Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] matte opppgåve hjelp vg1

Anbefalte innlegg

jeg trekker hjelp til desse to oppgåvene nede, jeg vil gjerne si tusen tusen takk viss noe vil hjelpe meg. det betyr utrolig mykje for meg.

oppgåve 1

en skole har 650 elever. på torsdag er 30 elever fraværende og på fredag 45.

a) hvor mange prosentpoeng økte fraværet med fra torsdag til fredag?

b) hvor mange prosent økte fraværet med fra torsdag til fredag?

oppgåve 2

en vare koster 1250 kr. prisen på varen blir satt ned to ganger i løpet av kort tid, først med 10% og seinere med 20%

a) hvor mange kroner har prisen på varen gått ned i alt etter disse to prisendringene?

b) hvor mange prosent har varen gått ned i alt etter disse to prisendringene?

håper noe vill hjelpe meg med oppgåve 1 og oppgåve 2, dettet betyr så utrolig mykje for meg :) jeg treger hjelp :( tuse takk til dere som vil hjelpe meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke utregninger har du prøvd selv?

Oppgave 1:

a) For å finne økningen i forhold til det totale antallet elever, regner du ut hvor mange prosent 30 elever er ut av 650 elever. Deretter gjør du det samme med fredagstallene. Finn forskjellen mellom prosentverdiene du finner, og da har du svaret!

b) Her må du finne økningen i fraværet i prosent fra torsdag til fredag. Vi ser at forskjellen på fraværet mellom de to dagene er 15 elever. Hvor mange prosent av 30 elever er 15 elever?

Oppgave 2

a) Om man tenker logisk, så er 10% det samme som en tiendedel, og 20% det samme som en femtedel. Om man først setter ned en vare på 2000 kroner med 10%, så er det et avslag på 200 kroner. Da er den nye prisen 1800 kroner. Om man da setter ned prisen med 20%, så er det nye avslaget på 360 kroner, det vil si at prisen til slutt er 1540 kroner.

Lenke til kommentar

Okey, det som skjer her:

Oppgave 1 a):

Du ønsker å finne forskjellen mellom fraværstallene i prosent. Dette finner du ved å regne ut hvor mange prosent forskjell det er mellom fraværstallene i forhold til det totale antall elever.

Vi finner den første prosentverdien: 100 / 650 * 30.

Vi finner den andre prosentverdien: 100 / 650 * 45. Ta dette tallet og trekk fra den første prosentverdien. Da sitter du igjen med forskjellen i prosentpoeng. Dette vil ikke gi deg det *nøyaktige* fasitsvaret, men det (fasitsvaret) er avrundet til en desimal.

b)

I dette tilfellet må du tenke på forskjellen mellom 30 og 45. Forskjellen på 15 elever er halvparten av 30 elever. Det betyr at det er 50% flere elever som er bortreist på fredag enn det var på torsdag.

Endret av TheKent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...