Gå til innhold

Problemer med første gangs bruk av nettverk gjennom vegg

Anbefalte innlegg

Fikk elektrikeren til å legge ethernet-kabel gjennom veggen fra kontoret til stua for snart to år siden da jeg pusset opp huset, men jeg har ikke hatt behov for dette før nå - og nå får jeg det ikke til å fungere helt.

På kontoret er det to "stikk", en med to uttak og en med bare ett. I stua er det et stikk med to uttak. Fra utsiden av huset og inn til kontoret, inn på et av disse stikkene, er det lagt en kabel som var beregnet på ADSL, men den ble aldri tatt i bruk da telefonkabelen ble ødelagt (og reperatøren reparerte feil kabel), så i dag har jeg en trådløs bredbåndsantenne ute med kabel inn gjennom vinduet og inn på routeren.

Internett fungerer uten problemer per i dag, men nå har jeg laget meg en HTPC (en NUC) og får ikke nett i stua, ikke helt uten videre:

Dersom jeg går med kabelen fra bredbåndsantenna direkte inn i stikket på kontoret, så har jeg internett på HTPC-en i stua, men, jeg får ikke internett i routeren (og dermed PC-en) dersom jeg kobler kabel fra stikket og opp i routeren igjen. Det er kun HTPC-en som da har internett. Lar jeg bredbåndet gå inn på routeren som jeg vanligvis gjør, og kabel fra routeren ned til stikket, så finner ikke HTPC-en nettverket i stua.

Hva kan være feil her? Noe oppsett i routeren? Må jeg bruke krysset kabel noen sted? For øvrig har jeg W8.1 på PC-en og Linux Mint OpenElec via USB-penn på HTPC-en, om det har noe å si.

Endret av BALT3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne du ha laget en skisse på hvordan det er koblet opp?

Slik jeg forstår det så går det doble stikket på kontoret til det doble stikket i stua? Et dobbelt stikk er ikke en switch, så du kan ikke hente ut signalet fra det andre stikket om du plugger nettet i det ene.

Det du må gjøre er å koble det som du "har gjort", det vil si kabel fra routeren og inn i stikket som går til stua, og HTPC-en inn i dette stikket.

Det kan være flere grunner til at maskinen ikke finner nettet. Er den satt opp til å motta IP dynamisk (DHCP)? Er DHCP skrudd på i ruteren? Hvilken range ligger ruteren i? Og det er en ruter du har, ikke kun modem?

EDIT: Selv om det er to stikk i samme veggboks så trengs det en kabel til hvert stikk. Man kan ikke splitte én nettverkskabel til flere uttak uten elektronikk (en switch) imellom.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjorde noe så banalt enkelt som å prøve å flytte kabelen fra det ene uttaket til det andre uttaket på det doble stikket på kontoret, og da fungerte det (jeg var sikker på at jeg hadde prøvd dette allerede). Det var likevel ikke nok for NUC-en å finne nettverket, men PC-en fant morsomt nok NUC-en med en gang jeg flyttet kabelen. Jeg måtte legge inn den delte mappa med filmene manuelt i XMBC, og da fungerte det, til tross for at det sto at nettverk/hjemmegruppe ikke var tilgjengelig.

Nå plages jeg bare med at XMBC hakker med cirka 1-2 fps, samt at det ikke er noe lyd... Det skal ikke være enkelt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...