Gå til innhold

Kjøper ikke hentet postoppkravpakke


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har blitt mektig irritert over en sak som skjedde for et par dager siden. Jeg solgte en gjenstand på Finn til en kjøper som ville ha den som postoppkrav. Jeg sendte den, og varslet han over ei uke før om at pakken hadde kommet (regner med at han i tillegg hadde fått hentelapp av Posten). Jeg minte han på dette nesten hver dag fram til den 14. dagen, da den ble retursendt. Han svarte på meldingene og sa han ville hente den "i morgen" og "i dag".

 

Da må jeg følgelig ut med 250,- i porto + 100,- i utkvittering for å få den tilbake + 35,- for å legge inn annonsen på nytt. Dette er andre gangen på kort tid dette skjer meg. Uten å sette folk i bås, må det være lov å nevne at begge "kjøperne" er av utenlandsk opprinnelse. Har forsåvidt ingenting med saken å gjøre, men for min del blir det desto mer irriterende.

 

Jeg mener det er rimelig å forvente at kjøper betaler alle utgiftene jeg ha måttet ut med? Hvordan går jeg fram? Skal jeg sende en faktura til kjøpers adresse? Setter også stor pris på om det går ann å begrunne en refusjon av mine utgifter ut i fra Kjøpsloven.

 

På forhånd takk.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har blitt mektig irritert over en sak som skjedde for et par dager siden. Jeg solgte en gjenstand på Finn til en kjøper som ville ha den som postoppkrav. Jeg sendte den, og varslet han over ei uke før om at pakken hadde kommet (regner med at han i tillegg hadde fått hentelapp av Posten). Jeg minte han på dette nesten hver dag fram til den 14. dagen, da den ble retursendt. Han svarte på meldingene og sa han ville hente den "i morgen" og "i dag".

 

Da må jeg følgelig ut med 250,- i porto + 100,- i utkvittering for å få den tilbake + 35,- for å legge inn annonsen på nytt. Dette er andre gangen på kort tid dette skjer meg. Uten å sette folk i bås, må det være lov å nevne at begge "kjøperne" er av utenlandsk opprinnelse. Har forsåvidt ingenting med saken å gjøre, men for min del blir det desto mer irriterende.

 

Jeg mener det er rimelig å forvente at kjøper betaler alle utgiftene jeg ha måttet ut med? Hvordan går jeg fram? Skal jeg sende en faktura til kjøpers adresse? Setter også stor pris på om det går ann å begrunne en refusjon av mine utgifter ut i fra Kjøpsloven.

 

På forhånd takk.

 

 

Noe lignende har skjedd meg et par ganger. En gang hadde kjøper rett og slett glemt å hente pakken (jeg fulgte for dårlig med så fikk det ikke med meg før jeg plutselig fikk pakken i retur). Da tok jeg kontakt med kjøper som betalte alle fraktkostnader jeg hadde hatt til da, samt ny fraktkostnad før jeg sendte pakken på nytt.

 

Den andre gangen måtte jeg krangle litt med kjøper, for han hadde ombestemt seg. Men han betalte til slutt mine ekstra utgifter.

 

Så ta kontakt med kjøper, og tilby han å velge en av disse to tingene.

 

Det er stort sett kjøpere av utenlandsk opprinnelse jeg har hatt problemer med også når det gjelder privat handel. Mener ikke det er rasistisk å nevne dette, for de har antakeligvis en helt annen kultur mtp. denne typen handler. Men det er utrolig irriterende når de f.eks krever rabatt på et allerede avtalt kjøp med avtalt pris (for eksempel QXL auksjon) før de betaler for varen.

Lenke til kommentar

Når det foreligger en gyldig avtale som blir brutt kan man kreve erstatning for den positive kontraktsinteresse, utmålt etter reglene i kjøpsloven kapittel X. Det innebærer at du kan kreve erstatning som skal sette deg i den situasjonen du hadde vært i hvis avtalen hadde blitt oppfylt som den skulle.

 

Her vil for eksempel alle ekstra utlegg du har kunne kreves dekket i tillegg til eventuelt tapt fortjeneste hvis du har måttet selge med tap på neste salg, jfr. kjøpsloven § 67 flg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det foreligger en gyldig avtale som blir brutt kan man kreve erstatning for den positive kontraktsinteresse, utmålt etter reglene i kjøpsloven kapittel X. Det innebærer at du kan kreve erstatning som skal sette deg i den situasjonen du hadde vært i hvis avtalen hadde blitt oppfylt som den skulle.

 

Her vil for eksempel alle ekstra utlegg du har kunne kreves dekket i tillegg til eventuelt tapt fortjeneste hvis du har måttet selge med tap på neste salg, jfr. kjøpsloven § 67 flg.

 

Hva er en gyldig avtale? Er SMS/E-post med "jeg kjøper varen" gyldig nok?

Lenke til kommentar

Hva er en gyldig avtale? Er SMS/E-post med "jeg kjøper varen" gyldig nok?

 

En gyldig avtale er et tilbud som har blitt akseptert.

Om avtalen er muntlig, skrevet på dasspapir eller liknende har ingen betydning (bortsett fra enkelte tilfeller), utover at spesielt førstnevnte kan være vanskelig å bevise.

 

Løfter/Avtaler skal holdes.

Lenke til kommentar

Hva er en gyldig avtale? Er SMS/E-post med "jeg kjøper varen" gyldig nok?

 

Nja. Det kan være det - så lenge det går frem av sammenhengen hva vedkommende kjøper (f.eks. fordi du har akkurat én Finn-annonse ute). "Varen" er i seg selv ganske uspesifikt.

Lenke til kommentar

Klassisk hendelsesforløp. Har brent meg et par ganger på oppkrav, og det er akkurat samme greien. En eller annen fyr fra Oslo med halvgod norsk har lyst til å kjøpe et eller annet, man sender pakken og purrer helt til den blir returnert.

 

Krever forskuddsbetaling, og vurderer kjøpere litt på magefølelsen.

 

Har tytt litt på Finn angående et tilbakemelding-system for både kjøpere og selgere, tilsvarende ebay. Mye frustrasjon kunne vært unngått med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...