Gå til innhold

Forholdet mellom veitrafiklovens paragraf 5 og skiltforskriftens paragraf 24


rillto

Anbefalte innlegg

Veitrafiklovens paragraf 5 sier at man må følge skilting og andre trafikk regler. I skiltforskriftens paragraf 24 ved lyssignal 1092 står det i siste setning. Det kan ikke straffes for overtredelse av tolys signal.

 

Hvis loven gjelder over forskriften er setningen meningsløs. Er det slik at forskriften gir nærmere bestemmelser er det jo faktisk ikke straffbart å kjøre på rødt lys ved slik tolys regulering.

 

Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tolys signalet under 1092 er rødt og grønt. Jeg har aldri tidligere sett et slikt lys noen plass på veien. De finnes kun i portene til ISPS Kaier og områder.

Det er kun under 1092 punktet teksten om ingen straff står. De blinkene lysene for jernbaneovergang er ikke fritatt for straff.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Det benyttes da tolyssignal på offentlig vei som krysser skinnegang for t-bane og tog.

 

Ja, men kryssing av skinnegang er omfattet av en egen regel i trafikkreglene. Du har vikeplikt for tog og trikk uavhengig av slikt lys. Lyset er der for å varsle deg om at toget nærmer seg (og at bommen vil gå ned), og at det derfor er farlig å krysse.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Veitrafiklovens paragraf 5 sier at man må følge skilting og andre trafikk regler. I skiltforskriftens paragraf 24 ved lyssignal 1092 står det i siste setning. Det kan ikke straffes for overtredelse av tolys signal.

 

Hvis loven gjelder over forskriften er setningen meningsløs. Er det slik at forskriften gir nærmere bestemmelser er det jo faktisk ikke straffbart å kjøre på rødt lys ved slik tolys regulering.

 

Hva er riktig?

 

Loven gjelder over forskriften, men i dette tilfellet overlater loven til forskriften å bestemme hva som skal være forbudt og straffbart. Det er derfor riktig hjemlet at lyssignal 1092 ikke inneholder straffesanksjoner.

 

Årsaken til dette er at departementet og Vegdirektoratet har bestemt at tolyssignal bare skal brukes der formålet er å dirigere trafikk som går i svært lav hastighet. Straffverdigheten ved å forbryte seg mot signalet er da i seg selv veldig lav, og interessene i god trafikkavvikling og -sikkerhet er ivaretatt ved andre straffebud.

 

Merk at det at overtredelse ikke kan straffes ikke betyr at sivile sanksjoner etter annet regelverk ikke kan gjøres gjeldende. Å kjøre på rødt lys i en bomstasjon med tolyssignal vil kunne innebære tilleggsavgift etter de regler som gjelder for det å passere bomstasjon uten å betale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Veitrafiklovens paragraf 5 sier at man må følge skilting og andre trafikk regler. I skiltforskriftens paragraf 24 ved lyssignal 1092 står det i siste setning. Det kan ikke straffes for overtredelse av tolys signal.

Hvis loven gjelder over forskriften er setningen meningsløs. Er det slik at forskriften gir nærmere bestemmelser er det jo faktisk ikke straffbart å kjøre på rødt lys ved slik tolys regulering.

Hva er riktig?

 

Loven gjelder over forskriften, men i dette tilfellet overlater loven til forskriften å bestemme hva som skal være forbudt og straffbart. Det er derfor riktig hjemlet at lyssignal 1092 ikke inneholder straffesanksjoner.

 

Årsaken til dette er at departementet og Vegdirektoratet har bestemt at tolyssignal bare skal brukes der formålet er å dirigere trafikk som går i svært lav hastighet. Straffverdigheten ved å forbryte seg mot signalet er da i seg selv veldig lav, og interessene i god trafikkavvikling og -sikkerhet er ivaretatt ved andre straffebud.

 

Merk at det at overtredelse ikke kan straffes ikke betyr at sivile sanksjoner etter annet regelverk ikke kan gjøres gjeldende. Å kjøre på rødt lys i en bomstasjon med tolyssignal vil kunne innebære tilleggsavgift etter de regler som gjelder for det å passere bomstasjon uten å betale.

De upopulære rundkjøringene på bussveien på rv 44 har tolys signal. Å kjøre inn i en rundkjøring kan ikke være uaktsomt så lenge man følger de vanlige reglene ved vikepliktlinjen.post-209288-0-19788900-1393859825_thumb.jpg

 

Hva kan da utløse eventuell straff ved kjøring på rødt lys her?post-209288-0-75189100-1393860499_thumb.jpg

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Ingenting jeg kommer på.

i dag har jeg blitt kontaktet av en journalist som hørte om dette. Han ringte rundt og forhørte seg litt. Veidirektoratet betrakter dette som et vanlig lys og mener de har alt på sitt tørre. De mener det vil gi bøter ved kjøring på rødt lys.

Politiet ble overrasket når de ble konfrontert med skiltforskriftens paragraf 24 og ba om å få ringe tilbake. Etter en stund ringte politisjefen til redaktøren og ba innstendig om at de ikke måtte trykke dette i avisen da folk kunne bli skadd hvis de begynte å kjøre på rødt lys!

 

Redaktøren fulgte politiets oppfordring og journalisten fikk beskjed om å droppe saken!

 

Hvordan kan veidirektoratet ha sitt på det tørre? Dispensasjonen,som jeg foresten ikke kan få på grunn av paragraf 24 i offentlighetsloven, kan ikke pålegge straff der forskriften gjør det klart at det ikke foreligger straffeansvar? Da blir det jo umulig å beregne sin rettslige stilling. Jeg kan ikke ringe den lokale fylkeskommunen og høre om lov og forskrift gjelder,eller om det er gitt disp hver gang jeg kommer til et kryss som ikke ser vanlig ut.

 

Dette blir bare mer og mer merkelig.....

Lenke til kommentar

Nettopp derfor kan du gå ut fra at alle andre trafikanter forstår det røde lyset på den eneste fornuftige måten, nemlig som at man skal stoppe. Ved å kjøre mot rødt lys utsetter du dermed deg selv og andre for fare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp derfor kan du gå ut fra at alle andre trafikanter forstår det røde lyset på den eneste fornuftige måten, nemlig som at man skal stoppe. Ved å kjøre mot rødt lys utsetter du dermed deg selv og andre for fare.

Det er jo det som er problemet! Ingen blir utsatt for fare da veien foran deg er tom og vikepliktsreguleringen femdeles gjelder.

Å kjøre inn i en rundkjøring er ikke å utsette noen for fare. Alle andre trafikkanter er en blanding av de som kjører på rødt fordi veien er tom, de som stopper selv uten rødt lys fordi de ikke forstår den rare utførelsen av lyset, og de som stopper av gammel vane når de ser rødt lys.

 

Poenget er at det er uforståelig å bli nektet tilgang til en tom rundkjøring!

Lenke til kommentar

Når det gjelder lysene på rv 44 så har disse fargene gult og rødt, ikke rødt og grønt slik som tolyssignalet er vist i forskriften. Når du har klar bane er det ikke noe lys, ved skifte lyser det først gult og så rødt. Lysene fungerer som vanlig 3-lys signal, men det grønne lyset mangler. Jeg antar det grønne mangler for at folk ikke skal villedes til å tro at de har grønt lys og at vikeplikt i rundkjøring ikke gjelder.

Endret av Thorsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder lysene på rv 44 så har disse fargene gult og rødt, ikke rødt og grønt slik som tolyssignalet er vist i forskriften. Når du har klar bane er det ikke noe lys, ved skifte lyser det først gult og så rødt. Lysene fungerer som vanlig 3-lys signal, men det grønne lyset mangler. Jeg antar det grønne mangler for at folk ikke skal villedes til å tro at de har grønt lys og at vikeplikt i rundkjøring ikke gjelder.

Det er ikke gult lys i krysset. Den ene lyskassen under det røde lyset er ikke i bruk. Det er det manglende gule lyset som gir definisjonen tolys system. Begrunnelsen for manglende grønt er helt riktig.

Hadde det vært slik du beskriver ville ikke unntaket i forskriften vært gjeldene og problemet ville vært løst. Du har nettopp gitt dem løsningen til å komme seg ut av floka og likevel holde igjen billister uten grunn;)

Bare monter en gul pære så er alt fikset!

Lenke til kommentar

Hvordan kan veidirektoratet ha sitt på det tørre? Dispensasjonen,som jeg foresten ikke kan få på grunn av paragraf 24 i offentlighetsloven, kan ikke pålegge straff der forskriften gjør det klart at det ikke foreligger straffeansvar? Da blir det jo umulig å beregne sin rettslige stilling. Jeg kan ikke ringe den lokale fylkeskommunen og høre om lov og forskrift gjelder,eller om det er gitt disp hver gang jeg kommer til et kryss som ikke ser vanlig ut.

Dette blir bare mer og mer merkelig.....

 

Vegdirektoratet kan ha sitt på det tørre gjennom skiltforskriften § 46, som lar direktoratet gjøre unntak fra forskriften. Direktoratet kan da også gjøre unntak fra "dette kan ikke straffes"-regelen, men det er en tvilsom løsning gitt at direktoratets skiltvedtak ikke offentliggjøres av eget tiltak.

 

Offentleglova § 24 er ikke tilstrekkelig grunnlag for å gjøre unntak fra innsyn for dispensasjonsvedtaket. Be om en nærmere begrunnelse eller påklag vedtaket til departementet.

Lenke til kommentar

Jeg har kontakter i Samferdselsdepartementet som har forsynt meg med slike papirer før. Ringer i morgen. Tror også dokumentet de sa var unntatt offentligheten var feil. Tallkoden som refererer til dokumentet er vanligvis år dato og saksnr og i så tillfelle var datoen muligens fra feil år.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lysene på rv 44 så har disse fargene gult og rødt, ikke rødt og grønt slik som tolyssignalet er vist i forskriften. Når du har klar bane er det ikke noe lys, ved skifte lyser det først gult og så rødt. Lysene fungerer som vanlig 3-lys signal, men det grønne lyset mangler. Jeg antar det grønne mangler for at folk ikke skal villedes til å tro at de har grønt lys og at vikeplikt i rundkjøring ikke gjelder.

Du har faktisk rett. I dag når jeg kjørte runden var det gule lys i krysset. Det var det ikke når jeg tok bildene jeg brukte i dette innlegget. Jeg stod da rett foran lyset og ventet til det ble rødt før jeg tok bilde.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...