herzeleid Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) http://www.dagbladet.no/2014/04/16/nyheter/ukraina/russland/utenriks/32852244/ (storm?)panservogner, ikke stridsvogner som overskriften hevder, med russisk flagg observert temmelig langt inne i Ukraina. Sett spekulasjoner om at dette kan være ukrainske avhoppere. Spørs om ikke hele den ukrainske forsvarsevnen kan rakne før det i det hele tatt kommer til skikkelige kamper. edit. Hører med at vognen rent utseendemessig godt kunne være en russisk luftlandsatt vogn, uten at jeg skal uttale meg nærmere om hvor sannsynlig det er. Endret 16. april 2014 av herzeleid Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Dette er svært trist å være vitne til, håper for alle Ukraineres skyld at dette ikke eskalerer ut i full krig og fordervelse. Stormannsgalskap er det vi er vitne til, Russland som tror de har retten til å gjøre akkurat de de vil. Hvordan skal det ende.. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Hørte 11 nyhetene på Sveriges Radio, og ble sagt at det er ukrainske regulære soldater som har byttet side. Har 5-6 slike pansrede kjøretøy. (men er vel sjanse for at det er flere enn disse og) Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Er mye usikkert på mange kanter nå, blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Men at Russland har soldater i Ukraina og at brorparten av separatistene er akkurat disse soldatene, vel, man skal være passe tett i nøtta for å ikke se det. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Slik jeg ser det står det ukrainske forsvaret i en strategisk uholdbar stilling om Russland skulle angripe før de får kontroll på egne bakre områder. De har tilsynelatende ikke kontroll på egne forsyningslinjer og om russerne tenker å angripe har de garantert ett større antall operatører som rekognoserer og oppklarer på dypet, samtidig som ukrainerne vil være utsatt for utstrakt partisanvirksomhet og sabotasje. Jeg tror som nevnt tidligere dette er en av de 'jokerne' som Putin vil være avhengig av og som potensielt kan avgjøre striden før den har begynt. Usedvanlig spennende påskekrim dette her. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Jeg gjengir bare hva som ble sagt på radio-nyhetene. Det er vel ikke spesielt overraskende egentlig at en slik "desertering" kunne skje, hvis man tenker seg om? Deler av mannskapene som er rullert i hæren der, har sannsynligvis sterkest tilknytning til det russiske aspektet. Kan bli skikkelig dramatisk iallefall. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Jeg gjengir bare hva som ble sagt på radio-nyhetene. Det er vel ikke spesielt overraskende egentlig at en slik "desertering" kunne skje, hvis man tenker seg om? Deler av mannskapene som er rullert i hæren der, har sannsynligvis sterkest tilknytning til det russiske aspektet. Kan bli skikkelig dramatisk iallefall. Helt enig i det, og hvor det ukrainske forsvaret faktisk står er ansolutt en annen skikkelig joker i denne kabalen. De kan åpenbart ikke opperere effektivt om de ikke kan stole på nabo eller egen enhet. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Det er seks pansrede kjøretøy i #Sloviansk. som separatistene tok ved å avvæpne de Ukrainske soldatene som hadde dem. Mange bilder av seks kjøretøy i en by virker som som om de er overalt, men det er de samme seks. Fordelen er at de er dumme nok til å identifisere seg med Russisk flagg - dette kan brukes i propaganda mot Russland og lettere for hæren å skyte på dem direkte uten å frisiskere å skyte sine egne. Hadde jeg vært sjefen her så hadde jeg sendt angreps helikoptre å tatt dem ut umiddelbart. Her er Ukrainske soldater sammen med sivilbefolkningen i #Kramatorsk. De fleste kildene melder lokaliteten som over - mens andre kilder bytter om på dem. Man skulle tro at den fattigste del av arbeider befolkningen ville støtte separatistene - fakta er at Gruvearbeidernes Fagorganisasjon har for lenge siden tatt avstand fra opprøret - nå organsiterer Gruvearbeiderne kontrollposter langs veiene og patruljering for å hindre separatister fra å komme inn i deres distrikter å byer i øst-Ukraina. Les fra Punkt 2&3; https://www.facebook.com/dmitry.tymchuk/posts/483906951737965 EDIT; Noen meldinger påstår at disse kjøretøyene ble kapret i går - ikke i dag. Her er en statusrapport fra i dag; http://www.kyivpost.com/content/ukraine/insurgents-in-kramatorsk-in-armored-personnel-carriers-fly-russian-flag-live-update-343745.html Her er kapringen - ser ut som soldatene gav opp for ikke å starte skyting blant sivile - feil strategi!!!!! http://youtu.be/pGW_wXRdDMY Endret 16. april 2014 av arthon Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Separatistene som hadde okkupert Kramatorsk Lufthavn (30 stk.) var så fulle så da Ukrainsk militære støttet av helikoptrene angrep dem så klarte ikke separatistene å yte særlig motstand. http://tsn.ua/ukrayina/boyoviki-yaki-namagalisya-shturmuvati-aerodrom-u-kramatorsku-buli-p-yani-specpriznachenec-345513.html Liknende episode har jeg sett fra okkupasjon av noen bygninger - etter noen timer er de så dritings at de finner ut at okkupasjon er kjedelig og så reiser de hjem. Mye rapporter om "landsby idioter" blant disse separatistene - lurer på hvor effektivt dette opprøret hadde vært uten Russiske leiesoldater og koordinering fra Russisk etterretning. Hva er farligere enn en væpnet mann? En bevæpnet idiot!! Her er en ganske underholdende rapport fra en Engelsk freelance reporter som under et besøk i en okkupert bygning traff på en Idiot som insisterte på at Engelskmannen var en Narkoman(?) og Spion - dermed ble han tvunget med på et lokalt sykehus og måtte gjennom 2 dop tester - fremdeles trodde ikke Idioten på resultatet - og Engelskmannen ble dratt med til sykehus nummer 2 for enda en dop test - 3 siders rapport............. Bullet Points on a Kidnapping – Part 1/3 Graham Phillips Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Så siste nyheter nå. Jeg er skremt Lenke til kommentar
frevild Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Vel, nå tror jeg uansett at ting ikke blir det spor bedre dersom vesten begynner å blande seg inn militært. Satser på en diplomatisk løsning før dette tar helt av! For Ukraina handler nok dette om enten å sitte pent og se på at Russland forsyner seg av Øst-Ukraina eller å bruke militære virkemidler. Hvilke andre virkemidler skulle de ha? En diplomatisk løsning ville forutsette at Ukraina kan rasle med sablene og derved skremme Russland til en fredelig løsning. Ukraina ville da hatt et forhandlingskort. Men jeg tviler på at Russland er redd for de ukrainske styrkene. Risikoen for militær konflikt er nok kalkulert fra russisk side. Da har ikke Ukraina noen forhandlingsposisjon lenger. Worst case for Russland er - vil jeg tro - at de taper de områdene som er befestet i Øst-Ukraina. Da er det ikke verre enn at de er tilbake til status quo, samt at har fått pekefingre og strenge ord imot seg fra omverden. Det er nok fare for at konflikten kan eskalere i dagene/ukene som kommer og at andre stater skulle bli trukket inn. Dersom Russland ikke er tjent med det, kan de fremforhandle en løsning når dette scenarioet blir aktuelt. Russland handler beregnet, vi får anta at Ukraina gjør det samme. Jeg er ikke helt enig i den tolkningen. Jeg tror det ville være en katastrofe for Russland, og Putin spessielt, om de gikk til en full militær konfrontasjon med Ukraina, og endte opp med status qoue etter harde kamper og store tap. Det ville medføre at Russland ikke kunne opptre med den selvsikkerheten de gjør nå, og oppleves ekstremt ydmykende. I det scenariet vi kan se for oss, ville en slik sluttilstand vært en enorm seier for Ukraina. Ved en krig tror jeg Russland vil være avhengig av å sikre seg Øst-Ukraina innen rimelig kort tid, og med små tap eller en overbevisende militær seier. Etter mitt skjønn må Putins metode bestå av å infiltrere og overta nok infrastruktur ved bruk av forskjellige tredjeparter og dekkoperasjoner, slik det ser ut til at de gjør nå, for så å kunne besette en ny grense med større konvensjonelle styrker og spille ballen over til Ukraina og Vesten. edit. leif Poenget mitt var rett og slett at det blir for enkelt å foreslå en "diplomatisk løsning". I en forhandlingssituasjon er det maktforhold og forhandlingsposisjoner som er avgjørende. Det kunne være aktuelt for Russland å finne en diplomatisk løsning dersom Russland fryktet Ukrainske militære mottiltak. Men har Russland egentlig noe å frykte? Vi kan legge til grunn at Russland har sett for seg et scenario hvor ukrainsk forsvar slår tilbake militært. Om Russland ønsker å unngå dette scenarioet og vil vil være best tjent å fremforhandle en løsning i stedet, er etter min mening tvilsomt. Russland vil vinne den krigen (med mindre NATO skulle gripe inn, og det vil NATO neppe gjøre). Russland vil tape personell og materiell underveis, men å lykkes i annekteringen kan være viktigere. Å vinne en begrenset krig kan også gjøre Putin mer populær i Russland. Så vidt jeg husker fikk Putin en boost på meningsmålingene da han tok Krim. I alle tilfelle er det kanskje tvilsomt om Ukraina klarer å lansere noen særlig offensiv. Meldingene nå er jo at det er avhoppere i egne rekker. Endret 16. april 2014 av frevild Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Lurer på om Arthon får betalt for propagandaen sin Endret 16. april 2014 av AllFather 2 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 På kveldsnyhetene på NRK i kveld klarte jeg ikke å unngå tanken over at nå er rollene byttet helt om. I begynnelsen var det demonstranter i Kiev som ble skutt på av ordre fra Janukovitsj - som fikk støtte av Russland. Demonstrantene fikk støte fra Vesten. Nå har rollene blitt helt byttet om på. Få inn fredsbevarende styrker fra FN hvis dette eskaleres ytterligere. Nå er det omtrent ingen som tenker på å løse krisen diplomatisk. Ihvertfall ikke Ukraina. La presidentvalget gå som planlagt. La også Øst-Ukraina holde folkeavstemning. Russland har vel veto i spørsmålet om FN skal sette inn styrker? Dersom FN setter inn styrker må det derfor være fordi Russland ser seg best tjent med det. Ledelsen i Ukraina og Russland (samt utenriksstabene deres) bruker nok mye tid på å vurdere mulighetene for diplomatiske løsninger. Tingenes tilstand i dag vitner om at mulighetene er små. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Lurer på om Arthon får betalt for propagandaen sin En kraftig beskyldning det der!!!!!! Har du noe som du faktisk kan påstå er propaganda jeg har kommet med eller kommer du med falske beskyldninger tatt ut av løse luften? 1 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Engelske undertekster.................... Russisk Oberst instruerer politimenn i Horlivka. Russer fra Krim gir ordre til separatister.......... Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Nesten mer journalister og folk med video kamera enn det er lokal folk som prøver å stanse Ukrainske styrker...... http://www.bbc.com/news/world-europe-27046089 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Ukrainske media; SBU har arrestert 23 Russiske etterretnings offiserer................google translate.......... http://www.ostro.org/general/politics/news/442755/ Nalivaychenko rapporterte arrestasjonen av 23 offiserer i den russiske GRU. Etterretnings-nettverket opprettet i de siste 2-3 år. 16.04.2014 15:06 Ukrainsk lov håndhevere arrestert 23 stabsoffiserer av hoved Intelligence Direktoratet Russland. Dette ble uttalt av lederen for Security Service of Ukraine Valentyn Nalyvaychenko, i en tale i dag på en lukket sesjon i Verkhovna Rada, melder LV.ua siterer sine kilder i parlamentet. Etterretningsnettverk, han sa, ble opprettet i de siste 2-3 år. Nalyvaychenko bemerket at daglig hjelpetelefon for SBU mottar omtrent 600 samtaler. I tillegg, ifølge leder av SBU, demonstranter i Øst-Ukraina, som oppriktig tror at de forsvarer landet fra «maydanovtsev" svært lite. Andre kilder bekreftet forvaring av 23-25 edition RF GRU offiserer. Som tidligere rapportert, Verkhovna Rada i dag samlet på et lukket møte for å diskutere situasjonen i øst i Ukraina. Etter diskusjon, parlamentet flyttet til en åpen operasjon. SBU: Janukovitsj er kontrollert av russiske militære etterretnings http://zn.ua/UKRAINE/yanukovich-nahoditsya-pod-kontrolem-voennoy-razvedki-rf-143393_.html I Rostov-on-Don er en av etterretningssentre. Fra samme by kringkasting pressekonferanse Janukovitsj. I Security Service of Ukraine hevder at Viktor Janukovitsj er under kontroll av militær etterretning i den russiske føderasjon, som er dokumentert av hans opphold i Rostov-on-Don, der er en av de russiske etterretningssentre. "Et stort antall medlemmer av den militære etterretning, som deltok i okkupasjonen av Krim, i dag flyttet til territoriet til Nord-Kaukasus militærdistrikt. Reconnaissance senteret arbeider i Krasnodar, Rostov og etterretningssenter, Novorossiysk ... Vær oppmerksom på det faktum at det er i en av de Rostov etterretningssentre er, er det fra Rostov til oss på kameraet ser ut til oss den tidligere presidenten i landet, betyr det at den tidligere lederen av landet er under kontroll av militær etterretning i den russiske føderasjonen ", - sa på en briefing i Kiev onsdag en av lederne for kontraspionasje avdeling Vitaly funnet. Endret 16. april 2014 av arthon Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Ukrainsk Media; Gjennomsnittlig russisk fascisme: Donetsk separatister beordret alle jøder til å registrere 09:04 / 16.04.2014 - News of Donbass I går, 15. april, tre uidentifiserte menn i finlandshette med flagget til den russiske føderasjonen limes nær synagogen Donetsk antisemittiske brosjyrer. Informasjonen som rapporteres av medlemmer av det jødiske samfunnet i Donetsk. De tror at på denne måten de forsøkte å provosere frem en konflikt, så å skylde angrepet på separatister. http://novosti.dn.ua/details/222825/ Brosjyren inneholder følgende appell: "Kjære borgere av jødisk nasjonalitet! På grunn av det faktum at lederne av det jødiske samfunnet i Ukraina støttet Bendery Juntaen i Kiev og fiendtlig innstilt til ortodokse Donetsk republikk og dets borgere, Main Headquarters Donetsk republikk styrt som følger: Alle borgere av jødisk nasjonalitet over 16 år, bosatt på territoriet til Donetsk uavhengige republikk, er det nødvendig opp til 3 mai 2014 og vil komme til. om. Kommissær for nasjonaliteter i byggingen av Donetsk Regional Administration Office 514 for registrering. Deltakeravgiften er US $ 50. Hvis du skal ha kontanter i mengden av US $ 50 registreringsavgift for pass for å markere religion, dokumenter av familiemedlemmer, samt dokumenter av eiendomsretten til all fast eiendom som eies av deg og kjøretøyer. I tilfelle av feil ved registrering gjerningsmennene vil bli fratatt sitt statsborgerskap og deportert med makt utenfor landet med konfiskering av eiendom. " Endret 16. april 2014 av arthon Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Citizens in Mikolaev building a roadblock to keep Putin agitators out. Would think the govt would do this pic.twitter.com/FAymsplzDt Reply Retweet Favorite More Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå