Madeo Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Hei. Lurer på hva dette sier - kan jeg si opp leien min nå, eller kan jeg ikke? Sendte oppsigelse i slutten av forgie mnd, men huseier sier at jeg er bundet til slutten av juli. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Det står jo ganske klart i avtalen at den kun kan sies opp før 1. Mai så den opphører 31.07 hvis du ønsker å si opp før den automatisk opphører, så spørsmålet er vel da om denne avtalemåten er lovlig eller ikke. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Jeg skjønner ikke poenget med pkt 4. Pkt 3 slår fast at leieperioden utløper automatisk 31. juli. Pkt 4 sier at dersom man ønsker å si opp løper leieperioden fram til 31. juli. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Jeg skjønner ikke poenget med pkt 4. Pkt 3 slår fast at leieperioden utløper automatisk 31. juli. Pkt 4 sier at dersom man ønsker å si opp løper leieperioden fram til 31. juli. Pkt 3 er i 2016, pkt 4 hvis man ønsker å si opp før dette. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Selvfølgelig, jeg skjønner ikke hvordan jeg greide å overse det. Takk. Angående om avtalen er gyldig kan jeg ikke se noe i husleieloven som tilsier noe annet. Paragrafene som bestemmer oppsigelsesadgang for tidsbestemte leieavtaler åpner for at oppsigelsesmulighet kan avtalefestes. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Det som er noe finurlig, er at jeg sitter med en "leieavtalen kan sies opp med tre - 3 - måneders varsel senest den 30. april hvert år med virkning fra 01.05 og utløp 31.07" Jeg har da i dette tilfellet kun en dag i året med 3 måneders varsel, nettop 30. april? Føler meg lurt, da ordlyden gir inntrykk av at det er 3 måneders oppsigelsestid. Faktum er jo at denne kontrakten baserer seg på årsbasis. Om jeg ikke har sagt opp før 30. april, er jeg jo bundet til kontrakten i hele 15 måneder til... Er det en entydig ordlyd i avtalen, eller vil det være mulig for meg å bestride huseriers tolkning på noe reelt grunnlag? Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Jeg synes det står ganske klart og tydelig hva som er avtalen, selv om han riktignok har slengt på et par meningsløse setninger. Jeg går utifra at utleier ønsker å unngå en tom leilighet i desember, da det kan være mye vanskeligere å finne ny leietaker på den tiden (særlig hvis en er avhengig av studenter). Jeg kan heller ikke si om dette er lov eller ei, men uansett burde du jo ha vært fullstendig klar over dette før du skrev under. Det er kanskje det viktigste når man skriver under på en leiekontrakt. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Kontrakten er i og for seg lovlig - når du lovlig kan avtale at det ikke skal være noen oppsigelsesadgang i det hele tatt (noe du kan ved tidsbestemte leieavtaler) kan du også lovlig avtale at det skal kunne sies opp én gang i året med tre måneders frist. Jeg ser ikke noe grunnlag avtalen kan bestrides på, men siden den er tidsbestemt har du bedre rettigheter til å fremleie resten av leieperioden. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå