Gå til innhold

Legeyrket - hvordan er hverdagen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 17 år gammel jente som lenge har vært fascinert av legeyrket, og etter mye grubling funnet ut at det er dette yrket jeg ønsker å vie livet mitt til. (Jeg vet at jeg er ung og at det er lenge til jeg skal ta det endelige valget, men diverse sykdomshistorie o.l har gjort at jeg er rimelig sikker). Likevel er det mye jeg ikke vet om legeyrket, deriblant hverdagen. Jeg lurer på om det er noen leger/folk som kjenner leger som kan gi meg noen svar.Er selvfølgelig ikke sikker på hva slags lege jeg ønsker å bli enda, men ut fra det jeg vet i dag tenker jeg på generell kirurg, onkolog eller kardiolog.

Essensen i det jeg lurer på er hvordan hverdagen til legene egentlig er, og innenfor det er det noen punkt jeg spesielt lurer på:

-Hvordan er mulighetene for ferie og reising? Dette er en stor del av hverdagen min i dag, og jeg håper å kunne ha mulighet til å fortsette med dette. Er det mulighet for å dra på flere sydenturer i året, og helgeturer/weekender til utlandet?

-Hvordan er familielivet?

-Hvordan er det sosiale livet? Er det mye tid til venner, familie, middager og sosiale sammenkomster?

Håper dere har noen svar til meg :)

Endret av susannakorp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm, du vil vie livet ditt til legegjerningen men fokuserer på hva slags fritid og liv du vil ha utenom det...

Jeg vet ikke men helt ærlig ser jeg ikke dedikasjon i posten din...

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om legeyrket, hva som fascinerer med med det, hvorfor jeg ønsker å bli lege, etc. for å vise hvor dedikert jeg er til yrket, men regnet med at det ikke ville interessere veldig mange i forhold til de spørsmålene jeg har :)

Det er tross alt resten av livet mitt jeg snakker om, og da er jeg interessert i å vite hvordan alle aspekter kommer til å se ut, ikke bare jobben (selv om legejobben ikke er "bare"). Reise og sosialt samvær er en stor del av livet mitt, men skole er mye større. Slik tror jeg også fordelingen vil se ut om/da jeg blir lege, og siden jeg tør å påstå at jeg vet tilstrekkelig om det faglige og den yrkesmessige delen av det å være lege, ønsker jeg å vite mer om det jeg ikke har så godt kjennskap til.

Lenke til kommentar

Lege er ikke ett yrke, det er mange..

Tingene du spør om avhenger veldig av hva slags lege du blir. Blir du fastlege bestemmer du jo selv, men det er kanskje ikke så mange pasienter som vil ha en fastlege som er på ferie hele tiden? Er du på et lite sykehus har du avspasering kanskje hver sjette uke i tillegg til vanlig ferie, så da burde det gå greit, men da jobber du desto mer i de ukene du jobber også. På større sykehus er det litt færre avspaseringsuker, men til gjengjeld færre vakter.

Lenke til kommentar

Lege er ikke ett yrke, det er mange..

Tingene du spør om avhenger veldig av hva slags lege du blir. Blir du fastlege bestemmer du jo selv, men det er kanskje ikke så mange pasienter som vil ha en fastlege som er på ferie hele tiden? Er du på et lite sykehus har du avspasering kanskje hver sjette uke i tillegg til vanlig ferie, så da burde det gå greit, men da jobber du desto mer i de ukene du jobber også. På større sykehus er det litt færre avspaseringsuker, men til gjengjeld færre vakter.

Takk for svar!

Er veldig klar over det, dumt av meg å ikke spesifisere i det opprinnelige innlegget. Er selvfølgelig ikke sikker på hva slags lege jeg ønsker å bli enda, men ut fra det jeg vet i dag tenker jeg på generell kirurg, onkolog eller kardiolog.

Lenke til kommentar

Kirurgi og indremedisin (kardiologi er en underspesialisering av indremedisin) har ganske mye vakter og typisk mye avspasering, mens onkologi har færre vakter og også mindre avspasering, men igjen vil dette avhenge av hvilket og hvor stort sykehus du er på.

Takk igjen :)

Vet du noe om hvor lange disse avspaserings-periodene er på? Nå høres jeg veldig opptatt av å ha mye fri, og det er ikke tilfellet i det hele tatt, men føler jeg har god kontroll på resten av de tingene jeg lurer/har lurt på i forhold til valg av yrke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...