Gå til innhold

Hjelp til lite kvalitetskamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er fotografer så glad i søkeren?

Kan du ikke tenke deg en eneste grunn?

Ingen grunn til å bli aggressiv.

Jeg kan selvfølgelig tenke meg et par, men jeg ville høre andres meninger/grunner.

Personlig synes jeg søker er travelt. Med en utvippbar skjerm slipper man også å bøye seg ned eller stå på en stol om man ønsker å ta bilder i andre høyder.

Jeg tror det handler om hva man er vant med, og jeg tror at "neste generasjon" fotografer ikke kommer til å bruke noen søker.

Lenke til kommentar

Det er mange gode grunner til søker - du slipper forstyrrende ting rundt, den kan ses når det er kraftig sollys, og ikke minst kan man kolde kameraet inntil hodet og dermed markant mer stødig enn når man kikker på en skjerm med kameraet og armene et godt stykke ut fra kroppen.

Lenke til kommentar
Husk at RX100 har merkbart større sensor enn mange andre kompakter - dette oppveier "lavt" blendertall.

Absolutt enige med dere alle ift. viktigheten av sensorstørrelsen.

Blir mao. en tur nedenom Foto&Video i helgen. :)

Lenke til kommentar

Kan du ikke tenke deg en eneste grunn?

Jeg tror det handler om hva man er vant med, og jeg tror at "neste generasjon" fotografer ikke kommer til å bruke noen søker.

Poenget ditt med hva man er vant med er nok rimelig nær den største årsaken til søker eller ikke. Unge mennnesker som før kun har tatt bilder med mobilkamera har som regel ingen forhold til søker (og enkelte av disse spør hva man skal med søker, eller det "lille hullet"). Det samme gjelder nok og for en stor del av de som kun har hatt enkle kompaktkamera uten søker.

Jeg tror man må først selv begynne med å bruke søker før en forstår argumentene for søker (som flere allerede har nevnt her) - husk og at et kamera med søker også har muligheten til å bruke skjermen, og vippbar skjerm finnes på mange kameratyper i dag, også speilrefleks. Slik sett med et kamera med søker får en 2 muligheter til å søke/komponere med, og det er etter min mening en stor fordel.

Tor

Lenke til kommentar

Husk at RX100 har merkbart større sensor enn mange andre kompakter - dette oppveier "lavt" blendertall.

Absolutt enige med dere alle ift. viktigheten av sensorstørrelsen.

Blir mao. en tur nedenom Foto&Video i helgen. :)

Sensorstørrelse og optikk-kvalitet er nok de 2 viktigste elementene - nytter ikke med monstersensor dersom optikken er middelmådig.

Tor

Lenke til kommentar

Ja takk begge deler :)

En søker gir muligheten til å være i sin egen fotografiske verden og ikke bli forstyrret av elementene rundt seg.

skjermen gjør at man kan ta snapshoot/øyeblikksbilder både høyt og lavt.

Lenke til kommentar

Sony RX100 alternativt RX100 II har jeg vurdert, lest flere tester om etc, men er smått "skeptisk" til blender f4.9 på maks tele.'

Fuji vurderes også, enten X20 eller X100(s).

Viktige kriterier:

- høy lysfølsomhet

- lommevennlig.

- bør helst ha PASM og kunne ta bilder i RAW.

Jeg har Sony RX100M2 og Canon 7D.

Hvis du prioriterer lommevennlighet høyt og bildekvalitet på en god nr 2 så er RX100M2 verdt å se på. Såpass stor blenderåpning ved vidvinkel (og fremdeles grei optisk ytelse) kombinert med state-of-the art sensor-teknologi som er stor for kompakt-kamera å være gjør kameraet spesielt.

Det har (som alle kamera) kompromisser. Søker mangler. Noen betjeningsmessige mangler (noen opplagt pga størrelse, andre er til å klå seg i hodet over). 37mm f/4.9 og 1" sensor gjør det ikke til et opplagt "portrett-kamera".

Legg merke til den innebygde blitzen som kan vippes opp i taket.

Jeg går skjelden ut uten dette kameraet, og det har gitt meg endel bilder jeg ellers ikke ville ha hatt. DSLR gir meg dog mer glede.

-k

Lenke til kommentar

Er det noen her som har erfaring med Samsung NX300?

Ser at Foto&Video har en særdeles god pris på dette (m. mye ekstra stasj) i sin messekatalog.

Ulempen med NX300 er i mine øyne mangel på søker. Bortsett fra det tror jeg det er et ganske bra kamera. Linsen som følger med, 20-50mm betyr bare 2.5x zoom, og den har heller ikke stabilisator, lite pluss for kompakt design. Lightroom-versjonen som følger med er gammel. IMO er NX300 overpriset i øyeblikket, du kan for eksempel finne NEX-5R til 1000 kroner mindre hos Japan Photo. Stasjet har kun en verdi hvis det er noe du trenger.
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å bli aggressiv.

....

Jeg spurte bare om du kunne tenke deg en grunn, overhode ikke aggressivt...:-)

...

Det kan nok handle litt om hva man er vant til, men i aller størst grad handler det om normal fysikk og menneskelige egenskaper i forhold til å holde ting stødig. Vi er ikke så gode til å holde ting stødig på strak arm, og tross alt er det en forutsetning for å få gode bilder...:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gått fra NX100 via NX 200 til NX300, og er veldig godt fornøyd med et lite og godt kamera.

En sjelden gang savner jeg søker, og hvis jeg skal ta mange bilder etter hverandre angrer jeg på at jeg har valgt RAW+JPG pga liten bufferstørrelse.

Med 30mm f/2 så er det lite og uskyldig når man vil ta bilder innendørs uten blits.

Jeg tenker stadig sjeldnere på at jeg har et Canon EOS-system i en koffert. Før NX300 ventet jeg på et kamera som EOS70D, men etter 70D har kommet synes jeg det gir for lite forbedringer for pengene, og venter videre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...