Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Helt ny leilighet, tørr luft

Anbefalte innlegg

Hei

Siden jeg overtok nøklene fra byggherre i august 2013 så har det vært ekstremt tørr luft I leiligheten.

Merket det spesiellt da parketten begynte å få noen stygge gliper mellom seg, når du så det i dagslys fra entreen og inn i stuen.

Gikk til innkjøp av 2 luftfuktere som fukter 7 liter vann per døgn. Men kampen mot ventilasjonen, tørr parkett og møblene er lang.

Er det noen lover som regulerer minstekrav til luftfuktighet? Er ingen fuktregulering på ventilasjonsanlegget, har selfølgelig slått av varmeelementene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva er temperatur og luftfuktighet hos deg? Dersom du ikke har, kjøp et par kombinerte termometer og hygrometer og sett en i stue og en på et soverom.

Lenke til kommentar

Temperaturen ligger på 21 grader. Gulvarmen overstiger aldri 22 grader. Luftfukterene brukte 2 uker for å nå 45% fuktighet. De må stå på 24/7 for å vedlikeholde det.

Har ikke hygrometer, men skal gå til anskaffelse når jeg kommer hjem fra nordsjøen.

Luftfukterene har innebygd hygrometer, de slår seg ut ved 45%, men det gjør de sjeldent.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til om du har valgt riktig løsning ved å skaffe luftfuktere og guffe fuktigheten opp til 45% som jeg oppfatter som ganske høyt vinterstid. 20 til 40% regnes som normalt, og fukter du for mye vil det kunne danne grobunn for vekst av mikrobiologiske organismer som sopp, midd og bakterier.

Dersom dette er en splitter ny leilighet du kjøpte i fjor, ville jeg heller ha reklamert på gulvet som sprekker. Parketten kan være et billigprodukt som ikke har vært tilstrekkelig tørket før det ble lagt, eller det kan ha vært feillagret utendørs i fuktig høstvær og trukket fukt før det ble lagt, eller byggerne kan ha gjort andre feil. Det er mye sannsynlig at de "ikke har hatt tid" til å la gulvet akklimatisere seg i rommet der det skal legges før det ble lagt.

Altså: Ut med luftfukterne, de er inneklimabomber folk flest kastet ut på 70-tallet. Og reklamer på gulvet. Kanskje må det legges helt nytt, men er det et flytende klikkgulv og du er heldig kan det være nok å ta det opp nå som det har tørket, og legge det på nytt mens man driver det tettere sammen,

Lenke til kommentar

TS. Kan være mange grunner til at inneluften er tørr, eller for tørr. Og på "nettet" er det mange forskjellige annbefalinger, av hva som er ideelt. Ofte preget av hvem de er, eks. en produsent. Eller av noen som tror de har peling. :)

Gennerelt så har det vært annbefalt en RF på 30 - 60 % på vinterstid, bl.a. i Byggforsk katalogen. Og over 45, når en har mye ubehandlede (eller beiset - vannbassert) treverk inne. Da bør fukten være mellom 45 og 55 % RF. Sopp blir ofte et problem ved varm luft og en RF 70 -75 % Enkelte microorganismer trives gjerne med litt fra 65 % og høyere. Men nyere forskning, viser at husmidd trives dårlig hvis RF, er under 45 %. Så er det ikke god grunn til å ha en høy luftfuktighet, bør den ligge under 45 og over 20 % RF, på inneluften vinterstid. Litt individuell tilpassning, da enkelte fungerer greit med 20 - 25 %, mens andre blir tørre i hals og på hud, hvis ikke fuktigheten er noe høyere.

Gulvvarme er ofte en årsak, til for tørr luft. Og gulvvarme, tørker også ut parkett/laminatgulv. Men mange andre ting påvirker fuktigheten. Les en grei link jeg fant:

http://www.ifi.no/torr-luft-kan-skade-parketten

Svinks kan ha rett i at det er gjort feil, ved og under montering. Så, jeg ser ikke bort fra det. Men hvis inneluften er tørr, har jeg mer tror på at du/dere bruker leligheten noe feil og tilfører for lite daglig fukt. (Linken forteller hvordan). Og da er luftfukter løsningen. Men enkelte typer luftfuktere er også bakteriebomber, så velg rett prinsipp.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er veldig mye sykdom siden jeg flyttet inn. Er så lett å bli syk. Luftfukterene jobber jo mot ventilasjonen. Men blir spennende å komme hjem nå som de har stått av i 2 uker.

Føler det er noe med behandlet luft fra ventilasjonen. Den virker så tørr. Luftfukteren har filter og anti bakteriepatron. Pluss grunnen til ventilasjonsanlegget er i leiligheten i første rekke er fordi den skal forebygge soppvekst osv.

Merk at reel fuktighetsprosent vil jeg tippe ligger på 10-20% per dags dato. Men får bekreftet dette om en uke. Bør leverandør legge ut for luftfukterene ?

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Er veldig mye sykdom siden jeg flyttet inn. Er så lett å bli syk. Luftfukterene jobber jo mot ventilasjonen. Men blir spennende å komme hjem nå som de har stått av i 2 uker.

Føler det er noe med behandlet luft fra ventilasjonen. Den virker så tørr. Luftfukteren har filter og anti bakteriepatron. Pluss grunnen til ventilasjonsanlegget er i leiligheten i første rekke er fordi den skal forebygge soppvekst osv.

Merk at reel fuktighetsprosent vil jeg tippe ligger på 10-20% per dags dato. Men får bekreftet dette om en uke. Bør leverandør legge ut for luftfukterene ?

Mye sykdom. Hva da? Sykdom kan skyldes andre ting, enn luftfuktighet. Luftfuktere - jobber MOT ventilasjon? Hva mener du?

Ventilasjonsanlegget er IKKE i leiligheten for i første rekke, å forebygge sopp. Men for å gjenvinne varme fra utluft, dernest balangsert luftsirkulasjon og lavere energiforbruk. Tviler på at det er noe galt, med luften fra ventilasjons systemet. Men, din bruk av leiligheten.

Dagens leiligheter, er produsert for familier. Og alle personer utånder fuktighet. Vanlige familier lager også mat på komfyren "hver" dag (produksjon av fukt), de puster ut fukt, de dusjer, vasker tøy, vasker gulv, o.l. Og produserer mye mer fukt, en et enslig menneske, som KUN er i leiligheten en gang i blandt. Og kanskje KUN med en støvsuhger. Så det KAN være flere grunner til, at det blir for lite fukt i din lelighet. Dermed - for tørr.

Husmidd er ikke et problem i seg selv, men dets avføring som vi puster inn, når munn er i nærkontakt. Og problemet er senger, så hold relativt lav temp., på soverommet og luft sengtøyet. Da overlever ikke sengemidden.

I din situasjon, hadde jeg først skaffet meg et godt hygromerter. Så, kan vi få noen svar. Gjettning på RF, er tull. Så slå da av luftfukterene i noen dager og sjekker hva som er normal RF, når du er hjemme. Bør også sjekke, når du kommer hjem fra Nordsjøen. Da har vi noe mer å gå ut fra. :) Du kan også spore opp leverandør av ventilasjons systemet og få råd der. De kan dette.

Kan også være en ide å senke temp., mens du er i Nordsjøen. Lykke til. :)

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med luftfukteren jobber mot ventilasjonen har jeg tenkt på at behandlet luft blir aldri like fuktig som den luften som ble sugd inn.

Men jeg bor alene, så kan være jeg ikke produserer så mye fukt. Men har stengt rommene jeg ikke bruker. Leiligheten er en 80kvm 4 roms.

Lenke til kommentar

TS. Du nevner "behandlet luft" og skal kommentere dette, selv om jeg ikke er en VVS ingeniør.

Jeg kjenner hverken boligen, eller ventilasjons systemet der du bor. Det finnes avanserte system som justerer fuktinnhold i tilførselsluft. Til og med tilsetter forskjellige dufter, avhengig av når tid på døgnet det er. Eks. sitrus duft på morgenen. En del brukt på store arbeidsplasser, i bl.a. Japan.

Men det det mest vanlige i Norge, er en enkel Varmeveksler og styrt luftmengde til de forskjellige rom. Enkelt fortalt, all varmluft (inneluft) suges ut fra rommene og den går så til en varmeveksler (noe forenklet - som en radiator, på en bil). Varmluften varmer opp rør/lameller. Ny kaldluft trekkes igjennom de oppvarmede rørene/lammelene og varmer opp kaldluften eks. 2-4 grader. Dette var enkelt fortalt. Så mest trolig er tilførselsluften KUN litt oppvarmet. Skal sies, at noen system kan reduserer fuktinnhold i luften. Men normalt bare på sommerstid, da uteluften har betydelig høyere luftfuktighet, enn vinterstid.

Hva du mener med å "stenge rommene" vet jeg ikke. Lukker du dørene (ingen betydning), eller stenger du av ventilene i taket? Tror for øvrig ikke dette har noen stor betydning.

En luftfukters oppgave er jo å å tilføre fukt, så klart den påvirker luftfuktigheten. Måten vi bruker våre hus/leiligheter på, vil påvirke luftfuktigheten. Så en enslig, som også er borte i lange perioder, tilfører nok for lite fukt. Men også måten du lager mat på, vasker på (gulv), tørker klær på, o.l., påvirker luftfuktigheten.

Før du skal tenke på reklamasjon, må du i alle fall skaffe deg et hygrometer og sjekke normaltilstanden, uten bruk av luftfuktere.

Husene som blir bygget nå, har krav om varmegjennvinning og det brukes også et system for balangsert ventilasjon. Systemene som er utviklet, er nok myntet på vanlige familier, som produserer den del fukt. Og det kan blir negativt for enslige og spessielt for dem som er bortreist deler av året.

Lenke til kommentar

Med å stenge rommene mener jeg å lukke de aktuelle rommene for at luftfukteren skal ha en større sjangs for å fukte stuen.

Under overtakelsen av leiligheten sa ventilasjonsfirmaet "hvor avansert skal vi gjøre det"?

Fikk inntrykk at det er satt inn det rimeligeste alternativet(dekker kravene). Kjenner flere som har akkurat samme type anlegg fra flexit, type SLR4. De og har problemer med tørr luft, er ikke noe nytt at det er ekstremt tørr luft i nye leiligheter og spesiellt i min da en er bygget etter 2013 standard.

Spørsmålet mitt er egentlig ikke om det er tørr luft, fordi hvis luftfukterene brukte to uker på å nå 45% må det ha vært veldig tørt før de ble slått på. Men spørsmålet er det om er noen krav til det.

Skal skaffe meg et hygrometer når jeg kommer hjem på mandag.

Lenke til kommentar

§ 13-1.Generelle krav til ventilasjon

(1) Bygning skal ha ventilasjon tilpasset rommenes forurensnings- og fuktbelastning slik at tilfredsstillende luftkvalitet sikres. Luftkvalitet i bygning skal være tilfredsstillende med hensyn til lukt og forurensning. Inneluft skal ikke inneholde forurensning i skadelige konsentrasjoner med hensyn til helsefare og irritasjon. Det skal tas hensyn til romtype, innredning, utstyr og forurensningsbelastning fra materialer, prosesser, personer og husdyr.

Hvis ikke jeg tolker dette helt feil så skal "fuktbelastning" være tilfredstillende. Noe som det mest sannsynlig ikke er ivaretatt etter min mening.

Lenke til kommentar

Som Svinks skriver ville jeg heller ha klaget på gulvet enn å forsøke å få opp luftfuktigheten. Uansett vil neppe økt luftfuktighet føre til at glipene blir borte, men i beste fall forebygge at de sprekker opp ytterligere.

Og selv om sprekkene skulle skyldes lav luftfuktighet burde du uansett reklamere på gulvet - utbygger må jo legge et gulv som tåler å ligge i det inneklimaet de selv har laget.

Jeg heller som Svinks mot at gulvet enten er lagt feil eller ikke "akklimatisert" før legging.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TS. Tror ikke du forstår § 13-1 og hva som menes med den. Og for å forstå den, må du ka kjenskap til byggebransjen. Det er heller ikke noe krav i TEK, at balangserte ventilasjons anlegg, skal tilføre fukt. Og de vanlige anelggene som er godkjent, tilfører IKKE fukt! Ser bort fra det som kommer med utenluften. Jeg har forklart dette tidligere.

Men, hva forteller hygrometeret?

Du kan jo ta opp både "tørr" luft og andre mangler, med en egnet takstmann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...