Gå til innhold

Noen Hundeeiere som er i 100% jobb?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer nå seriøst å gjøre alvor utav hundedrømmen min.

Jeg har sett mye på raser, og akkurat nå ser det ut til at jeg ender opp med langhåret collie. Størrelsen er fin, de er sporty og blir med på lange turer og de har en hjerne jeg kan trimme. Virker som en veldig vennlig og positiv rase. Det er også en hund jeg (forhåpentligvis) har i mange år.

Det som gjør at jeg nøler, er det at jeg jobber fem dager i uka fra 07:00-15:00.

Planen er å lufte hunden før jeg drar på jobb, og at det er det første jeg gjør når jeg kommer hjem igjen. Før jeg tar en langtur uti kveldingen.

Jeg bor i en liten by, men det er park og turmuligheter i nærheten, og med en fem minutters biltur kommer vi oss ut av byen og har tilgang til fjell, skog og utmark.

Men jeg er altså 7.5 timer vekke om dagen.

Mange mener dette kan bli lenge for hunden å være hjemme alene.

Så jeg lurer litt på hvordan andre hundeeiere i full jobb løser dette?

Jeg ser jo for meg at jeg skaffer valpen i ferien, så jeg får være hjemme med den den første tiden, og at jeg i starten når jeg er tilbake på jobb drar hjem i lunchen og lufter valpen. På sikt håper jeg å få satt opp hundegård med hus til den, men dette blir vanskelig så lenge jeg bare leier.

Synes dere det er en dum ide å skaffe hund når jeg er i 100% jobb?

Er det andre collieeiere her inne vil jeg gjerne høre fra dere også!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avtal med en nabo du kjenner at han/hun lufter hunden mens du er på jobb. Naboen får mosjon og det får hunden også. Hvis du får en slik ordning på plass, så er det vel bare å hoppe ut i det. Uføretrygdede sitter jo en del hjemme om dagen for eksempel, eller kanskje du har noen pensjonister i nærheten som har tid og lyst? Finn noen du kan stole på og som helst har erfaring med hund.

Jeg ville ikke tilbudt penger. For folk som er glad i dyr, er det belønning nok å gjøre en hund glad.

Lenke til kommentar

De fleste hundeeiere jobber nok full dag.

Selv har jeg to hunder og 100% jobb.

Når man har en liten valp krever det svært mye de første ukene, deretter mindre og mindre.

Jeg har hatt minst 4 uker ferie når valp har kommet i hus, deretter har jeg startet med svært korte dager.. Så lenger og lenger dager.

Lenke til kommentar

Avtal med en nabo du kjenner at han/hun lufter hunden mens du er på jobb. Naboen får mosjon og det får hunden også. Hvis du får en slik ordning på plass, så er det vel bare å hoppe ut i det. Uføretrygdede sitter jo en del hjemme om dagen for eksempel, eller kanskje du har noen pensjonister i nærheten som har tid og lyst? Finn noen du kan stole på og som helst har erfaring med hund.

Jeg ville ikke tilbudt penger. For folk som er glad i dyr, er det belønning nok å gjøre en hund glad.

Tja, jeg ville nok vridd på dette til noe lignende:

Er du glad i hunden din ville du ikke nølt med å betale litt slik at den skal få det best mulig.

Men, du kan ikke ha med hunden på jobb, eller la den ligge i bilen enkelte dager. Og andre dager se om du kan få en hundelufter, plass i hundebarnehage, eller en nabo som ønsker å lufte seg litt.

Ellers er det nesten bare å trene alenetrening når du får en hund. I de fleste tilfeller går det bra for hunder å være hjemme en arbeidsdag.

Endret av Superoivind
Lenke til kommentar

Skal ikke være noe problem. Bare ta tid på alene hjemme treningen, en i nabolaget her gjorde ikke det og endte opp med at hunden satt ute i hundegården sin å hylte en hel sommer. Fra de dro på jobb til de kom hjem, dette var ekstremt slitsomt for oss som bodde rundt og heller ikke noe gøy for hunden. Nå er hunden voksen å sover hele dagen de er borte.

Når vi fikk valpen started jeg den treningen fra dag en. F.eks skulle jeg hente noe i et annet rom, lukket jeg døra. Begynte hun å pipe kom jeg tilbake mellom pipingen å latet som ingenting. Tok ikke så lang tid før jeg var trygg på å la henne være alene en hel dag.

Hunden sitter jo forsovidt ikke å teller timer hvor lenge du er borte. Personlig mening så tror jeg det er likegyldig for hunden om du er borte 3 timer eller 7. Gode å tilpasse seg er de og.

Collien er jo smart, så skal vel ikke ta så altfor lang tid før hunden skjønner greia. Men dette kommer jo selvfølgelig ann på hvert individ. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Og takk for tips til alenetrening! Det skal jeg helt klart gjøre!

Jeg kan ikke ha hund der jeg bor nå, så først må jeg flytte til ett sted jeg kan ha hund. Ser flere annonsører skriver at det er lov med dyr så jeg tror faktisk det skal gå greit. Jeg stresser ikke med dette. Det er ennå ett stykke frem i tid:)

Jeg er utrolig lei av den tomme hverdagen jeg har nå og tror en hund ville vært veldig bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...