Gå til innhold

Hjelp til lite kvalitetskamera

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å ta steget fra mobil/kompakt kamera (tar en del bilder pr dag) over til noe med mer kvalitet, håper dere kan hjelpe:

- Budsjett: 3000 - 4000

- Speilrefleks/system kamera: Ingen preferanser

- Vil se inn i søkeren (ikke kikke på en skjerm)

- Liten til medium stor modell (ikke for mye vekt)

- Enkelt å få bildene over på pc

Mulig dere har flere forslag til ting dere mener man bør se etter i et kamera (foruten grep osv)

Jeg er en nybegynner, men jeg lærer fort og er veldig glad i å gjøre ting manuelt.

Tar bilder av ting mens jeg er i parken/på fjellet/mat/mennesker

For det meste stillestående ting altså, men det blir også en del dyr/mennesker i bevegelse (Men sannsynligvis ingenting i store hastigheter)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet :thumbup:

Canon 100D er et lite speilrefleks med optisk søker som gir like gode bilder som de større søknene. Det har også et fint selvforklarende hjelp under fotograferingen så man forstår hva som skjer, prisen har blitt god på dette kameraet også.

Kjøp kameraet med 18-55 IS STM og senere kan du kjøpe 55-250 IS STM i tillegg hvis du trenger mer tele/zoom.

Uansett hvilken kamera du kjøper så husk og formater minnekortet i kameraet og gjør det ofte.

Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet :thumbup:

Canon 100D er et lite speilrefleks med optisk søker som gir like gode bilder som de større søknene. Det har også et fint selvforklarende hjelp under fotograferingen så man forstår hva som skjer, prisen har blitt god på dette kameraet også.

Kjøp kameraet med 18-55 IS STM og senere kan du kjøpe 55-250 IS STM i tillegg hvis du trenger mer tele/zoom.

Uansett hvilken kamera du kjøper så husk og formater minnekortet i kameraet og gjør det ofte.

Enig med dine anbefalinger og elkjøptilbudet ser billig ut, men er usikker på hvilket objektiv som følger med. Problemet med butikker ala elkjøp er at de av og til kjøper inn lass av en vare som kan ha avvik fra "normalen" dvs i dette tilfellet objektivet. Men billigst er de på 100D pr i dag uansett.

Tor

Lenke til kommentar

Enig med de andre her om at Canon 100D er et godt alternativ. Ut fra kriteriene dine ville jeg i utgangpunktet foreslått et speilløst systemkamera som blir ennå litt mer kompakt, men det er lite å velge mellom i din prisklasse som har innebygd søker. Panasonic G5 fra Japan Foto til 3999 er en mulighet.

https://prisguiden.no/kategorier/systemkamera?categoryId=54&sort=price&order=asc&pg-q=&price_min=&price_max=

Endret av se#
Lenke til kommentar

Canon 100D og Nikon D3200 er åpenbare kandidater i speil-segmentet, begger små, og veier knapt noenting. Begge har også lys og fin søker, og har etter min mening god layout for manuell kontroll.

Speilløst er jeg ikke så oppdatert på, men Sony NEX-3N går for småpenger i disse dager, og det fikk veldig god omtale på Akam.no.

Lenke til kommentar

Canon 100D og Nikon D3200 er åpenbare kandidater i speil-segmentet, begger små, og veier knapt noenting. Begge har også lys og fin søker, og har etter min mening god layout for manuell kontroll.

Speilløst er jeg ikke så oppdatert på, men Sony NEX-3N går for småpenger i disse dager, og det fikk veldig god omtale på Akam.no.

Kan jo legge til Canon 1100D også, som er utgått og veldig rimelig i øyeblikket. 1200D som erstatter kommer sikkert også ned i pris i løpet av kort tid. Siden søker var et krav er ikke nok de rimeligste NEX-modellene aktuelle, men enig at de gir veldig mye for pengene for den som ikke trenger søker.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette blir litt utenfor/en annen vinkel enn hva OP ønsker tilbakemelding om:

Jeg har et Nikon D600 og jeg ønsker å skaffe et mere kompakt backup kamera til dette.

Prisantydning <8000,-.

Takker for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

jeg eier et Canon 550d som jeg kjøpte for et par år siden og er storfornøyd med det.

Men tviler på at du finner de ttil salgs noen sted men du kan se på kameraer som Canon 600d eller 650d.

Jeg tipper et 650d vil koste deg rund 4500 til 5000kr.

Lenke til kommentar

Jeg har et Nikon D600 og jeg ønsker å skaffe et mere kompakt backup kamera til dette.

Du skriver ikke noe om krav utover kompaktere. Alt fra Nikons crop-kameraer som D3300 oppfyller jo det. Tenker du lommekamerakompakt er modeller som Canon S120, Panasonic LF1 og Sony RX100 gode alternativ, litt avhengig av hva du prioriterer høyest. Og så finnes det diverse speilløse systemkameraer i mellom, som Panasonic GM1, Samung NX mini, Nikon 1 osv

Lenke til kommentar

Jeg ville sett på Fujifilm X20/X10. Disse gir kjempekvalitet på bildene, og har veldig godt zoomnivå tilsvarende FF 28-128 mm. Lysstyrken er veldig god, f/2.0 - f.2.8 på full zoom.

Ser at Japanphoto fortsatt har X10 til kun 2499,-

Byggekvaliteten på kameraet er også kjempebra, i skikkelig metall, ikke helt lommevennlig, men hvis du synes D3300 er lite nok, er det mye mindre enn det.

Fuji gir forøvrig veldig fine fargetoner på bildene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville sett på Fujifilm X20/X10. Disse gir kjempekvalitet på bildene, og har veldig godt zoomnivå tilsvarende FF 28-128 mm. Lysstyrken er veldig god, f/2.0 - f.2.8 på full zoom.

Ser at Japanphoto fortsatt har X10 til kun 2499,-

Byggekvaliteten på kameraet er også kjempebra, i skikkelig metall, ikke helt lommevennlig, men hvis du synes D3300 er lite nok, er det mye mindre enn det.

Fuji gir forøvrig veldig fine fargetoner på bildene.

Støtter dette. Veldig fornøyd med min x10, som alltid ligger i jakkelomma.

Henning

Lenke til kommentar

Etter at jeg kjøpte mitt Sony RX100 så har jeg i 95 % av tilfellene latt speilrefleks kamera ligge. Det er så lite og lett at jeg kan putte det i lomma, noe som fører til at jeg oftere har kamera på meg. Jeg har ingen referanser å vise til, men tror du skal lete lenge før du ser noe forskjell i kvalitet hva bilder angår. Sier ikke at RX100 er for deg, men at speilreflekt ikke nødvendigvis er veien å gå dersom du skal oppgradere fra mobil.

Lenke til kommentar

Etter at jeg kjøpte mitt Sony RX100 så har jeg i 95 % av tilfellene latt speilrefleks kamera ligge. (...)

For å svare se# først: det er mere lommevennlig kompaktkamera jeg er på utkikk etter. (Burde ha skrevet det i mitt første innlegg).

Sony RX100 alternativt RX100 II har jeg vurdert, lest flere tester om etc, men er smått "skeptisk" til blender f4.9 på maks tele.'

Fuji vurderes også, enten X20 eller X100(s).

Viktige kriterier:

- høy lysfølsomhet

- lommevennlig.

- bør helst ha PASM og kunne ta bilder i RAW.

Takk for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Sony RX100 alternativt RX100 II har jeg vurdert, lest flere tester om etc, men er smått "skeptisk" til blender f4.9 på maks tele.'

Lommekamera og bra blender på full tele er et generelt problem. Fuji vs Sony vil jeg si er mer hva slags stil man liker. Retro fra Fuji, langt fra retro på RX100. RX100 (II) har en mye bedre sensor enn Fuji så du tar igjen litt av den dårligere lysstyrken til RX100. Jeg ser ikke Fuji-kameraene (X10/X20) som lommevennlig, men de går i en romslig jakkelomme, og har en innbygd (relativt dårlig) optiks søker. RX100 II er forøvrig større enn RX100 pga vippbar skjerm.

Nikon har en S120-lignende sak som jeg ikke husker navnet på P330(?) hvis du vil ha samme merke. Og P7800 som er ett hakk over lommekamera, men brukbar blender og stort zoomområde.

Canon har forførvrig en ny G1 X Mk II som sannsynligvis blir bra (tror ingen har testet den ennå).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Husk at optiske egenskaper ved like blender-tall også vil avhenge av sensorstørrelse.

Det er kun lukkertid som er sammenlignbar mellom alle kamera.

Sensor-Sizes.png?v=2778

Det er flere tråder her om sensorstørrelse og blenderåpning, det er ikke så enkelt som jeg først trodde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...