jeppsi Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Hei! Kjæresten min har kjøpt en toyota yaris fra 06 (men den eldste modellen 99-06) med d4d diesel motor. Bilen er veldig bra, men jeg stusset litt på at selgeren oppga at det var partikkelfilter på denne bilen. Finner ingen steder at disse bilene ble levert med partikkelfilter og krav om partikkelfilter kom vel så vidt jeg kan se ikke før i 2008 for å få billig årsavgift. Må isåfall dette partikkelfilteret være ettermontert og kan derfor fjernes hvis det blir ødelagt? Er vel rart hvis biler fra 06 må ha montert partikkelfilter? Jeg spør fordi jeg har hørt historier om ødelagte partikkelfiltre som kan koste en dyrt... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Det er da en haug av biler fra den tiden som har blitt levert med partikkelfilter som standard. Jeg vet ikke om den aktuelle bilen hadde det. Det kan du jo finne ut ved å sjekke opp hvor mye årsavgifta er på, ellers står det vel muligens i vognkortet også mener jeg.. Og ja, defekt partikkelfilter er dyrt. Det er en av mange gode grunner til å holde seg unna dieselbiler. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 (endret) Tror forøvrig at ettermontert partikkelfilter ikke gir redusert årsavgift. Det kan jo være at man kunne bestille bilen med fabrikkmontert filter, sjekk med forhandler, de bør kunne finne det ut. Ikke reduksjon for ettermontering Ettermonterte filtre vil ikke gi grunnlag for avgiftsreduksjon. Forskning viser at disse har dårligere effekt og holdbarheten er ikke garantert som for de fabrikkmonterte filtrene. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Arsavgift/Partikkelfilter+og+arsavgift Endret 2. mars 2014 av NoBo 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Men var det ikke rundt denne tiden mange lot seg lure av vinglende avgiftspolitikk til å ettermontere filter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå