Gå til innhold

Den russiske aggresjonen mot Ukraina

Anbefalte innlegg

Ubekreftede meldinger om at en av de rike delstats-medlemmene i øst-Ukraina har lover dusør for folk som leverer inn våpen, fanger en militært utstyrt opprører, gjenerobrer en okkupert offentlig bygning.

Prisene skal være......... det har vært forskjellige priser ute å går........

Moderne automatvåpen $1000

RPG $1500

Soldat $10000

Bygning $200000

Tre "posters" med priser.

1UJptLWr.jpg

wYjVEUxO.jpg

f2nEsjJT.jpg
Jeg tror denne reklame videoen er en spøk, men..................
Endret av arthon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lese stoff............................
Hva er Russlands planer som de prøver å skjule;
Flying Blind
Russia Blocks U.S. from Treaty-Approved Spy Flights
Kyiv: Russian Banks Fund Separatists

Forbes; Russia Recession Not Out Of The Question

Politico Magazine; Russian Diplomats Are Eating America's Lunch

Russia believed to have plans to split Ukraine in three

Forbes; You Tube Shatters Russian Lies About Troops In Ukraine: Putin Denies Truth To Obama

Supreme Allied Commander Europe (NATO); WHO ARE THE MEN BEHIND THE MASKS?

Russia Has Basically Invaded Ukraine Again. Here's Why Kiev Isn't Shooting Back

The military balance
Gathering storm
Russia would find holding territory in Ukraine harder than taking it

ACCORDING to satellite pictures and military intelligence, some 50,000 Russian troops are massed along the border with Ukraine. The forces represent a substantial fraction of Russia’s 270,000-strong army, and they cannot indefinitely maintain the high state of readiness they have been in since early March, not least because it is now the time of year when conscripts at the end of their term have to be sent home, and new ones trained.

However, Russian military planners are almost certainly advising Vladimir Putin that, although an incursion with a strictly limited objective against weak defences might easily be achieved, occupying a large tract of land against the wishes of most of the people who live there is far harder.

Getting bogged down and exposed to attacks by Ukrainian irregular forces would be all too likely. Stationing lots of troops in Ukraine indefinitely would have ramifications elsewhere, stretching forces in volatile regions such as the north Caucasus and Central Asia.

On top of this, Mr Putin cannot be entirely confident about how his forces would perform. Their post-Georgia modernisation is a work in progress, with poor command and control and logistics hampered by incompatible equipment.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Videoer fra de siste dagene...............

Sympatiske pro-Russiske motdemonstranter ved et pro-Ukrainsk demonstrasjon Torsdag.............

Kramatorsk Airfield - CNN rapport før opprørerne begynte å skyte - noe de gjentok gjennom natten til Torsdag, men klarte aldri å ta flyplassen..............Ukrainske SBU meldte at av de 70+ opprørerne de arresterte etter angrepet hadde 90% av dem tidligere dommer.............

http://youtu.be/v1BSWkr3OWg

Stor militærkolonne og lokalbefolkningen som prøver å stoppe dem - legg merke til idioten som kjører bilen rett foran en APC - dyr fornøyelse................

Ukrainske piloter kan fly lavt - se reaksjonen på trærne mot slutten...............

http://youtu.be/Dxgo-8kaQVY

Lenke til kommentar

Etter Geneve......................

- Obama var umiddelbart ikke optimistisk.........

- Folk debatterer nå om hvor negativ avtalen var for Ukraina......

- Separatistene som okkuperer bygninger tar ned det Russiske flagget (noen steder) og "heiser" "Donetsk republikk" flagg.

- Noen av separatistene sier at avtalen ikke har noe med dem å gjøre.

-- Andre bruker argumentet at siden Russland ikke innrømmer at de kontrollerer dem - så angår avtalen heller ikke separatistene.............

Ukrainske parlamentet; For få medlemmer tilstede for øyeblikket for å få gjennomført avstemming på nye lover - medlemmene ser ut til å ha tatt påskeferie.............

SBU etterretning har tatt pause i kontra terrorist operasjoner i dag - de har vel også tatt påskeferie.......

Muligens viktig observasjon; Kharkov jernbanestasjon - store grupper med atletiske Russiske menn med sports-bager ankom i dag - hevder de skal delta på en organisert Religiøs Påskefeiring som holdes i Kharkov fra 17-20 April.........http://espreso.tv/news/2014/04/17/v_kharkiv_na_velykden_pryyikhalo_1500_relihiynykh_rosiyan_sportyvnoyi_statury

Misfornøyde pensjonister i byen Slavic samlet seg på torget foran byens rådhus og krevde at bevæpnete separatister skulle forlate bygningen - de etterlyste også borgemesteren som de påsto var tatt til fange av separatistene.......... http://www.pravda.com.ua/news/2014/04/18/7022882/

In Mariupol, Ukraine's government wins one, loses one

Rapport om angrepet på Maripol miltærflyplass i forgårs satt opp mot separatistene inne i byen som tar avstand fra angrepet og sier det ikke var deres folk som deltok.................

- Dette viser hvor stor splittelse det egentlig er mellom separatistene - noen styrt og kontrollert av Russland andre startet dette på eget inisjativ - alle krever umiddelbar folkeavstemning - noen for å bli del av Russland - andre vil absolutt ikke det, men vil ha større selvstyre - andre igjen vingler hit og dit på hva slags krav de har....................

For meg så virker ikke utdannelses nivået særlig høyt for noen av disse gruppene - det er for lenge siden bestemt at det skal være valg 25 Mai - så hvorfor ikke vente til det valget og heller bruke tiden på politisk valg kampanje? - da vil de få anledning til å velge ny regjering i Kiev - og velge sine delstats representanter som igjen kan vedta deres krav - idiot oppførsel styrt av Russland og Russisk media - som er den eneste nyhets kilden det ser ut som om separatistene bruker - fullstendig fordreid virkelighetsoppfatning........

Noen separatister okkuperte det største TV tårnet øst i Ukraina i går - slo av de Ukrainske TV stasjonene - så nå er det bare Russiske TV stasjoner tilgjengelig - pressefrihet ser ikke ut til å være en agenda for separatistene................

Sett i lyset av Russlands propaganda maskin som hele tiden karakteriserer den midlertidige regjeringen i Ukraina som neo-Nazi, fascist, anti-semittisk og Junta er det en ganske rar påstand når faktisk den midlertidige statsministeren er Jøde - Jøde og neo-Nazist?........folk ser ut til å svelge denne motsetningen rått........

Russland anerkjenner ikke den midlertidige regjeringen i Ukraina - Putin sier han heller ikke vil anerkjenne den valgte regjeringen ett 25 Mai - fakta er at det er den samme regjeringen som en gang ble valgt - forskjellen er at presidenten ble kastet av parlamentet - noe de har full anledning til - så hele situasjonen blir en absurditet - er dette normal Russisk idiot logikk? (ja jeg skjønner det er Russisk politisk teater.........men dog...............

Det er et mysterium at ingen i Ukrainas regjering klarer å formidle en rasjonell faktabasert dialog med separatistene.....................

Den avsatte prsidenten Yanukovych's sønn er etterlyst for forskjellig kriminalitet - han klarte å gå fra å være en vanlig tannlege til å bli en av Ukrainas rikeste menn i de fire årene faren var president - mirakelmann.....etterlysningen; http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&rurl=translate.google.com&tl=en&u=http://mvs.gov.ua/mvs/control/investigation/card/wantedPerson%3FID%3D14107645718151&usg=ALkJrhjQAyHmtCVUbFyiMgyq7oTPv05ajw

Disse velutrustete karene innrømmer uten blussel til avisen "Novaja Gazeta" at de er Russiske soldater; https://www.facebook.com/photo.php?fbid=559166464200283&set=a.107042812745986.9938.100003208032044&type=1&theater

De innrømmer å ha kommet fra Krim - og på spørsmål hvor lenge de har bodd på Krim så svarer de to måneder.................

Sjefen deres kjenner vi igjen fra noen dager tilbake..........han er etterlyst av SBU nå..... http://www.sbu.gov.ua/sbu/control/uk/publish/article?art_id=124342&cat_id=39574

post-157018-0-93107700-1397829599_thumb.jpg

I tillegg har det dukket opp en video på nettet som er en sammenrdigert video av hvordan Russiske styrker okkuperte Krim - vistnok laget av Russland som en instruksjons video for hvordan å okkupere offentlige bygninger.......

New evidence of Russia's breaking international law: Video report on actions in Crimea on web

- Og alle separatistene er på utkikk ett den store "boogieman" som er "Right Sector" som skal "komme å ta dem" - separatistenes problemet er at ingen har verken sett eller hørt noe til "Right Sector" på lang tid - de er ikke mange - de er skapt av Russiske skremsel propaganda - egentlig er "Right Sector" bare en liten gruppe av "skinhead typer" som det finnes mange av i Russland..............

Ukrainas problematikk må være noe av det mest absurde som har skjedd innen intensjonal politikk...................

Endret av arthon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er godt mulig Putin har startet et bål han ikke helt klarer å slukke. Men de har nå fått en frist til starten av neste uke. Om ikke situasjonen er betraktelig forbedret innen da, så blir det innført nye sanksjoner mot Russland, og da kommer nok situasjonen til å blusse opp igjen for fult. Så vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Om jeg får lov å si det, arthon: Det er fint med all informasjonen du poster, men det blir så mye at vi som har et liv ved siden av ikke klarer å fordøye alt sammen, spesielt youtube-videoer. (Og ekstra spesielt når vi er på påskefjellet med netthastighet på ISDN-nivå.) Dermed mister du vår deltagelse i diskusjonen. Kanskje det kunne være en idé å dele denne tråden i to: En for informasjon og en for diskusjon. Så kan man heller henvise til konkret informasjon når det behøves for å underbygge poenget.

Geir :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Om jeg får lov å si det, arthon: Det er fint med all informasjonen du poster, men det blir så mye at vi som har et liv ved siden av ikke klarer å fordøye alt sammen, spesielt youtube-videoer. (Og ekstra spesielt når vi er på påskefjellet med netthastighet på ISDN-nivå.) Dermed mister du vår deltagelse i diskusjonen. Kanskje det kunne være en idé å dele denne tråden i to: En for informasjon og en for diskusjon. Så kan man heller henvise til konkret informasjon når det behøves for å underbygge poenget.

Geir :)

Ja......jeg har sett problemet, og tenkte faktisk en stund å starte en egen informasjons tråd, men fant at det var såpass lite aktivitet angående diskusjon i denne tråden at den like gjerne kunne være en kombinasjon........det er ikke verre enn at folk bare hopper over informasjons postene og diskuterer innimellom...............det er derfor jeg ikke poster informasjon fortløpende som den kommer inn, men poster bulk info...............

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er godt mulig Putin har startet et bål han ikke helt klarer å slukke. Men de har nå fått en frist til starten av neste uke. Om ikke situasjonen er betraktelig forbedret innen da, så blir det innført nye sanksjoner mot Russland, og da kommer nok situasjonen til å blusse opp igjen for fult. Så vi får se hva som skjer.

Det blir nok mer tåkelegging av fakta. Jeg tror ikke Russland be tatt på senga av sanksjonene akkurat. De hadde nok kalkulert med at det ble å komme reaksjoner fra vesten. De kommer til å fortsette som før, bare nå har de en "våpenhvile" som sannsynligvis kommer til å bli brutt av Ukraina fordi det er opprørere som ikke føyer seg etter krav som ble satt i en diskusjon dem ikke fikk ta del i.

Lenke til kommentar

Største problemet er vel at informasjonen er veldig ensidig , man får nesten smaken av propaganda i kjeften når man leser den, uansett om det er det eller ikke.

Jeg er litt usikker på bakgrunnen hans, men regner med en eller annen familietilknytning til Ukraina, den "ikke russisktalende" delen?

Lenke til kommentar

Største problemet er vel at informasjonen er veldig ensidig , man får nesten smaken av propaganda i kjeften når man leser den, uansett om det er det eller ikke.

Jeg er litt usikker på bakgrunnen hans, men regner med en eller annen familietilknytning til Ukraina, den "ikke russisktalende" delen?

Klart det er propaganda og tåkelegging. Det er ikke uten grunn at massemedia også kalles den fjerde statsmakten. I en konfliktsituasjon blir dette veldig tydelig. Man bør alltid lese nyheter fra konflikter med hensyn på at den som skriver nyheten har en agenda eller er påvirket av sitt personlige synspunkt.

Hvem sin bakgrunn er det du sikter til forresten?

Lenke til kommentar

Det blir nok mer tåkelegging av fakta. Jeg tror ikke Russland be tatt på senga av sanksjonene akkurat. De hadde nok kalkulert med at det ble å komme reaksjoner fra vesten. De kommer til å fortsette som før, bare nå har de en "våpenhvile" som sannsynligvis kommer til å bli brutt av Ukraina fordi det er opprørere som ikke føyer seg etter krav som ble satt i en diskusjon dem ikke fikk ta del i.

Hovedsanksjonene så langt, ble innført grunnet annekteringen av Krim. Det er ingen som snakker om at Putin ble tatt på senga av sanksjonene (Logisk sett, burde han vært foreberedt på langt kraftigere sanksjoner enn de han fikk. Men han har nok kalkulert at EU er splittet og at Obama er svak).

I posten min ble det refferert til seperatistene (Som Putin, om vi lar tvilen komme han til gode, minimum har påvirket), som "bålet han startet, og som han nødvendigvis ikke klarer å slukke".

Genev avtalen stiller krav til en snarlig, kraftig reduksjon av provokasjoner, samt avvæpning av pro-russiske styrker/fjerning fra okkuperte bygg, med en estimert tidsgrense til starten av neste uke. Ellers vil USA innføre ytterlige sanksjoner. Hvis Putin nå faktisk ønsker å samarbeide, men samtidig også, faktisk IKKE har full kontroll over opprørene (Som det kan virke som), og avvæpningene uteblir, så vil det bli innført ytterligere sanksjoner mot Russland neste uke. Og da vil "situasjonen" blusse opp igjen på nytt.

Endret av soldatfrank
Lenke til kommentar

Jeg poster bare det som blir postet i internasjonalt media............og bare det jeg finner relevant for det som foregår og som er lett oversettlig.................

Jeg har tidligere opplyst de to Twitter kontoene jeg bruker som basis kilde for å finne de linkene jeg poster.

Hvis du får "smaken av propaganda i kjeften" så er det kanskje du som har et problem - enten med ditt politiske ståsted - eller at det som publiseres av informasjon faktisk er nærmere sannheten enn det du liker.

To grunner til at jeg ikke poster mer "fra den andre siden".

#1; Alt som kommer fra Russiske nyhets publikasjoner som jeg ikke poster (jeg poster stadig linker til Russisk media) er fordi det i 99% av tilfellene er propaganda løgn, eller at jeg sjekker flere kilder som motbeviser det Russiske medier påstår.

Man skal ikke være spesielt oppgående for å forstå at denne konflikten som har formet en liten del av den mindre opplyste delen av øst-Ukrainas befolkning kommer fra at deres eneste nyhetskilde er Russisk TV - som man lett kjenner igjen på retorikken separatistene bruker.

#2; Ingen av de forskjellige separatist gruppen har noen offisiell informasjons kilde eller publisert noen konkrete krav som jeg har sett hittil - utenom det at de vil ha "referendum" Folkeavstemning, men de har ikke engang klart å samkjøre et felles krav utover det - som igjen tyder på at dette er for det meste opportunister som blir brukt av en bakenforliggende makt.

@AllFather; Dette er andre gang du har kommet med alvorlige beskyldninger mot meg uten å verken ta deg bryet med noen som helst fakta som begrunnelse for dine beskyldninger - eller bidrar med noe annet av verdi.

Du har selv full anledning til å komme med linker til informasjon som du mener er mer relevant og balansert enn det du beskylder meg for - dette har jeg ikke sett noe tegn på fra din side og derfor foreslår jeg du enten bidrar eller holder deg unna tråden og ikke kommer med falske beskyldninger!

PS; Jeg har ingen forbindelse med Ukraina eller Russland og var ikke engang særlig interessert i de politiske hendelsene i Ukraina før Russland invaderte og okkuperte Krim.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hovedsanksjonene så langt, ble innført grunnet annekteringen av Krim. Det er ingen som snakker om at Putin ble tatt på senga av sanksjonene (Logisk sett, burde han vært foreberedt på langt kraftigere sanksjoner enn de han fikk. Men han har nok kalkulert at EU er splittet og at Obama er svak).

I posten min ble det refferert til seperatistene (Som Putin, om vi lar tvilen komme han til gode, minimum har påvirket), som "bålet han startet, og som han nødvendigvis ikke klarer å slukke".

Genev avtalen stiller krav til en snarlig, kraftig reduksjon av provokasjoner, samt avvæpning av pro-russiske styrker/fjerning fra okkuperte bygg, med en estimert tidsgrense til starten av neste uke. Ellers vil USA innføre ytterlige sanksjoner. Hvis Putin nå faktisk ønsker å samarbeide, men samtidig også, faktisk IKKE har full kontroll over opprørene (Som det kan virke som), og avvæpningene uteblir, så vil det bli innført ytterligere sanksjoner mot Russland neste uke. Og da vil "situasjonen" blusse opp igjen på nytt.

Det var vel mer en talemåte at jeg skrev at "Putin ikke akkurat ble tatt på senga av sanksjoner". Mente å si at jeg tror dette er kalkulert spill fra Russland sin side og forøvrig tror jeg nok det du skisserer kommer til å skje. Nå har jeg ikke satt meg inn i hvordan denne avvæpningen skal foregå, jeg fikk bare en anelse om at det er basert på at det ukrainske militæret ikke har mulighet til å bruke makt uten at Russland/separatistene får større legitimitet i det de holder på med.

Lenke til kommentar

Du misforstår: Da blir jeg èn kilde. Poenget er at man selv må innhente den informasjonen man trenger, ikke stole på praktiske samlinger med informasjon samlet inn av andre.

Edit: Ikke at det du gjør ikke betyr noe, men hvis man bare hører på deg, og ingen andre kilder, får man et svært skjevt inntrykk.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Du misforstår: Da blir jeg èn kilde. Poenget er at man selv må innhente den informasjonen man trenger, ikke stole på praktiske samlinger med informasjon samlet inn av andre.

Edit: Ikke at det du gjør ikke betyr noe, men hvis man bare hører på deg, og ingen andre kilder, får man et svært skjevt inntrykk.

Hvilket inntrykk gir jeg i forhold til hvilke andre kilder...........tross alt så poster jeg bare linker til det som skrives av de største publikasjonene i verden + Ukrainske kilder/aviser/blogger.................

Er det noen som leser de artiklene jeg poster linker til eller ser dere bare på bilder?

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...