Gå til innhold

Valg av skole (UiO/NITH)

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har lett igjennom forumet og har ikke funnet noen tråder med akkurat denne problemstillingen, men er ny her så kan hende jeg faila..

I alle fall, sliter litt med valg av skole.

Står mellom NITH, interaktivt design eller Informatikk: design, bruk og interaksjon på Uio. Syns det er vanskelig å finne ut hva som er det beste, og ser pluss og minussider ved begge skoler og linjer.

Jeg har aldri vært bori programmering før, men har en generelt stor interesse for data og drev mye andre datagreier tidligere (html, css osv).

Noen som har noen tanker rundt temaet? Erfaringer fra UiO eller NITH? Forskjeller? Miljøet? Har og skjønt at det er mye mer teoretisk på UiO, stemmer dette?

Lurer også på det med matematikk sin sammenheng med programmering. Har aldri vært flink i matte og er bekymret for om dette vil gjøre studiene mye hardere, noen tanker?

Håper på svar,

Mvh Marie :)

Endret av IneMarie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Selv går jeg på NITH og er veldig fornøyd! Jeg går ikke interaksjonsdesign, men har delt flere fag med dem, det er en spennende linje. Jeg kan ikke si så mye om UiO, men på NITH er undervisningen veldig praktisk, og man jobber i prosjekt hvert semester, før man går ut i hovedprosjekt siste semester på tredjeåret.

Vi har ikke matte (Hurra!)

Ellers er studentmiljøet veldig bra, det er en liten skole, så man blir fort kjent med mange! Og førsteåret er felles for alle linjene, så man blir godt kjent med folk på tvers av linjer. Det er mange utvalg for forskjellige interesser, og livet i studentpub`en er topp!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går Interaktivt Design på NITH, og har samme oppfatning som Idakr.
Det skal ikke være nødvendig å ha forkunnskaper innen programmering, men det er bare positivt at du har interesse for datagreier som du sier ^^

Lenke til kommentar

Mattekunnskaper er ikke noen forutsetning for å lære seg programmering. Det man trenger er å kunne tenke strukturert og logisk. Jeg vil påstå at om man kan lære seg HTML, så kan man lære seg å programmere også. Så lenge man er instilt på å lære det så kommer det helt sikkert til å gå veldig fint.

Har selv gode erfaringer med informatikk på UiO, men ikke tatt noen kurs med interaksjon/design.

Det er som regel praktisk arbeid i de fleste kurs. Man må levere små prosjekter gjennom et semester som viser hva man kan for å få lov til å ta eksamen.

Vet også det er flere tilbud spesielt for jenter på Informatikk, både sosialt og faglig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På "Informatikk: Design, bruk, interaksjon"- linjen på UiO/Ifi kommer du ikke til å ha noen rene mattefag. De fleste som starter på denne linjen har svært varierende programmeringskunnskaper, fra en god del, til ingenting. Om du ikke har noen tidligere programmeringskunnskaper, må du nok jobbe ganske mye med programmeringsfagene den første tiden. Alle på linjene Ifi har de samme programmeringsemnene første året, og det er en ganske bratt læringskurve. Men det er absolutt ikke umulig, og du lærer MYE programmering i løpet av det første året :) Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...