Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kontaktlinser, finner ikke ut hvilken vei de skal på.

Anbefalte innlegg

Idiotspørsmål her. Jeg kjøpte noen dagslinser for en god stund siden som het "easyvision" fra specsavers. Dette er linser med styrke på -4.75. Til vanlig bruker jeg stort sett briller, og har bare linsene liggende til noen anledninger som f.eks når jeg skal i besøk o.l.

Problemet er at når jeg åpner dem og skal ta de på, så finner jeg ikke ut hvilken vei de skal på øyet. Jeg har pleid å ta dem på den veien de ligger i pakken, men av og til klistrer de seg i lokket slik at jeg blir usikker på om de har vrengt seg. Tidligere har jeg brukt månedslinser, og da kunne man tydelig se på kanten at den ville ligge i en fin bue når den var riktig vei, mens kanten ville sprike utover når den var på vrangen.

Det følger ikke med noen bruksanvisning på disse dagslinsene, og jeg fikk heller ingen instrukser på hvordan de skal på siden jeg var vandt til månedslinser fra før. De ser helt like ut begge veier når jeg holder dem på fingertuppen. Kan det være at disse linsene ikke har noen innside og utside, og at de kan brukes begge veier, eller har alle linser en innside og utside?

Dette er noen linser jeg bare er sånn passe fornøyd med fordi jeg synes ikke de sitter skikkelig på øyet, og når jeg blunker hardt, så tar det litt tid før de "glir på plass". Derfor jeg lurer på om jeg setter de på feil. Jeg har prøvd å sette en linse innpå øyet, for så å ta den av, snu den og sette den på igjen, uten at det blir verken bedre eller verre. Nå har jeg nettopp vært til synsundersøkelse igjen og skal prøve noen andre, så det spiller ikke så stor rolle, men det hadde jo vært greit å bruke opp de jeg har.

Anonymous poster hash: d8ab9...7b2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier ikke å bry meg om hvilken side jeg bruker så lenge det ikke er åpenbart at linsen vil bøye seg mot den ene siden.

(Optikeren viste meg en gang at linsen gjerne ser litt flatere ut om den er bøyd feil vei, men jeg så egentlig ingen forskjell)

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd akkurat den sorten, men også med dagslinser (iallefall mine) er det sånn at når de er riktig vei utgjør de en halvkule, mens de blir mer som en suppeskål når de er på vrangen. Pleier å legge dem med "bunnen" ned på fingertuppen og sjekke hvis jeg er i tvil etter å ha tatt dem ut av pakken.

Lenke til kommentar

Når du har linsen på fingern kan du ta å brette kantene opp mot hverandre, hvis den er riktig vei vil kantene peke mot hverandre. Hvis den er feil vei vil den "bulke" innover på en av sidene og du kan ikke få kantene til å peke mot hverandre. Fordelen med denne metoden er at du kan finne ut om linsen er korrekt vei med minimal bruk av synet ditt som er problemet i første omgang :)

Forsåvidt har jeg selv hatt linsene mine på feil vei uten å merke det.

Alle linser har en riktig og en feil retning ut i fra det jeg forstår, base kurven er ikke samme begge veier, og den må være riktig for at linsen skal fungere riktig på øyet.

Lenke til kommentar

Dette bør du ha lært på specsavers før du fikk lov til å ta med linsene hjem.

Dra innom dem og få dette forklart.

Det er viktig at du har linsen på riktig vei uansett hva du "føler du merker" eller ei.

Lenke til kommentar

Civilix har en god metode. En annen metode er å legge dem i håndflaten, gi den en liten sprut med linseveske og gni forsiktig med lillefingeren. om linsa setter seg "fast" i fingeren, så er den feil vei. vreng den og klask den rett inn på øyet.

Jeg har forsøkt å sette inn linsa feil vei men jeg merker det med en gang. Det er som det er et kjemperusk på øyet og linsa vil ikke sitte rett på øyet mitt.

Lenke til kommentar

Fordi det kan føre til infeksjoner i verste fall om den er feil, og at linsen faller ut, og det kan i tilfeller legge seg feil på øyet slik at du får optiske problemer og medfølende hodepine, tretthet m.m.

Dette varierer av linsesuppe såklart, kan se for meg at astigmatisme gjør dette viktigere enn uten astigmatisme.

Snakk med optikeren din, dra innom en uansett brillebutikk. De ansatte kan vise deg enkelt hvordan du ser forskjellen.

Lenke til kommentar

De har vist meg hvordan jeg ser forskjell, men jeg den er såpass liten at jeg må vrenge linsen frem og tilbake flere ganger for å avgjøre hva som er inn og ut på den.

Dette er det veldig sjeldent jeg gidder, så som regel tar jeg den på direkte samma hvilken vei den "peker".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...