Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 (endret) Har lenge tenkt å sette opp en sette opp en skikkelig hjemme-server, og har endelig fått satt sammen en liste.Studerer informatikk, hvor jeg har lært litt om VMware, så et lite testmiljø med ESXi 5.5 vil nok passe bra.Har planer om å teste SCCM, Windows Server, litt nettverk og lignende. Men også få opp noen gode løsninger forlagring av filer, fildeling, webserver, ownCloud og mer som krever litt stabilitet.Vil gjerne få på plass et godt system i bunnen med en gang mtp. maskinvare og lagring. Men etter å ha lest diverse blogger og forumi lange tider har jeg funnet ut hvor komplisert dette er. Så det er nok like greit å prøve og feile litt.Jeg har en Core 2 Duo-maskin som har kjørt Debian i noen år nå (for lagring, Mumble, webserver og slikt), men tror hovedkortet røkpå denne tidligere i uken. Har også en Netgear ReadyNAS Duo v1 (tror jeg kan sette opp denne som NFS eller iSCSI). Begynte å kjøpe inn deler til en ny server i fjor sommer,så har minne, kabinett, CPU-kjøler og NIC liggende klart.Ny server: HK: ASRock H87M Pro4 CPU: Intel Xeon E3-1240v3 3,4GHz Minne: Crucial DDR3 1600MHz CL9 4x 8GB (kjøpt) SSD: Samsung 840 Evo 120GB HDD: Seagate Barracuda 2TB PSU: Corsair CX 500W Kabinett: Cooler Master CM 690 II (kjøpt) NIC: Intel PRO/1000MT Dual port (kjøpt feil, PCI-X) Kjøling: Noctua NH-D14 (kjøpt) UPS: Eaton Powerware 3S 550 Handleliste på prisjakt.no Gammel server: HK: MSI P45 Neo-F (muligens defekt) CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Minne: Corsair DDR2 2x 2GB 2x 1GB HDD: Samsung 500GB NIC: Intel Pro/1000GT PSU: Corsair TX 650W NAS: Modell: Netgear ReadyNAS Duo v1 Plass: 2x 1TB (maks 1.5TB eller 2TB-disker) Av dette så har jeg allerede kjøpt inn minne, NIC, kabinett og CPU-kjøler i fjor sommer. Har ikke fått tid til å gjøre noe mer før nå, men ser ikke ut som prisene har sunket. Den gamle serveren kan kanskje brukes som backup eller storage? Usikker på om NAS-en er brukbar til noe, veldig gammel. (Har sendt inn en mail til Komplett om reklamasjon på hovedkort, men en HP Microserver eller f.eks en Synology frister.) Å finne ut at jeg må sette opp alt på nytt om en måned håper jeg å slippe, men er usikker på hvordan det bør gjøres mtp. lagringsløsninger og slikt. Vil det fungere bra uten raidkontroller? Bør jeg lagre alt internt og ta backup til en annen maskin med f.eks Freenas og ZFS (krever vel ECC)?Lagre kun VM-er internt og lagre filer eksternt på noe med f.eks software-raid? Håper dere har noen tips og forslag om noe bør endres. Endret 2. mars 2014 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Et proft oppsett er såpass dyrt at du som privatperson nesten er avhengig av å raske til deg avlagt hardware fra arbeidgiver..eller å ha godt nok betalt til at du kan koste på deg den luksusen en skikkelig server er.. Det så egentlig ganske greit ut det oppsettet der, ble litt overrasket over at en quad core xeon CPU ikke kostet mer.. RAID-kontroller kan du antagelig klare deg uten. Tendensen i bransjen går mot å bruke JBOD og la vmware/hyper-v stå for redundans ved å sette opp diskene i en redundant storage Space. Det er for øvrig overhengende fare for at du en måned etter at du har satt opp dette har lært mer og oppdager noe du er misfornøyd med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 (endret) Ja, blir ikke noe skikkelig rack-ustyr og et cluster med ESXi-hoster med det første. Men ser ut som mange kjører vellykkede lignende med lignende maskinvare. Plass og penger må spares, det får bli noe bedre når jeg er ferdig med studiene. Xeon E3 er ikke dyr nei, selv de nyeste med Haswell-arkitektur. Vurderte også Xeon E5, på grunn av socket 2011 og mulighet for 8 minnebrikker (64GB ram), men da blir det en del dyrere. Har såvidt sett på storage spaces i Windows Server 2012, det må jeg undersøke litt nærmere. Takk for info edit: Ble større SSD og harddisker. Bestiller dette på Dustin i dag: http://www.prisjakt.no/list.php?l=89041&view=m Endret 2. mars 2014 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
isotech Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Litt nysgjerrig på oppsettet ditt i det jeg er i ferd med å gjøre det samme. Har du satt opp noe og fungerer det som du hadde tenkt? Sitter med et lignende oppsett som deg med en 256 SSD og to 4 TB disker som jeg tenkte å sette i raid . Har kjørt ESXI med NAS på skolen en gang for en god stund siden. På tide å friske opp litt og lære mer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Systemet fungerer bra. Har satt opp en del VM-er men ikke fått brukt så mye tid på det enda. Så langt er dette mulige oppgraderinger, men noe vil øke prisen en del: Server-hovedkort fra f.eks Supermicro eller ligende med IPMIså jeg slipper å koble til skjerm for å nå console (eller en CPU med innebygd GPU)og mulighet for å sjekke temperaturer på CPU, HK og slikt ECC-minne Mulighet for mer enn 32GB minne RAID-kontroller Større SSD om du skal ha mange VM-er, men kan jo bare flytte noen som ikke trenger hastigheten til HDD Ikke noe av dette er nødvendig så langt for min del og vil gjøre maskinen en del dyrere. Har kjøpt en HP Microserver N54L med 5x 3TB og FreeNAS, så snurrediskene i ESXi-maskinen er ikke mye brukt. Beklager litt sent svar, er ikke innom her så ofte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå