Gouldfan Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Dessuten er det vel gratis å ringe 112 også, så man har ikke unnskyldninger for å väre egoistisk mtp det heller... For å flisespikke bør man heller ringe 113, som er AMK. 112 er politiet... Man kommer jo frem til AMK til slutt der og, men ring heller 113 direkte... Å så teit. trodde det var omvendt jeg. http://sv.wikipedia.org/wiki/112_%28telefonnummer% Ifölge Wiki så er 112 nödsentralen, og har kommet dit eller til legevakt når jeg har ringt det nr. Men vi nordmenn er litt spesielle så vi har 112 til politi og 113 til ambulanse... Endret 3. mars 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Å så teit. trodde det var omvendt jeg. http://sv.wikipedia.org/wiki/112_%28telefonnummer% Ifölge Wiki så er 112 nödsentralen, og har kommet dit eller til legevakt når jeg har ringt det nr. Men vi nordmenn er litt spesielle så vi har 112 til politi og 113 til ambulanse... Og 110 for brannvesenet Ikkje for å dra dette for langt off-topic, men systemet i Norge er lagt opp slik at du kan ringe direkte til den fagetaten som i tillegg til å varsle nødetatane kan gi deg råd for kva du skal gjere. Dersom det f.eks brenner i ein bil så er det greit å kunne spørre ein brannmann om det kjem til å eksplodere, eller spørre sjukepleiaren om du bør framkalle brekkningar eller om det berre gjer forgiftninga værre. Men alle sentralane er samankobbla mot kvarandre, så dersom du ringer feil så er det værste som skjer at du taper nokre sekund sidan du må forklare f.eks den medisinske nødsituasjonen til ein politimann før ein får kobbla deg til nokon med medisinsk kunnskap. Så litt vanskeligare å huske tre nummer, men for dei som husker det så får ein raskare dei råda som ein treng i den akutte situasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå