Gå til innhold

UiB vs NTNU - ren matematikk

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke meg inn på universitet til høsten, og ønsker å studere ren matematikk. Jeg ser at UiB ligger litt foran med at de til høsten 2014 deler studiene opp i ren, anvendt og statistikk, mens NTNU fortsatt kun har "Bachelor i matematisk fag." Til tross for at NTNU er generelt ansett som et sterkere universitet: gjelder dette i like stor grad i ren matematikk? Etter litt Googling har jeg fått inntrykk av at UiB har et like sterkt, om ikke sterkere fagmiljø i enkelte felt, spesielt topologi og analyse.

EDIT: Studiemiljø er også en faktor. Jeg har fått inntrykk av at NTNU har voldsomt mange ingeniørstudenter. Jeg er litt redd for å bli omringet av sosser som anser seg selv som genier fordi de har implementert et par enkle algoritmer i Python.

Endret av Mathwiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: Studiemiljø er også en faktor. Jeg har fått inntrykk av at NTNU har voldsomt mange ingeniørstudenter. Jeg er litt redd for å bli omringet av sosser som anser seg selv som genier fordi de har implementert et par enkle algoritmer i Python.

Med det synet på medstudenter tror jeg ikke det er stor fare for at du blir "omringet" i det hele tatt.

Studentmiljøet er bedre i Trondheim mens faglig sett er det mest sannsynlig meget liten forskjell

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har noen litt sære holdninger både med hvordan det virker som du tror siv.ing-studentene på NTNU er, og at det virker som du mener at det er en betydelig fordel at UiB har delt opp matematikk-studiet sitt. Rent faglig tror jeg du vil kunne oppleve omtrent like høy kvalitet på UiB og NTNU med ren matematikk. I alle fall på bachelornivå! Jeg er realfagsstudent (ikke i matematikk) på NTNU og jada, vi er i mindretall i forhold til siv.ingene, men det er ikke et problem. Det er ikke sånn at siv.ingene er bøller som gir realfagsstudentene buksevann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...