€uropa Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Ganske snedig hvordan distribusjonen er.. viser jo ganske tydelig at det er konsetrert rundt relativt små frekvensområder... Også virket det til å være periodisk! Men i min Vernepliktsbok så har jeg 9 på fargesyn - er ikke 9 det beste? Forsvaret opererer med andre karakterer og andre tester. Beklager, jeg blandet deg med en annen! Men som du selv påpeker, periodevis og med "klare grenser"... interessant! Det står at kvinner har sjeldere fargesynproblemer enn menn. Det må jo være fordi de skulle plukke bær i gamle dager. En trenger jo ikke fargesyn for å slakte elg, men frukt og bær har mange fargenyanser. Neida, nå bare fabulerer jeg. Det er fordi kvinner har to X-kromosomer, mens vi menn bare har ett. Fargesyn kommer av et dominant gen som finnes i X-kromosomet. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Det er fordi kvinner har to X-kromosomer, mens vi menn bare har ett. Fargesyn kommer av et dominant gen som finnes i X-kromosomet. Fett, det visste jeg ikke noe om! Men hvorfor det er sånn (som du sier), det må jo ha en evolusjonsmessig årsak... Men ja, off topic dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå