Gå til innhold

[Løst] Krise. Stygge lyder fra disk og ingen tilgang

Anbefalte innlegg

Har stygge lyder fra en disk som har stått i en bærbar. Maskinen som den sto i bootet ikke så jeg tok ut disk og satte den i docking men jeg får fremdeles bare stygge lyder og disken kommer ikke opp. Er det eneste løsningen å sende den bort til firma for å redde ut data eller er det noe jeg kan prøve på først?

Lydene går ut på at jeg hører den spinner i ca 2sek også stopper den igjen. Når den stopper så kommer det en pipelyd

Er vel en del som helst skulle vært reddet fra disk uten at jeg vet hva som ligger på den

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien skal det ikke være noe problem da man alltid tar backup om man ikke har råd til å miste filene.

IBAS er 1290kr for analysen.

Finner de data de kan redde blir det nermere 9000kr.

Ta den ut og forsøke i dock, både stående og liggende er vel det man kan prøve.

Stopper disken å spinne er det iallefall ikke noe håp med mindre det er bare motoren og man skaffer lik disk for å bytte den hjemme i et støvfritt miljø uten å ødelegge lesehoder eller platene.

Høres ut som du må vurdere om filene var verdt 9000kr.

Lenke til kommentar

Pipelyder fra disk kan ofte tyde på at lesehodene sitter fast.

Men da skal den isåfall ikke kunne spinne opp.. Har vært borti dette et par ganger..

Men siden det ikke var mine egne disker, ville jeg ikke prøve så mye forskjellig med dem.

Men har sett klipp på youtube hvor folk har skrudd dem opp, og fått løs lesehodene, og dermed har fått ut data fra disker.

Men.. det er en risk å ta, om det er uerstattelige data på dem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...