Gå til innhold

[Løst] Hvordan bruke RT-N66U istedet for Zyxel 2812 på Telenor ADSL oppkobling?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Vet det finnes en "guide" på telenor sine sider,... men det er jo en haug andre innstillinger på routeren det ikke står noenting om o . O '

Noen som har gjort denne konverteringen som hadde giddi å delt et par step-by-steps ? Er helt vanlig gammeldags ADSL :)

Mvh

Endret av Magnalf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du setter zyxel i bridge, plugger kabel i lanport til Asus sin wanport og done!

Det kan nok variere, jeg er noe usikker på om Telenor bruker DHCP via ADSL og da må du sette opp PPPoE med brukernavn og passord. Men se først om du trenger å gjøre noe med Asusen bortsdett fra wifi osv.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bare så det er helt klart: Du må beholde Zyxelen uansett, da Asus ikke har modem innebygget. Du kan enten beholde Zyxel som modem og router, og settes opp Asus som et trådløst tilgangspunkt (slå av WiFi på Zyxel), eller du kan (som over) sette Zyxel i bridge mode, da blir Zyxel modem og Asus router og tilgangspunkt.

For ytelse for kun internettrafikk over ADSL holder Zyxelen du har fra Telenor i massevis, men dersom du skal kjøre datatrafikk mellom enheter i nettverket ditt, eller har behov for enda bedre rekkevidde, vil Asus gjøre nytten. Dersom du kun kjører et VLAN, trenger du i så fall ikke routerfunksjonen, og du vil neppe merke noen forskjell om du setter zyxel i bridge eller ikke.

Lenke til kommentar

Du setter zyxel i bridge, plugger kabel i lanport til Asus sin wanport og done!

Det kan nok variere, jeg er noe usikker på om Telenor bruker DHCP via ADSL og da må du sette opp PPTP med brukernavn og passord. Men se først om du trenger å gjøre noe med Asusen bortsdett fra wifi osv.

Her var nok tunga skjevt i munnen :) Bytt ut PPTP over med PPPoE :-)

Lenke til kommentar

Da fikk jeg det til :) De var gått over til DHCP, så var jo igrunn greit. Eneste rare var at når jeg satt Zyxel i bridge, slo av DHCP, og omconfiget Asus´en, så kom jeg plutselig inn på Netgear-repeateren (som står i garasjen) sin tilkoblingsveileder, selvom jeg var koblet direkte til Asus´en med kabel. Og kom ikke på nett utenom å "fullføre tilkoblingsveileder" fra repeateren (noe jeg ikke gjorde).

Gikk ut i garasjen, dro ut repeateren, reset´et Asusen og begynte helt fra scratch. Nå er jeg på nett med Asus som tar seg av routing. Får ta en kikk på repeateren etterpå..merkelig.

Men.....; Jeg glemte å skru av brannmuren på ZyXel (tenkte å kun bruke den i Asusen), og nå får jeg ikke tilgang til Zyxelen lenger via 10.0.0.138 som jeg gjorde før (det er kanskje helt normalt?). Er brannmuren i Zyxel fortsatt aktiv, eller fungerer hele greia bare som et modem og ingenting mer nå?

Takker for svarene over her 8-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når Zyxel er i bridge er den kun modem, mens FW og router ligger i Asus. Årsaken til at du kom inn på "feil" router er trolig at de har samme default IP-adresse. Ikke bra, dette må du endre.

Lenke til kommentar

Hm. Mulig den hadde feil IP i stad, siden den hadde fått IP av Zyxel tidligere. Men nå har den blitt tildelt en annen en av Asus når jeg har satt opp alt på nytt, så antar det er i orden da.. :) Den har 192.168.1.250, og Asus har 192.168.1.1.

Kan legge til at Ping gikk faktisk ned et par ms etter routerbytte, ellers var det ikke noe forskjell. Dette kan jo selvfølgelig være helt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan legge til at Ping gikk faktisk ned et par ms etter routerbytte, ellers var det ikke noe forskjell. Dette kan jo selvfølgelig være helt tilfeldig.

Hva var ping før, og hva er den nå?

Lenke til kommentar

Hva var ping før, og hva er den nå?

Den var 26-27, nå er den 23-24. Er en gammel kobberlinje (10/0.6), ca 3km fra sentralen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har også kobberlinje, men bor mye nærmere sentralen. Jeg kjører VDSL2 og bruker Zyxel som router, og har ping på 4 ms på de beste målingene med SpeedTest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...