Gå til innhold

Kosttilskuddet ZMA

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg ser er både bb og iherb amerikanske selskap. Da gjelder andre regler for import. Søk alltid å bestille fra EU, for da gjelder mer avslappede importregler for eget forbruk.

Produsentene pleier som regel å legge på litt ekstra for mersalg, så spm. synes jeg er helt på sin plass. Stress skyller bl.a ut magnesium, og mange er i underskudd. ZMA hjelper rundt 500 ulike enzymer til å fungere bra, og det er spesielt viktig for dem som trener mye. Dosebehov varierer, så å prøve seg fram er lurt. Start gjerne med 3 tabletter en periode og se om du fungerer bra på mindre etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg ser er både bb og iherb amerikanske selskap. Da gjelder andre regler for import. Søk alltid å bestille fra EU, for da gjelder mer avslappede importregler for eget forbruk.

Produsentene pleier som regel å legge på litt ekstra for mersalg, så spm. synes jeg er helt på sin plass. Stress skyller bl.a ut magnesium, og mange er i underskudd. ZMA hjelper rundt 500 ulike enzymer til å fungere bra, og det er spesielt viktig for dem som trener mye. Dosebehov varierer, så å prøve seg fram er lurt. Start gjerne med 3 tabletter en periode og se om du fungerer bra på mindre etterhvert.

Da kommer jeg til å starte med 3 tabletter i starten. Blir spennende.

I tillegg til BCAA og super enzymers!

Lenke til kommentar

Et kjapt google-søk oppklarte hele debatten:

3 tabletter fra Optimum Nutrition gir denne verdien:

Zink - 30mg, Magnesium - 450mg, Vitamin B6 - 10,5mg.

2 tabletter fra PF gir denne verdien:

Zink - 20mg, Magnesium - 300mg, Vitamin B6 - 4mg.

Med andre ord gir 1 tablett ifra ON 10mg Zink, 150mg Magnesium og 3,33mg Vitamin B6.

Ifølge norske standarder er 2 tabletter nok.

PF må forholde seg til norsk regelverk. De har ikke lov til å putte mer i tablettene og anbefale høyere doser. Bruker selv tilskudd som er designet av en amerikansk ernæringsfysiolog og han har satt 15 mg sink, 530 mg magnesium og 25 mg B6 som max pr. dag.

Pass også på å få i deg nok kalsium og ta gjerne en multivitamin/mineral for å balansere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Korrekt at det er andre regler der. Derfor er det en del ting man kan kjøpe og betale for på iherb som rett og slett blir stoppet i tollen fordi det er ulovlig i Norge. Så lenge man sjekker opp at det man kjøper er lovlig burde det ikke være noe problem. Iherb er den billigste nettsiden jeg vet om når det kommer til matvarer og kosttilskudd og jeg anbefaler den veldig.

og Helse: tar ca. en uke å få ting i posten. alt fra 5-10 dager tenker jeg

Lenke til kommentar

Prøver ikke å være noe party pooper her, men hvis du har et normalt kosthold og ikke lider av noe form for underernæring så bør du ikke regne med at ZMA vil gi deg noe større treningsutbytte (hvis det var det du var ute etter).

Fant kun to studier på pubmed hvor de undersøkte om ZMA som kosttilskudd ga noe økt treningsutbytte, og da i hovedsak av økt testosteron. Begge studiene konkluderte med at ZMA ga ingen signifikante effekter på testosteronnivået i kroppen.[1] [2] Dette gjelder da i hovedsak normalt friske folk i tyveårene.

Jeg finner også en mer kontroversiell studie som ikke ligger på pubmen, men som viser at ZMA gir økt treningsutbytte.[3] Studiet ble sponstet av et selskap som selger kosttilskudd (inkl ZMA), hvor forfatteren bak studie er medeier. Så jeg vet ikke helt om man bør stole så veldig mye på resultatene til det studiet.

Så du behøver mest sannsynlig ikke 3 piller daglig.

Endret av Hertug1.
Lenke til kommentar

Nei, det er mye salgstankegang i markedet, men mange opplever gode resultater med ZMA. Det nærmeste eksemplet mitt er en kar jeg jobbet sammen med. Det var natt og dag i forskjell på han når han tok det og lot være. Det skal sies at han la svært mye ned i kroppsbygging.

Lenke til kommentar

I henhold til trening føler jeg at utbyttet er på 0% med ZMA-inntak.

Men jeg sover tyngre når jeg tar det, og for en som har hatt søvnproblemer hele livet er det gull verdt.

Magnesium har en god avslappende effekt. En grei downer litt før sengetid.

Lenke til kommentar

Vil likevel påstå at den største effekten man får med ZMA går under placeboeffekten. Dette gjelder forholdsvis det meste av (lovlig) kosttilskudd som selges på markedet i dag. Brukte selv alt mulig av kosttilskudd før (inkl ZMA), men begynte etterhvert å bruke søkemotorer som PubMed til å undersøke om de ulike kosttilskuddene faktisk ga noe virkning. Endte fort opp med at mengden kosttilskudd med drastisk redusert. Kreatin er det eneste jeg fremdeles bruker.

Lenke til kommentar

Placebo for hva?

At det som er oppi hjelper på søvn er godt dokumentert.

At magnesium hjelper mot kramper er godt dokumentert.

Testosteronproduksjonen kan øke opp til 30% , men det er snakk om en normalisering av allerede lave verdier pga trening og ikke noe utover dette.

Dvs "KAN" i noen resultater og ikke noe utover normal.

Så hva sitter man igjen med som skal placeboes? Produktet lover verken gull eller grønne skoger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...