoner - Fokuserer på det som skjer nå, fremfor det som skjer siden.

Hva er det du studerer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel ingen supre triks til hvordan du skal fikse intervju, men jeg ville iallefall gjort noe med beskrivelsen av deg selv.

Innadvendt - Reflekterende

Liker ikke menneskelig kontakt - Liker å fokusere på arbeidsoppgavene i første rekke.

Trives best alene - Trives minst like godt med individuelle oppgaver.

Liker å fokusere på en arbeidsoppgave av gangen - Foretrekker å legge all energi i å få et så godt resultat for hver enkelt oppgave. Kvalitet fremfor kvantitet.

Liker å ta det med ro - Stresser ikke.

Har ingen ambisjoner - Fokuserer på det som skjer nå, fremfor det som skjer siden.

Hva er det du studerer?

Hei, ja det var fine vinklinger, takk. Er siving student som blir ferdig med graden nå, så jeg er ganske oppegående sånn intellektuelt sett. Men det er jo veldig risikabelt for bedrifter å ansette en nyutdannet siving ettersom feilansettelser blir ekstra dyre når lønnsnivået er så høyt, og med et par varsellamper som lyser i forbindelse med meg tviler jeg på at noen tørr å ta sjangsen, men vi får nå se. Blir vanskelig med andre jobber også ettersom jeg er overkvalifisert i tillegg til de andre elementene som jeg nevnte.

Og da blir oppfølgingspørsmålet, hvordan klarer du å fullføre en siving grad uten motivasjoner og ambisjoner? vel tror det har med å gjøre at jeg er ganske skole-smart slik at arbeidsmengden ikke blir for stor samt at de egenskapene jeg nevnte passer perfekt med å være student hvor man som oftest kan jobbe alene og i sitt eget tempo og med valgfri innsats, samt masse tid til PC spill :thumbup:

Lenke til kommentar

Når du blir innkalt til jobbintervju så trur eg du vil sjå at det ofte ikkje er så stor samanheng mellom det som står i jobbannonsa og det som arbeidsgiver faktisk er ute etter.

Dersom arbeidsgiver hadde vært oppriktig interesert i å ansette ein utadvendt og sosial person så hadde dei ikkje søkt etter ein ingeniør.

Ein ingeniør er ikkje ein kosepratande kundekonsulent, ein ingeniør er ein tallknuser som kvalitetssikrer at produktet som blir levert er godt nok.

Så midt råd er at du søker som vanlig utan å tenke på det politisk korrekte tullballet som arbeidsgivere pynter opp stillingsannonsa med. Det er dei formelle krava som er viktigast.

Når du møter på jobbintervjuet så lar du kompetansen og karakterer stå som hovedfokuset.

Du treng ikkje å være veldig engasjert i fagområdet du jobber i så lenge du gjer jobben, det er sjølvsagt større sannsynligheit for at du vil trivast i jobben dersom du jobber med noke som du synest er spennande, men dette har ikkje noke med jobben i seg sjølv å gjere.

Og så ville eg i all hovedsak søkt på jobber der du jobber i veldig teknisk fokuserte avdelinger, styr unna slike ingeniørstillinger der du også må være litt selger, slike jobber vil du ikkje trivast i.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen innspill eller anbefalinger eller noe? Tror ikke jeg klarer å "fake it" som jeg tror trengs i mitt tilfelle for å lande en jobb...

Forbered deg grundig og lær det du kan om bedriften, lag en godt formulert søknad, still opp i passende klær, pass på å gi ett ordentlig håndtrykk. Ikke glem øyenkontakt. Søk mange stillinger slik at du får trening i å skrive søknader og i å gjennomføre intervjuet. Du kan gjøre mye uten at det behøver å føles "fake" ut. Se på det du gjør som en oppgave som du kan løse systematisk.

Min erfaring er at man aldri vet hva arbeidsgiver ser etter. Noen vil helt sikkert vektlegge dine faglige og analytiske kunnskaper mer enn andre.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...