Eivor Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Har en mistanke om at det egentlig ikke er et Windows-problem, men relatert til hovedkort og BIOS. Pc-en er bare en 14-dager gammel og selvbygd. Komponenter: Hovedkort MSI Z87I Harddisk Samsung SSD harddisk Prosessor Inet Core i5-4570S Minne Crucial DD3 8 Gb Operativsystem Windows 7 64-bit UTEN intern DVD-spiller Mini-tastatur UTEN FN-taster Har starta maskinen mange ganger uten problemer, men det har hendt 3 ganger at Windows ikke har startet fordi bootmgr mangler. Første gang koblet jeg til en intern DVD-spiller, og satte i Windows 7 plata. Windows starta da på vanlig måte, selv om ikke Windows-installasjonsprogrammet startet. Andre gang brukte jeg samme metode, men hadde nå fått tak i en ekstern USB DVD-spiller. Hørte plata sveiv, men ingenting hendte. Fant fram et gammelt tastatur med FN-taster, valgte F12 som var valget til boot-rekkefølge. Ser da at de to øverste valgmulighetene er UEFI harddisk og EUFI DVD-spiller. Disse var med grå tekst, mens Samsung-disken hadde hvit tekst. Valgte da Samsung og maskinen starta på vanlig måte. Tredje gang gikk jeg inn i BIOS og satte Samsung harddisken som første valg og ekstern USB DVD-spiller som andre valg i boot-rekkefølge. Problemet har ikke oppstått siden, men har jo bare noen få dagers erfaring. Hva er nå denne EUFI-greia, er det den som har laget problemer, og går det like greit å gå utenom den? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) UEFI er navnet til den nye typen BIOS, som du har (det heter ikke BIOS-lengre, men UEFI). Så nei, det er nok ingen vei rundt den. Tipper UEFI-Harddisk/UEFI-DVDspiller bare var noen "generelle innstillinger", om det sier deg noe som helst.Det er jo uansett et lite problem nå, når du nå har satt riktig boot-komponent. Endret 3. mars 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Da håper jeg problemet er løst. Men tenker hardware-produsentene på at "vi" alminnelige dødelige ikke kan være fullt oppdatert på alt, sukk. Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Meeen, MSI kaller det fremdeles BIOS, så? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Vel, det går nå litt frem og tilbake om hva det blir kalt, og jeg synes det er helt greit å kalle det BIOS også. ^^ Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Er det mulig å deaktivere UEFI boot (eller lignende) på det hovedkortet?? Vært borti en laptop som var levert med windows 8, noe som eieren ikke var fornøyd med. Måtte inn å deaktivere UEFI boot + noe secureboot (tror denne bare gjelder "ferdig maskiner"), for å kunne boote Windows 7 installasjonen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Beklager, men om MSI har noen egne løsninger som de kaller for "UEFI Boot", som gir utvidet funksjonalitet eller noe annet tøv, så kjenner jeg ikke til det. Jeg anbefaler aldri, og kjøper aldri MSI-produkter lenger dessverre. Og har ikke gjort det på en del år. Har dog aldri vært borti noe mer tull eller andre prosedyrerer for boot-prosessen, vanlig BIOS eller UEFI, Windows 7 eller windows 8. Selv om jeg synes du egentlig beskriver en rimelig standard prosedyre når jeg installerer windows. (ikke alltid jeg tenker for nøye om alle stegene hver gang) Endret 3. mars 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå