Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Psykisk slitsom situasjon med eksen noen innspill?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en gutt på 19 år nettopp begynt på Høyskole og trives ganske godt med det. Problemet mitt er med min eks, da det begynner å bli en stund siden vi slo opp (sommeren 2013). Klarer jeg ikke la være å føle meg sliten, sinna, trist og depressiv av alt som har skjedd. tenkte jeg skulle skrive hele historien her så dere kan lage deres egne meninger om saken og fortelle meg om jeg overreagerer eller om dere forstår dere på min situasjon. All feedback taes imot.

Dette kommer til å bli en lang post, så er dere advart.

 

Det hele startet når vi møttes og begynte å drive, hun virket som en veldig uskyldig og forsiktig/sjenert jente og jeg som alle ble forelsket. I starten av forholdet var hun veldig på at jeg aldri måtte finne på å være utro mot ho fordi det hadde eksen hennes gjort mot ho og det var så forferdelig at noen idet hele tatt kunne gjøre noe slik. tenkte ikke så¨mye over dette da jeg aldri kunne tenke meg å være utro selv. men kommer tilbake til dette senere. Etter dette var det som det skulle være og jeg var ganske fornøyd med tilværelsen. det første problemet oppstår når hun etter en stund begynner å være veldig de grinete og kranglete. Tingen var tydeligvis at vi ikke brukte nok tid sammen og at jeg ikke prioriterte hennes nok, da jeg på denne tiden levde livet mitt veldig enkelt og var en god del med venner. En vanlig uke besto av : Skole fra mandag til fredag samt venner og evt. kjæreste når jeg hadde til ved siden av fotball trening og lekser, fredag til Lørdag besto av LAN eller å henge med venner og Lørdag til Søndag besto av kjæreste tid. Jeg personlig har alltids tenkt at det er viktig å ha tid til venner når man er i et forhold og spesielt når en er så ung som jeg er også. men hun ønsket seg en kjæreste hun kunne være med hele tiden eller en kjæreste som også er en bestevenn. jeg tenkte en stund på dette og i kjærlighetens rus (da jeg var fortsatt hodestups forelska i jenta) argumenterte jeg for at vi hadde mye tilfelles av musikk smak og vi hadde mye å snakke om når vi var med hverandre at dette var et forhold jeg burde satset på. Så jeg sa at det kunne jeg få til. Litt senere gikk jeg tilbake til å være med venner i helgene og da ble det krangel igjen. men denne gangen truet hun med å slå opp...

 

Jeg fortsatt hodestups forelsket ble kjempe fortvilet og lovet at jeg skulle ofre og gjøre alt for å for henne (noe jeg hold til siste dag). så etter dette brukte jeg all min tid på ho og henne og mistet da mye av kontakten med mine gamle venner ( har brukt det siste året på å komme i kontakt med de fleste av dem). etter dette hadde jeg det egentlig ganske bra og var veldig glad mesteparten av tiden da vi hadde det "bra" sammen. men når en er så mye sammen med en person i lengden er det meste sagt etter en stund. Hun begynte også å få en ganske arrogant holdning til meg. har fått beskjed av hennes søster og kjæresten at de har synes hun har vært veldig frekk/overdådig overfor meg. Samt at foreldrene hennes har foran meg og foran alle at hun skal slutte å være sinna på meg (de tre siste månedene av forholdet omtrent).

 

Når sant skal sies er dette en jente som også er ganske komplisert. Da hun har et kjempe aggressivt forhold til faren sin samt ikke vil fortelle hvorfor og har spøkt med at det ikke er voldtekt. Hvem spøker med voldtekt i familien? hver gang hun sitter i samme rom som faren; spesielt når vi spiser da hun får fnat av "smatting" er hun alltid først ut av rommet samt spiser helst maten på rommet sitt. Når faren kommer inn i rommet tok hun også armen automatisk mellom beina... Utifra hva jeg vet har familien hatt sine problemer og jeg tenkte ikke så mye over det da vi var sammen. Viste ikke så mye om fortiden hennes fra før vi ble sammen men har jo fått vite en god del etter vært. det mest utrolige for meg var vel da hun sa hun hadde brukt Hasj en periode veldig aktivt samt dopet seg på Ritalin. Etter min mening er hasj ganske ufarlig men også noe jeg på ingen måte ønsker å ha i livet mitt. mens ritalin er egentlig ADHD medisin men vil ha motsatt effekt på de uten ADHD. jeg fortalte ho at jeg ikke ville at ho skulle bruke hasj mens ho var sammen med meg. Da jeg på ingen måte støtter Substans misbruk på noen måte spesielt overfor å dempe følelser. hun lovet meg at hun ikke skulle det men kom gråtende med en tilståelse om at hun hadde røykte hasj noen uker senere. jeg tilgav henne men ble selvfølgelig veldig skuffet. bare så det nevner er jeg helt okei med Alkohol men ikke som dekning for problemene i livet ditt.

 

Så går veldig mye tid fram til neste problem. omtrent på denne tiden i fjor foreslo jeg for henne at ho kunne bli med meg på familie hytta på vestlandet da dette stedet betyr kjempe mye for meg synes jeg hun som også betydde så mye for meg burde oppleve. jeg fikk aldri noe ordentlig svar bare at hun skulle se om hun kunne få fri fra jobben. Så kommer russetiden og slutten av VGS. og vi har det veldig greit sammen men merker hun oppfører seg veldig rart når det kommer til at vi skal drikke med medruss o.l. jeg tenker ikke mer på dette og har en veldig grei russetid. tiden går nærmere sommeren og jeg spør ho igjen om dette med å bli med meg på ferie men får samme svar. samtidig har hun planlagt å være med ei vennine på tur til magaluf. de fleste av vennene mine jeg snakket med på denne tiden lurte på hvorfor jeg ikke var nærvøs for at hun ikke kom til å være utro mot meg i magaluf men jeg tenkte at ho som viste hvor ille det var å ha vært utro mot aldri ville vært det mot meg. så jeg stolte på henne i denne saken da.

 

Som alle forhold går ting litt opp og ned og like før hun skulle dra på denne magaluf turen hadde vi en ganske progressiv diskusjon hvor vi ble enige om å være ærlige overfor hverandre på hva vi følte om hverandre og for hverandre. Så drar ho til magaluf med vennina si og jeg kjører dem til flyplassen. Etter 2 eller 3 dager bestemmer jeg meg for å ringe henne over telefonen for å høre hvordan ho har det. Så sånn ca 0130 ringer jeg henne, tenkte hun var sent oppe siden ja; Magaluf. Da hun svarer på telefonen virker hun ganske fortumlet som når hun er full men veldig veldig rar. Hun begynner å gråte og jeg klarer ikke få noe informasjon ut av alt hun momller. Hun legger på telefonen og jeg tenker jeg får ringe ho når hun begynner å bli edru dagen etterpå (Fult mulig hun var veldig veldig full). da jeg prøver å ringe ho dagene etterpå tar hun ikke telefonen og svarer heller ikke på meldinger på facebook eller telefon. det var avtalt at jeg skulle hente de på flyplassen også. Dagen hun kommer hjem ringer hun meg og sier: Er mammaen din hjemme? kan jeg komme bort en tur?. Jeg svarer ja og er ganske glad for å endelig høre fra kjæresten min igjen.

 

Hun kommer da hjem til meg og sier: jeg har gått på en smell i magaluf. jeg fryser helt, klarere ikke helt å tenkte og hun begynner å utdype at hun da hadde hatt sex med en fra vestlandet og at jeg da ringte ho natta de hadde hatt sex. hun begynner å le å flire mens jeg bryter sammen i gråt. Etter en stund prøver ho å si noe og trøste meg mens jeg ikke vet hva jeg skal gjøre av meg. hun drar litt senere hjem etter at vi sånn halvveis ble enige om at vi idet minste skulle respektere det vi har hatt sammen. jeg er helt fra meg og klarer ikke tenke klart de neste dagene og bytter mellom og sitte for meg selv å spille, sove, jobbe eller gråte. etter noen dager tar hun kontakt og lurer på om vi fortsatt kan prøve å være venner og jeg fortsatt ganske fortvilet og ikke i noen stand til å tenke klart sier ja. vi ender opp med å finne litt tilbake til gamle takter og henger litt sammen og ser på film. Vi ender også opp meg å ha sex etter par ganger.

 

I dette stadiet er jeg ikke veldig depressiv og ganske glad jeg idet minste har ho og begynner smått å få følelser for ho igjen. så over denne tiden virker det som vi har det greit sammen og jeg føler meg komfortabel nok med tanke på hva som har skjedd til å føle på singel livet.

 

Så kommer vi til oktober i fjor hvor vi er invitert til bursdagsfest hos en felles venninne. Alt går vel og bra selv om festen endte i en stor rølpe av et spy helvete. etter en stund hadde ho fått i seg store menger og av hva jeg vet til blir ho veldig kosete og skal kysse på folk i fylla. Jeg hadde ikke drukket fult så mye så når hun prøver å kysse meg dytter jeg ho bort. og hun stirrer stygt på meg og spør hvorfor. jeg svarer ganske enkelt fordi du er eksen min. da visker hun meg i øret: "da går jeg å tar #"¤%#" denne personen er da en av mine gamle LAN-venner fra før jeg valgte å satse alt på forholdet. Senere forsvinner hun ut og er kjempe kvalm og henger da over #"¤%# og klemmer og koser på han. tilslutt ender det opp meg at ho ligger på dass å spy og han ikke vil ta vare på ho fordi han synes det er kleint at jeg er der. så tilslutt ender det med at jeg må ringe hennes søster og få ho og kjæresten til kjøre meg og ho hjem til ho. etter å ha overnattet der og sørga for at ho ikke spydde seg i hjel i søvne spør jeg ho dagen etterpå hva i helvete det med #"¤%# og at ho prøvde og kysse meg skulle bety. hun svarer med at det betydde ingenting og masse teite unnskyldninger. Etter omtrent 3 ish uker får jeg Snapchats/bilder av ho som ikke henger i kontekst med hva ho sier. som f.eks vet jeg at ho bruker 20 minutter til jobb men ho bruker kun 15 min på det hun sier er å dra på jobb og hente en lader også hjem igjen. dette er da en tur som ville minst tatt 40 min. jeg spør om ho kan ringe meg når hun kommer hjem da jeg vil spørre ho om hun faktisk har løyet for meg og driver med #"¤%# siden snapchat gjør så du kan se hvem andre har som "bestevenner" og der var #"¤%#. Hun begynner da å bli kjempe defensiv og si at jeg skal slutte å stille så teite spørsmål selv om bilde var av rommet til #"¤%#. Så ringer hun og blir opprørt og synes det er rart at jeg er så mistenksom. jeg legger på og hun ringer litt senere og innrømmer at hun og #"¤%# har brukt mye sammen og at de "driver".

 

Da begynner jeg å gå varm i hode og jeg sier at jeg ble veldig skuffa osv. jeg legger på og ringer henne 8 minutter senere og sier: Om du ønsker ditt eget beste lar du være å kontakte meg". og legger på. siden det har hun vært blokkert fra telefonen min og facebook så jeg har hatt lite direkte kontakt med ho. I tidene etter har hun misbrukt vår felles venninnes telefon til å sende meg snapchats. det står ikke noe på dem men er kun til meg da ingen andre på hennes venneliste har fått dem. dette har skjedd et par ganger og jeg har tatt det opp med venninna et par ganger og først tredje gangen ble det slutt på det. etter alt dette har jeg prøvd å lime sammen bittene av hvorfor hun gjør dette og hele hendelsesforløpet. heldigvis for meg er hun den mest forutsigbare personen som noen gang har eksistert. hele tiden mens jeg prøver å surre dette rundt i hode mitt merker jeg at jeg begynner å bli depressiv og nesten gal. jeg finner meg nesten helt sliten og stresset og alt blir sur, jeg klarer ikke konsentrere meg om skole eller noe annet, kun dette foregår i hode mitt.

 

Etter en stund er det desember og jeg er invitert på fest 15 desember. da ender jeg opp med å ringe #"¤%# og fortelle han om det eksen sa på festen om han og litt hvordan jeg har det. han ber meg ringe han i marra da jeg er edru. jeg ringer han og vi får snakka litt mer klart men sa også til han at jeg er mer sint nå enn jeg var i går når jeg var full.

 

og her kommer det som plager meg definitivt mest i ettertid er at vi ble sammen 17 desember ( eller for å presisere jeg mente vi ble sammen 17. desember 2012 mens hun mente 18. desember). og jeg sier over telefonen til #"¤%# at kan du for min skyld værsåsnill ikke bli sammen iallefall facebook sammen før i januar eller sent desember. han sier ja.

 

2 dager senere altså 18. desember ser jeg at de blir sammen på facebook, da jeg ikke hadde tatt bort han fra facebook enda. og jeg blir helt fjern. av alle ting som er mulig å gjøre selv på tvers av at jeg spurte og han lova. og at vi ble enige om at vi skulle respektere det vi hadde hatt av et forhold mellom meg og eksen. jeg ble helt ødelagt jeg merka ingenting var moro eller mulig å nyte lenger og jeg følte meg enda mer depressiv.

 

Dette kommer og går veldig og gjennom hele januar har jeg levd halvveis en følelsesløs hverdag. jeg merker at ring fortsatt er vanskelig for meg og at spesielt der ho jobber har vært vanskelig å være på. spesielt vanskelig har det vært at jeg har savnet hennes familie da vi brukte mye tid med dem. jeg har fortsatt kontakt med søstera og kjæresten og fortalt dem alt som har skjedd. Da eksen min ikke har fortalt noen i familien om hva som har skjedd og hva som var grunne til at vi slo opp faktisk var. foreldrene hennes har tilogmed kommentert det overfor søstera at det var veldig rart. så har følt meg ganske opp og ned den siste tiden.

 

Det jeg føler plager med mest er at hun ikke har gitt meg noen unnskyldning på hva som har skjedd og ikke ønsker å gjøre opp for seg for min del. under samtalen med #"¤%# var hun der i bakgrunnen og jeg spurte at dersom hun vil snakke med meg så kan vi avtale et møte nå gjennom #"¤%#. til det fikk jeg svareret : "Du kan snakke med meg nå eller aldri!" til dette følte jeg at jeg ikke kunne la meg ryste og svarte: " hvem er du til å komme med ultimatum" og jeg la på. mens jeg hørte en jævlig sinna eks i bakgrunnen. sendte en melding til #"¤%# som siste sjanse til ho og fikk veldig kort svar tilbake: hun vil ikke snakke med deg.

 

Så jeg sitter igjen med mye smerte og psykiskutmatelse og merker hverdagen går veldig opp og ned og bare at noen nevner ho kan ødelegge en dag for meg. blir også veldig opptatt av å snakke om dette med folk som bringer ho opp.

 

Så synes dere jeg begynner å bli gal eller er denne måte å reagere for min del "greit" ?

 

takk på forhånd

En utmattet nordmann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg også en utmattet nordmann, etter den teksten der...

 

Jeg syns du virker for opphengt i å oppklare noe som allerede burde være ganske klart. Hun misbrukte tilliten din, du tilgav henne, og hun svarte med å playe deg for så å bli sammen med kompisen din. Du føler så at du sitter igjen med en uforrettet sak (mangler unnskyldning/oppklaring). Korrekt?

 

Hvorfor ønsker du en forklaring egentlig? Hva er det du trenger svar på, og hvorfor tror du det skal bedre noe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jeg også en utmattet nordmann, etter den teksten der...

 

Jeg syns du virker for opphengt i å oppklare noe som allerede burde være ganske klart. Hun misbrukte tilliten din, du tilgav henne, og hun svarte med å playe deg for så å bli sammen med kompisen din. Du føler så at du sitter igjen med en uforrettet sak (mangler unnskyldning/oppklaring). Korrekt?

 

Hvorfor ønsker du en forklaring egentlig? Hva er det du trenger svar på, og hvorfor tror du det skal bedre

Ønsker ingen forklaring men en unnskyldning ja. Fordi jeg føler at dette kommer til knagge meg til beinet om jeg ikke får gjort noe med det når tanken om å ødelegge livet hennes eller bokstavelig talt skrike ho kjeften full er det som flyr rundt i hodet mitt.

 

Ikke si jeg ikke advarte deg ;)

Lenke til kommentar

 

Og nå ønsker du å være venner med eksen..? Eller?

 

På ingen måte :p kun en unnskyldning egentlig

En unnskyldning for hva?

 

For å være tafatt, ikke gidde å gjøre noe konstruktivt, kun sitte hjemme og sippe på nettet over hvor kjip fortiden din er? I stedet for å droppe alt og frigjøre deg selv, slik at du slipper å sitte her og klage og bitche over andre mennesker..?

 

Og du nevner en forklaring for faen? Er du ett perfekt menneske selv da, eller er du like klar for å forklare for hver eneste ting ANDRE synes du gjør og har gjort gale? For det spiller overhodet ingen rolle for hva du selv synes om saken da.

Lenke til kommentar

 

Og nå ønsker du å være venner med eksen..? Eller?

På ingen måte :p kun en unnskyldning egentlig

 

 

Drit i å prøve å få ei unnskyldning, drit i dama, og "kompisen" din. Sjølv om det er vanskelig, prøv å sjå framover. Den energien det tar å kanskje få ei unnskyldning, er ikkje verdt det. I verste fall berre styrker du sjølvfølelsen hennar ved at du bruker så mykje energi berre på å få ei unnskyldning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg leser mellom linjene her er at hun er misbrukt av faren sin og oppfører seg selvdestruktivt. Får hun hjelp for dette?

 

Selv om du har de beste intensjoner med det du gjør, så husk at dette er adferd fra henne som er rimelig automatisk og ubevisst. Det er lett å klandre seg selv, men du har havnet i en dynamikk du ikke helt kan styre. Hun forsøker muligens å mestre voldtekten(e) ved å gjenskape scenarioene fra før og har problemer ved å være i et trygt forhold og har sannsynligvis problemer med tillit. Det beste er nok at hun får proff hjelp til dette hvis du ser for deg en fremtid med henne. Håper dette hjelper litt for din egen del også til å forstå situasjonen.

Lenke til kommentar

 

 

Og nå ønsker du å være venner med eksen..? Eller?

På ingen måte :p kun en unnskyldning egentlig

En unnskyldning for hva?

 

For å være tafatt, ikke gidde å gjøre noe konstruktivt, kun sitte hjemme og sippe på nettet over hvor kjip fortiden din er? I stedet for å droppe alt og frigjøre deg selv, slik at du slipper å sitte her og klage og bitche over andre mennesker..?

 

Og du nevner en forklaring for faen? Er du ett perfekt menneske selv da, eller er du like klar for å forklare for hver eneste ting ANDRE synes du gjør og har gjort gale? For det spiller overhodet ingen rolle for hva du selv synes om saken da.

 

En unnskyldning for å løyet for meg og itillegg vært utro?

 

Om dette er hva du tror om meg har du kraftig misforstått. har aldri vært det perfekte menneske og kommer aldri til å være et perfekt menneske. Nevner ikke forklaring en gang iløpet av teksten jeg har skrevet. Jeg skrev dette for å vite hva andre mener om situasjonen og evt. hva andre synes jeg burde gjøre.

 

Jeg er ganske klar over at det jeg mener er det viktigste her og jeg prøver hverdag og jobbe for en bedre hverdag. Men når den tristheten og det jeg prøver å frigjøre meg fra kommer innom og stikker deg i magen med en pinne med en ukes mellomrom blir det fort vanskeligere.

Lenke til kommentar

Det jeg leser mellom linjene her er at hun er misbrukt av faren sin og oppfører seg selvdestruktivt. Får hun hjelp for dette?

 

Selv om du har de beste intensjoner med det du gjør, så husk at dette er adferd fra henne som er rimelig automatisk og ubevisst. Det er lett å klandre seg selv, men du har havnet i en dynamikk du ikke helt kan styre. Hun forsøker muligens å mestre voldtekten(e) ved å gjenskape scenarioene fra før og har problemer ved å være i et trygt forhold og har sannsynligvis problemer med tillit. Det beste er nok at hun får proff hjelp til dette hvis du ser for deg en fremtid med henne. Håper dette hjelper litt for din egen del også til å forstå situasjonen.

Har gitt opp å hjelpe henne for lenge siden og ønsker ingen framtid med henne det har hun på ingen måte fortjent. Det er dette jeg har tenkt meg hele tiden men har aldri kunne gjøre noe med dette. hjelper litt å høre at jeg ikke er alene om å tenke dette :)

Lenke til kommentar

Jeg har slettet personangrep fra tråden. Vennligst vær snille og greit med hverandre.

 

Dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...