Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan dempe tvangstanker og tvangshandlinger?

screenman

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg var noe rundt 12 år, har jeg hatt det som heter OCD (tvangstanker og tvangshandlinger).

De var kanskje verst når jeg var sånn 13-15 år gammel, før de gradvis ble lettere og enklere å takle.

Nå i det siste har de dessverre blitt en del verre, og er begynt å virkelig bli ødeleggende, med tanke på at de nå "tvinger" meg til å kaste ting som jeg egentlig har eller kan ha/få bruk for.

Det jeg altså da er ute etter, er tips/triks til hva jeg kan gjøre for å dempe tvangstankene/tvangshandlingene, selv om det bare hjelper en smule.

Noen som har noen tips? :ph34r:

Og hjelper det egentlig å nekte å fullføre handlingene, uansett hvor harde, vanskelige og uutholdende angsten blir?

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du begynt på noen nye medisiner i det siste? Noen medisiner kan gjøre tvangstanker værre. Dessuten finnes det medisiner som kan hjelpe.

Og hjelper det egentlig å nekte å fullføre handlingene, uansett hvor harde, vanskelige og uutholdende angsten blir?

Nei, en ren nekt tror jeg lite på. Men å erstatte dem med noe eller reagere på dem på en ny måte har jeg mer tro på. Metakognitiv terapi er basert på at det er ikke tankene som er problemet, men hvordan du reagerer på dem. Om du reagerer med å resirkulere eller fortsette på dem, eller reagerer ved å droppe dem.

Det jeg altså da er ute etter, er tips/triks til hva jeg kan gjøre for å dempe tvangstankene/tvangshandlingene, selv om det bare hjelper en smule.

Jeg har nok triks til en hel bok. :)

A. Ikke straff eller døm deg selv for å ha hatt en tvangstanke. "What you resists persists." Gjort er gjort og tenkt er tenkt.

B. Ikke vurder om tvangstanken er sann eller usann. Bare gi blaffen i alle tanker som kjennes ut som tvangstanker uavhengig av innholdet.

C. Her skal jeg beskrive en måte å reagere på når du har en tvangstanke. Prinsippet er at du svarer på en annen måte enn å spinne videre på tvangstanken. Ikke forvent at den virker første gangen, bare gjør den om og om igjen hundre ganger om dagen om nødvendig.

0. (Du oppdager at du drives av en tvangstanke.)

1. Før oppmerksomheten til føttene dine.

2. Pust inn.

3. På utpust si til deg selv: Og gi blaffen.

4. Pust inn.

5. På utpust si til deg selv: Med god samvittighet.

6. Smil et stort falskt smil

7. Distraher med en aktivitet. "An empty mind is a troubled mind."

:)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du begynt på noen nye medisiner i det siste? Noen medisiner kan gjøre tvangstanker værre. Dessuten finnes det medisiner som kan hjelpe.

Nye medisiner jeg går på er Venlafaxin, seroquel og D-vitamin tabletter (tilskudd). Men disse medisinene har jeg gått på i ca. 4-5 måneder nå (utenom D-vitamin tablettene, som jeg har gått på i ca. 2 måneder), og det er først nå, kanskje de siste 2 ukene hvor tvangstankene og tvangshandlingene har blitt verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...