Gå til innhold

Hva er vitsen med vannkjøling når man alikevel ikke slipper vifte?


E_B84

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal ha vannkjøling av CPU dersom man alikevel ikke slipper å bruke vifte®?

 

Hvis poenget er å få en så stillegående/lydløs pc som mulig så vil vel en bedre CPU-kjøler med stille vifte gjøre samme nytten? Det samme med tanke på maks kjøling? Eller?

 

Spør fordi jeg synes vannkjøling er spennende, men vet ikke helt om resultatet gir meg noe ekstra annet enn kult utseende inni i kabinettet :hmm:

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er vel fordi det kjøler bedre.

Så vannkjøling er for de som overklokker det da?

Den medfølgende vifta til Intel har jo alltid kjølt nok når prosessoren kjører på standard hastighet

 

har ikke personlig erfaring med intel sine vifter, men vifta min AMD fx-4100 kom med bråkte som et helvete selv med stock clocks 3,6 ghz.. Kjøte en Cooler master 212 til den samme dagen. Etter det har jeg ikke hørt som mye som et bjeff eller knegg fra den og den er nå overklokket til 4,4 GHZ.

 

Vann kjøler derimot er for de som har CPUer som blir veldig varme under overklokking, eks LGA2011 eller 4770k. Min CPU blir aldri over 45 grader selv med 800 mhz overclock.

Endret av Satyrion
Lenke til kommentar

Custom vannkjøling kjøler bedre enn bare luft, selv med vifter som går sakte og er "lydløse". Altså; lavere temp, mindre støy, høyere overklokk og bedre ytelse. Men det koster også mer, så det blir en individuell vurdering om det er verdt det.

Lenke til kommentar

For å drepe noen myter, og gi litt info:

1: Vannkjøling kjøler ikke bedre enn luft, men komponentene blir ofte kaldere, fordi du får flyttet varmen, og som regel har større overflateområde!

2: Du har som regel flere feilpunkter, Vifter, pumpe, "forstoppelse"

3: Poengene er som regel større overflate, aka. kaldere, du kan bruke stille vifter, og allikevel ha lavere temps, med høyere OC

Lenke til kommentar

Som tittelen sier så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal ha vannkjøling av CPU dersom man alikevel ikke slipper å bruke vifte®?

 

Hvis poenget er å få en så stillegående/lydløs pc som mulig så vil vel en bedre CPU-kjøler med stille vifte gjøre samme nytten? Det samme med tanke på maks kjøling? Eller?

 

Spør fordi jeg synes vannkjøling er spennende, men vet ikke helt om resultatet gir meg noe ekstra annet enn kult utseende inni i kabinettet :hmm:

Først å fremst, en CPU-kjølende vannkjøling er en CPU-kjøler (eller CPU-vannkjøler om du vil). ;)

 

Luftkjøling vil ikke gjøre samme nytten, gitt at vannkjølingen er skikkelige greier. F.eks. Corsair sin H-serie er ikke vits å kjøpe med mindre du skal ha en av de dyreste modellene (minst H100).

 

Med "Custom vannkjøling" vil du få lavere temperaturer, uten tvil. Men for å få det stillegående så krever det riktig valg av vifter, stor nok radiator og god(e) pumpe®.

 

Det er ingenting i veien for å få vannkjøling som er tilnærmet "lydløst" slik som en god luftkjøler, men det koster litt og krever riktige valg.

 

 

Jeg har komplett vannkjøling fra EK, og dette bråker ikke mye, men fortsatt mer enn jeg liker (jeg er kravstor). Noctua NH-D14 bråker litt mindre (på en litt annen måte), men kjøler også ikke i nærheten. Jeg tekner å bytte ut pumpen og vitfete og da kommer jeg ikke å høre noe til maskinen.

 

 

Så vannkjøling er for de som overklokker det da?

Blant annet. Eller bare de som vil ha lavest mulig temperatur, samtidig som støynivået er lavest mulig. Ulempen med dette er at det koster. Du kan spør det samme med luftkjølere. Noen er aksepterende til høye temperaturer imot at de kan sette viftehastighetene ned, jeg vil ha alt - ingen kompromisser. Derfor har jeg overkill vannkjøling som jeg skal bygge videre på. Har overklokket prosessoren et stykke også, så det er nødvendig. ;)

 

Luftkjøling gir mye mer for pengene og kan gi god overklokkingsrom og uhørbar kjøling til 700 kr (give or take). Men luftkjølere har mindre potensiale, og kan ikke bygges på.

 

 

Vannkjøling er veldig fleksibelt. Jeg har en 360 mm-radiator, denne kunne også ha kjølt brikkesett, RAM og/eller skjermkort. Du kan bytte ut enkeltkomponenter (pumpe, reservoar, slanger, radiatorer etc.) eller sette inn flere. Du kan også som sagt bytte plass/konfigurering. Investeringen jeg har gjort vil jeg ha i mange PC-er framover.

 

En prosessor eller hovedkort er noe du bare kan bruke i èn rigg, mens kjøling kan du ta med deg videre. Det samme gjelder strømforsyning, lagringsenheter, optiske drev, kabinett, skjemkort og til en viss grad minne. Så spør du meg så er kjøling en god investering. :)

 

 

 

Den medfølgende vifta til Intel

Det er viktig å presisere at det heter kjøler og at på kjøleren så sitter det vifter (finnes unntak).

 

 

har jo alltid kjølt nok når prosessoren kjører på standard hastighet

Kjøleren som Intel legger ved er et minimum. Det er noe billigdritt. For det første har du en upålitelig festemekanisme (som i mange tilfeller gjør at kjøleren løsner), så har du en bråkete vifte som er nødt til å spinner fort fordi kjøleribben er for liten.

 

I min bok så kjøler ikke denne kjøleren "nok", jeg hadde aldri bygget en PC til meg selv med Intel-kjøleren i bruk!

 

Mine krav er uhørbar kjøling og lave temperaturer. For å få dette til må resten av kjøleren være så god at viftene ikke trenger å gjøre all jobben. I vannkjøling betyr det at pumpen må være stillegående og radiatoren tilstrekkelig. En pumpe kan kjøre på forskjellige hastiheter, nesten like fleksibelt som en vifte. Du kan også ha flere pumper. Da kan du sette ned hastighetene på begge og få bedre og mer stillegående kjøling. Men som sagt, det koster.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

For å drepe noen myter, og gi litt info:

1: Vannkjøling kjøler ikke bedre enn luft, men komponentene blir ofte kaldere, fordi du får flyttet varmen, og som regel har større overflateområde!

2: Du har som regel flere feilpunkter, Vifter, pumpe, "forstoppelse"

3: Poengene er som regel større overflate, aka. kaldere, du kan bruke stille vifter, og allikevel ha lavere temps, med høyere OC

1: Det er vannkjølingen i sin helhet som kjøler. :p Og jo, den kjøler bedre enn luftkjølere som er tilgjengelig. Du finner ikke ludtkjølere på markedet som kjøler bedre enn vannkjøling kan.

 

2: Joda, flere ting kan gå galt med vannkjøling (mye mer enn luftkjøling som er tilnærmet 100 % safe). Med luftkjøler kan kjøleren miste kontakt (høyst usannsynlig), viften kan slutte å virke eller vekten kan skade hovedkortet (også lite sannsynlig). Med vannkjøling har du lekasjerisiko og diverse i tillegg.

 

Men gjør du det riktig så er det liten sjanse for dette. Større enn luftkjøling, men fortsatt ikke skummelt nok til at vannkjøling er en risikosport. Jeg har PC-en min med på LAN og på biltur (fram/tilbake) og er ikke bekymret. Jeg sjekker alltid for lekasje for å være sikker, men føler meg relativt trygg.

 

3: Vet ikke helt hva poenget ditt er her. Steget opp til skikkelig vannkjøling gir deg muligheter du ikke kan nå med luftkjøling.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Mye av forskjellen ligger i at luftkjøleren varmeveksler med luften inni kabinettet, som fort holder 30 grader eller deromkring, mens en vannkjøler kan varmeveksle med luft ved romtemperatur.

 

Vannkjøling som drar luft fra inni kabinettet har jeg aldri sett poenget med.

Lenke til kommentar

Har bygget flere pcer med Intel sin standardkjøler uten nevneverdig støy, dog med kabinetter som skryter av å være støydempende.

HTPCen jeg byggde med AMD A8 cpu støyet den medfølgende kjøleren MYE, så den var ubrukelig.

 

Har aldri opplevd noe problem med høye temperaturer på min Intel Q6600, men som sagt overklokker jeg ikke.
Gir meg ingenting om tempen er 5 grader kaldere dersom man alikevel er langt unna farlige temperaturer.

Er ikke lenger der hvor vi var på videregående hvor maks overklokk, lave temperaturer og størst mulig skjermkort var det som gjaldt..

 

På begrenset budsjett må jeg velge det som virkelig gir meg noe :)

Lenke til kommentar

Er ikke lenger der hvor vi var på videregående hvor maks overklokk, lave temperaturer og størst mulig skjermkort var det som gjaldt..

 

På begrenset budsjett må jeg velge det som virkelig gir meg noe :)

Snakk for deg selv, det er jo nå som jeg har en skikkelig jobb at jeg virkelig har råd til å bygge drømmeriggen :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er ikke lenger der hvor vi var på videregående hvor maks overklokk, lave temperaturer og størst mulig skjermkort var det som gjaldt..

 

På begrenset budsjett må jeg velge det som virkelig gir meg noe :)

Snakk for deg selv, det er jo nå som jeg har en skikkelig jobb at jeg virkelig har råd til å bygge drømmeriggen :p

 

Hehe, det er sant. Men har dukket opp to unger her på 1,5 og 4,5 år som krever sitt av lønna her også :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For å drepe noen myter, og gi litt info:

1: Vannkjøling kjøler ikke bedre enn luft, men komponentene blir ofte kaldere, fordi du får flyttet varmen, og som regel har større overflateområde!

2: Du har som regel flere feilpunkter, Vifter, pumpe, "forstoppelse"

3: Poengene er som regel større overflate, aka. kaldere, du kan bruke stille vifter, og allikevel ha lavere temps, med høyere OC

1: Det er vannkjølingen i sin helhet som kjøler. :p Og jo, den kjøler bedre enn luftkjølere som er tilgjengelig. Du finner ikke ludtkjølere på markedet som kjøler bedre enn vannkjøling kan.

 

2: Joda, flere ting kan gå galt med vannkjøling (mye mer enn luftkjøling som er tilnærmet 100 % safe). Med luftkjøler kan kjøleren miste kontakt (høyst usannsynlig), viften kan slutte å virke eller vekten kan skade hovedkortet (også lite sannsynlig). Med vannkjøling har du lekasjerisiko og diverse i tillegg.

 

Men gjør du det riktig så er det liten sjanse for dette. Større enn luftkjøling, men fortsatt ikke skummelt nok til at vannkjøling er en risikosport. Jeg har PC-en min med på LAN og på biltur (fram/tilbake) og er ikke bekymret. Jeg sjekker alltid for lekasje for å være sikker, men føler meg relativt trygg.

 

3: Vet ikke helt hva poenget ditt er her. Steget opp til skikkelig vannkjøling gir deg muligheter du ikke kan nå med luftkjøling.

 

1: Nei, dersom du har samme overflateområde, så kjøler det ikke bedre, vennligst les hva jeg faktisk skrev... og dersom du bruker nok kobber, og kraftig nok vifte, jo, men det er ikke ferdiglagd, som monteres på 5 min...

2: Enig her

3: Forklarte hva de fleste kjøper custom vannkjøling for...

Lenke til kommentar

1: Nei, dersom du har samme overflateområde, så kjøler det ikke bedre, vennligst les hva jeg faktisk skrev... og dersom du bruker nok kobber, og kraftig nok vifte, jo, men det er ikke ferdiglagd, som monteres på 5 min...

2: Enig her

3: Forklarte hva de fleste kjøper custom vannkjøling for...

Hvis man skal snakka teoretisk så blir det jo det samme. Men det er også en fundamental forskjell på kjøleteknikkene. Vannet i bevegelse fungerer jo på samme måte som varmerør, men tror nok at vannkjøling gjør dette mer effektivt.

 

1: Poenget mitt er at du ikke finner lufkjølere som kjøler like bra. Sånn med tanke på masse/volumokkupasjon så vil jeg tro at vannkjøling er mer effektivt. Uansett så er luftkjølere som kjøler som vannkjøling fortsatt bare teori.

 

Tenk deg en massiv, ubeskrivelig latterlig idiotisk kjøler med diamantrør (eller grafèn!) som en pumpe dyttet vann gjennom, og disse rørene gikk videre til diamantradiatore som ble avkjølt av store, stillegående vifter! Og blokken hadde vært laget av diamant/grafèn med vakumlåser slik at du eliminerer sjanse for luftbobler mellom CPU og kjøler (altså en slags ventil). :wee: DET hadde vært tøft det. Håper noen lager dette noen gang!

 

 

3: Ah, okei.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

For å drepe noen myter, og gi litt info:

1: Vannkjøling kjøler ikke bedre enn luft, men komponentene blir ofte kaldere, fordi du får flyttet varmen, og som regel har større overflateområde!

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Legger du en varm metallplate i 20 grader varmt vann vil den kjøles ned langt saktere raskere enn dersom du legger den i et 20 grader varmt rom, selv om det er samme overflateområde og både lufta og vannet er helt stillestående.

 

Å flytte varmen er poenget med både vann- og luftkjøling, og vann er langt bedre egnet til dette, er det ikke? Uavhengig av overflateområde.

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Legger du en varm metallplate i 20 grader varmt vann vil den kjøles ned langt saktere enn dersom du legger den i et 20 grader varmt rom, selv om det er samme overflateområde og både lufta og vannet er helt stillestående.

Nei. Platen vil avkjøles mye raskere i vannet, på grunn av at det har mye høyere varmekapasitet enn luft. Det er det samme som gjør at du kan oppholde deg helt greit i en hundre grader varm sauna, men får alvorlige skader av bare noen sekunders eksponering til 100 grader varmt vann.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...