Gå til innhold

Nye disker til mitt RAID 6

Anbefalte innlegg

Har hatt diskkræsj, først døde 2 seagate disker. En uke etter døde to til.

Så nå skal jeg bytte disse ut med noen nye. Seagate blir uaktuelt!

Har ett Adaptec RAID 31605 om jeg ikke tar helt feil.

Og har sett på noen disker til å overta for de døde.

Har sett litt på WD Red og AV-GP. Noen anbefalinger av de?
Evt. andre anbefalinger?

Prøver å holde meg under 850 kr pr. disk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten WD Red eller Hitachi Deskstar. Har selv Seagate Barracuda disker i RAID6 oppsettet mitt, men blir vel å bytte til Hitachi hvis noen av Seagate diskene tar kvelden. Kan hende det blir WD Red også, men det vil tiden vise.

WD AV-GP kjenner jeg ikke til, så kan ikke si så mye om dem.

Edit: Dette er hva WD sier om desktop HDD'ene sine:

"Critical: WD Blue, Green, Red or Black hard drives are not recommended for and are not warranted for use in RAID environments utilizing Enterprise HBAs and/or expanders and in multi-bay chassis, as they are not designed for, nor tested in, these specific types of RAID applications.

For all Business Critical RAID applications, please consider WD’s Enterprise Hard Drives that are specifically designed with RAID-specific, time-limited error recovery (TLER), are tested extensively in 24x7 RAID applications, and include features like enhanced RAFF technology and thermal extended burn-in testing."

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Kjører 8 WD RED i Raid50 fungerer glimmrende. Disse går på et Adaptec 5 series via et DAS kabinett:

Hva slags temp ligger raidkortet ditt på. Min erfaring med Adaptec 5 serien er at blir det for varmt så tuller kontroller'n det til. Disk dropouts og array kræsj.

Snabelen

Lenke til kommentar

Jo takk, kjenner til at Adaptec kort blir varme, hadde et 6805 kort som var oppe i 95 grader, og da pep det noe så for jæv..... Var ikke mulig å stoppe piping/hyling så det gikk i søppelbøtten ganske så raskt, hadde også array krasj etc. Har nå Areca 1224-8I, temperatur ca 38 grader stabilt.

Lenke til kommentar

Enten WD Red eller Hitachi Deskstar. Har selv Seagate Barracuda disker i RAID6 oppsettet mitt, men blir vel å bytte til Hitachi hvis noen av Seagate diskene tar kvelden. Kan hende det blir WD Red også, men det vil tiden vise.

WD AV-GP kjenner jeg ikke til, så kan ikke si så mye om dem.

Edit: Dette er hva WD sier om desktop HDD'ene sine:

"Critical: WD Blue, Green, Red or Black hard drives are not recommended for and are not warranted for use in RAID environments utilizing Enterprise HBAs and/or expanders and in multi-bay chassis, as they are not designed for, nor tested in, these specific types of RAID applications.

For all Business Critical RAID applications, please consider WD’s Enterprise Hard Drives that are specifically designed with RAID-specific, time-limited error recovery (TLER), are tested extensively in 24x7 RAID applications, and include features like enhanced RAFF technology and thermal extended burn-in testing."

Takk for svar, skal sjekke ut Enterprise diskene! :)

Kjører 8 WD RED i Raid50 fungerer glimmrende. Disse går på et Adaptec 5 series via et DAS kabinett:

Hva slags temp ligger raidkortet ditt på. Min erfaring med Adaptec 5 serien er at blir det for varmt så tuller kontroller'n det til. Disk dropouts og array kræsj.

Snabelen

Kontrolleren er veldig varm, temp er jeg usikker på, men har en vifte som kjøler det godt ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...