Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] hjelp matte 1p

Anbefalte innlegg

jeg har prøve på mandag og trenger hjelp til øvingsoppgåver. kan noen hjelpe meg med dinna oppgåva nedest. jeg vill si tusen tusen tusen takk til dere som gjerne vill hjelpe meg, og det betyr utrolig myke. ;) jeg har prøvd lenge men får ikke til :( oppgåva nedest----->

Peder Aas driver Nærbutikken i Lillevik. Prisene på enkelte varer kan variere i perioder.

1. Peder Aas kjøper hver uke inn 75 kg epler til butikken. Den første uka i november fikk han solgt 85 % av eplene. Det han ikke får solgt av epler i butikken en uke, selger han som dyrefõr. Den neste uka gikk salget av epler ned med 6 prosentpoeng.
    Hvor mange kilogram epler ble solgt som dyrefõr den andre uka i november?

2. I butikken koster en flaske med 1,5 l Cola normalt 14,90 kr. En uke var flaskene med
    1,5 l Cola på tilbud til 9,90 kr per stykk.
    Hvor mange prosent lavere var prisen på Colaflasken denne uka?

Endret av norway12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg forstå ikke oppgåve 2, men tusen hjerteleg takk for hjelpen i oppgåve 1

Dersom prisen på flasken originalt var 14,90 kroner og tilbudsprisen var 9,90, er prisforskjellen eksakt 5 kroner. Du finner avslaget i prosent (som RaidN sa) ved å dele prisforskjellen (5) på originalpris (14,90) og gange med 100. Det blir altså følgende regnestykke: 5 / 14.90 * 100.

Lenke til kommentar

Gammel pris ganget med prosentfaktor gir ny pris. Du vet at gammel pris er 14,90 og ny pris er 9,90. Da vet du at: 14.90 * X = 9,90... x=9,90/14,90.. Da har du funnet prosentfaktor, denne må du gange med 100 for å finne prosentnedgangen.

Du får forhåpentligvis 66 % i til hvor nedgangen har gått. 100-66 = 44 %er svaret

Lenke til kommentar

Gammel pris ganget med prosentfaktor gir ny pris. Du vet at gammel pris er 14,90 og ny pris er 9,90. Da vet du at: 14.90 * X = 9,90... x=9,90/14,90.. Da har du funnet prosentfaktor, denne må du gange med 100 for å finne prosentnedgangen.

Du får forhåpentligvis 66 % i til hvor nedgangen har gått. 100-66 = 44 %er svaret

100 - 66 = 34

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...