Skillica Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Er det mulig å søke på skole på ny? Fordi jeg valgte feil!! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Videregående eller høyere utdannelse? Lenke til kommentar
Skillica Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Vidergående. Går VG1 Elektro atm. Jeg vil endre på søknaden min, fordi nå har jeg bestemt meg for hva jeg vil! Endret 3. mars 2014 av Skillica Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Søknadsfristen var 1. mars. Kontakt opplæringskontoret. Det kan tenkes du kan komme inn på noe annet enn det du har søkt, men sansynligvis havner du bakerst i køen siden søknadsfristen er gått ut. Det bør være mulig å bytte linje ved oppstart dersom det er ledige plasser eller frigjøres plasser noen dager etter oppstart. "All ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring, har etter søknad rett til tre års heltids videregående opplæring, jf. opplæringsloven § 3-1. Retten gjelder uansett hvilke kunnskaper eller ferdigheter søkeren har tilegnet seg i grunnskolen. Normalordningen er tre års videregående opplæring, enten som tre år i skole eller to år i skole kombinert med ett års opplæring i bedrift. Læretiden i bedrift er som oftest to år, med halvparten som opplæringstid og halvparten som verdiskapingstid. Opplæringsloven § 3-3. Hele retten må normalt tas ut i løpet av en sammenhengende periode på fem år, eller seks når opplæringen blir gitt i bedrift, og innen utgangen av det året vedkommende fyller 24 år. Det betyr at når en elev har startet videregående opplæring, gjelder rettighetene i fem (eventuelt seks år), men innen utgangen av fylte 24 år. Retten til videregående opplæring blir etter søknad om omvalg utvidet med ett opplæringsår. Søkeren har rett til inntak til ett av tre alternative utdanningsprogram på videregående trinn 1 som de har søkt på, og til to års videregående opplæring innenfor utdanningsprogrammet. Elever med rett til spesialundervisning, og som på grunnlag av sakkyndig vurdering har særlig behov for et spesielt utdanningsprogram på videregående trinn 1, har rett til inntak på dette utdanningsprogrammet. " For mer info. http://www.regjeringen.no/en/dep/kd/tema/grunnopplaring/videregaende-opplaring/Rett-til-videregaende-opplaring-for-ungdom-16-24-ar.html?id=600783 Endret 3. mars 2014 av BadCat Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Vidergående. Går VG1 Elektro atm. Jeg vil endre på søknaden min, fordi nå har jeg bestemt meg for hva jeg vil! Du skal fortsatt kunne endre på rekkefølgen av valgene dine frem til mai eller noe, men du kan ikke legge inn flere ønsker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå