Gå til innhold

Starte 220v vifte med 12v trigger fra receiver

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å starte 2 stk 220v vifter ved hjelp av 12v trigger ut fra receiver.

Det jeg (tror) jeg trenger er et relé som har 12v styrestrøm hvor en 220v krets kan bli sluttet.

For at dette skal fungere kan ikke reléet være avhengig av konstant 12v styrestrøm. Så mer en bryter funksjon.

Dette er ikke mitt fagfelt, så sikkert mye feil i min forklaring, kanskje enda større grunn til at jeg trenger hjelp :-/

Håper på svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg ønsker å starte 2 stk 220v vifter ved hjelp av 12v trigger ut fra receiver.

Det jeg (tror) jeg trenger er et relé som har 12v styrestrøm hvor en 220v krets kan bli sluttet.

For at dette skal fungere kan ikke reléet være avhengig av konstant 12v styrestrøm. Så mer en bryter funksjon.

Dette er ikke mitt fagfelt, så sikkert mye feil i min forklaring, kanskje enda større grunn til at jeg trenger hjelp :-/

Håper på svar

Jeg tror (er ganske sikker) det finnes reléer som har dette innebygget. I praksis vil du ha en tilbakekobling fra en 12V utgang på releet til inngangen, slik at når det trigges første gang vil det bli stående.

Kommer det en 12V puls ut fra receiver, eller er det 12V hele tiden? Og når skal viften skru seg av?

HW9eL.gif

For å skru av må du bryte kontakten mellom 30 og "Hot" på illustrasjonen her...

Det finnes andre typer og, men søk på "latching relay" så skjønner du konseptet og det finnes sikkert på ebay :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

Det kommer 12v puls fra receiver ved oppstart, og når den slukkes.

Ønsker at viftene skal bli slått av og på ved disse stadiene.

To pulser altså...

Det kalles i småelektronikk "flip-flop"....

C9C_pulse_toggle_relays.gif

Her er det gjort med 3 releer, men om du klarer å lodde ville jeg heller gjort selve logikken med CMOS

4013_basic.gif

Her bytter du altså ut "fan" med 12V på releet...

http://www.ebay.com/itm/2-x-CD4013-4013-IC-CMOS-DUAL-D-Type-Flip-Flops-/180868691006?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1c9d343e

Her er flip flop CMOS... transistor og to motstander bør koste lommerusk og du kan sikkert få gratis på en videregående skole (samme med CMOS forresten). Hvis du vet om en i nærheten kan du få dem til å lodde opp dette på et "test"-kretskort for deg; det er 1-klassepensum og vi er jo godt ute i andre semester nå :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tokk forøvrig feil. Jeg målte nå med multimeter, og det viser seg at det er konstant 12V som sendes fra receiver :mellow:

Det gjør det myyye lettere, da trenger du bare ett helt vanlig 12V relé...

Tror faktisk et relè trekker for mye strøm. Min forsterker feks kan kun levere rundt 50mA på trigger out utgangen som blir for lite for et relè. Sjekk i manualen før du kobler noe som helst. I værstefall risikerer du å ødelegge noe.

Lenke til kommentar

Jeg tokk forøvrig feil. Jeg målte nå med multimeter, og det viser seg at det er konstant 12V som sendes fra receiver :mellow:

Tror faktisk et relè trekker for mye strøm. Min forsterker feks kan kun levere rundt 50mA på trigger out utgangen som blir for lite for et relè. Sjekk i manualen før du kobler noe som helst. I værstefall risikerer du å ødelegge noe.

Da slenger man på en liten tyristor og en 12V-kilde som kan levere nok strøm :) Ellers finnes det sikkert små reléer som ikke trekker mer enn 0.6W. Rart at de lager en krets som bare kan levere 50mA. Når de først skal ha en 12V trigger burde den kunne drive et relé, men en sjekk i manualen er nok lurt..

Lenke til kommentar

Da slenger man på en liten tyristor og en 12V-kilde som kan levere nok strøm :) Ellers finnes det sikkert små reléer som ikke trekker mer enn 0.6W. Rart at de lager en krets som bare kan levere 50mA. Når de først skal ha en 12V trigger burde den kunne drive et relé, men en sjekk i manualen er nok lurt..

Trigger utgangen er jo laget for koble opp mot effektforsterkere og da trenger man ikke mere en 50mA. Er ikke meningen at ola nordmann skal koble til noe annet en effektforsterkere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trigger utgangen er jo laget for koble opp mot effektforsterkere og da trenger man ikke mere en 50mA. Er ikke meningen at ola nordmann skal koble til noe annet en effektforsterkere.

Kunne ikke hvert mer uenig dessverre. 12v trigger er langt i fra properitert til poweramps. Men ikke den diskusjonen denne topicen er for :)

fant dog et produkt i USA som gjør det jeg vil: http://www.xantech.com/manuals/CBCSM1.pdf

Endret av emosbek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...