Gå til innhold

Butikkansatte og Forbrukerombudet?


Anbefalte innlegg

Hei hallo

Er det noen dataforhandlere/mobiltelefonselgere her?

 

Må ta ut litt frustrasjon her… Jeg jobber i en større butikk som selger datautstyr. Alt mulig rart, telefoner, datamaskiner og diverse tilleggsutstyr.

 

Oss som butikkansatte har kunder som ødelegger dagen en gang i blant, og noen ganger flere om dagen. Flere av disse kundene har lest på nett og forbrukerombudet og saker som tas videre på grunn av at butikker hever som over garantier og reklamasjonsperioder. Og det er faktisk bra! Vi alle er jo forbrukere, og butikker skal aldri heve seg over loven. Du har rett på det du har rett på. Men noen av disse kundene tror at forbrukerombudet hjelper de vilkårlig av hva enn det er og de har rett på ny ditt og datt og bla bla bla.

 

Som en selger og butikkmedarbeider på heltid er jeg opplært i norsk lovverk etter detalj. Hele miljøet på arbeidsplassen er godt og vi gjør alt vi kan innenfor rimelige grenser å hjelpe kundene.

 

I dag hadde jeg et par slike kunder som nevnt over. Samtlige av disse ble uhyrlig sinte, skulle ringe advokat, få meg sparket og ta kontakt med forbrukerombudet.

Kunde Uno: Laderen til datamaskinen var så og si revet opp. Så ut som 50 rotter hadde gnagd på ledningen. Den var brutt og åpen og ladet selvfølgelig ikke maskinen. Hadde han rett på ny? Det mente han. Kranglet i 20 minutter over noe han nektet å innse var hans egen feil. En lader smuldrer ikke opp åtte forskjellige steder og får kuttmerker!

Kunde dos: Kunden får telefonen tilbake. Dette er ikke en vanntett telefon. En helt normal telefon. Ikke allverdens dyr heller. Hun får ikke telefonen dekket på grunn av vannskade. Hun må betale et feilsøkingsgebyr. Jeg ser at telefonen har dogg og dråper under skjermen når jeg tar den ut fra verkstedet. I følge henne var det JEG som hadde dyppet denne i vann. Nå nettopp! Hun banner og skriker og skal anmelde meg… Bruker så stygge ord at resten av butikken blir forskrekket. Hvordan kan man akseptere ovenfor seg selv å ty til slik oppførsel? Ja det suger når du mister telefonen i vann, for den var søkkvåt.

Kunde tres: Høyttaleren spraker sier kunden. Men hvorfor er det sann i HELE høyttaleren? "Jo det har alltid vært der"… banne skrike mase…

 

Dette var tre helt normale folk. De hadde tilfelles sin oppførsel og alle nevnte at "dette var sånt lureri vi drev på med i butikken. Jeg skal ta kontakt med forbrukerombudet så blir det andre boller".

 

Hvorfor?

Er det noen andre som ikke kan fordra vinklingene til forbrukerombudet om at du har rett på både pose, sekk, tre klemmer og en sjokolade selv om du spyttet på alt? Hatt en sånn dag du og?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du beskriver 3 relativt enkle saker i henhold til regelverket, samtidig som du hevder "Som en selger og butikkmedarbeider på heltid er jeg opplært i norsk lovverk etter detalj."

 

Di verste sakene er di som ligger i gråsonen for hva som faktisk har skjedd, noe ingen av di du nevner er så hvorfor ta deg nær av det?

Lenke til kommentar

Di verste sakene er di som ligger i gråsonen for hva som faktisk har skjedd, noe ingen av di du nevner er så hvorfor ta deg nær av det?

Sakene er jo nei, uten tvil. I dag var det hysteri, og jeg behøvde å slippe ut frustrasjon. Selv ønsker jeg ikke at kunder i vår butikk skal oppleve misnøye, folk bør være glade, men samtidig ta ansvar for egne feil de har gjort og ikke ta de ut over andre.

Jeg tar meg nær fordi de gikk til personangrep. Som en profesjonell aktør skal man ha baller til å la slikt prelle av. Regner med det er det du sikter til? Jeg er jo et menneske jeg og, som i dag tok det tungt å bli kalt en svindler, uerfaren ungdom og et forferdelig menneske. Det er jo til ingen nytte å engang prøve å motbevise disse påstandene ovenfor nevnte kunder når de har brakt seg opp på det nivået raseri de hadde idag.

Innlegget er skrevet rett og slett for jeg søker sympati og muligheten for å lese og sette meg inn i andres opplevelser på samme område.

 

Men jeg er helt enig om saker som ligger i gråsonen. Det er ubehagelig for både kunde og ekspeditør. Disse var jo ikke i gråsonen som du utpekte da. Men voldsomt med energi tok det og utrivelig stemning ble det…

 

Redigert 1.3 00:54

Det jeg også ville frem til var om butikkmedarbeidere som meg har opplevd kunder som er overbevist om at forbrukerombudet gir dem medhold uansett hva det ønsker

Endret av Paranoid Nisse
Lenke til kommentar

Som en «på den andre siden» så må jeg si at det er utrolig frustrerende når en butikkansatt står på sitt selv om du vet at du har rett. Selv hadde jeg en iphone-laderledning som gikk i stykker her etter litt under ett års bruk. Prøvde meg i forskjellige butikker og fikk beskjed i omstendige ordelag at det var min feil og selv om det ikke var det så kom verkstedet uansett til å hevde at det var det og det var ikke vits å sende den inn til reklamasjon.

 

Uten å gå mer i detalj så vil jeg si at jeg tror at frustrasjonen er litt den samme hos forbrukerne som hos butikkansatte. Begge parter vet egentlig at i utgangspunktet er det ingen av de som «har skyld» men de havner i klemma pga internasjonale firmaer som ikke har gode nok rutiner for å behandle klager etter norsk forbrukerlovgivning.

 

Så når jeg står i butikken og er frustrert og muligens lar det gå utover deg så må du faktisk tåle det og ta det til deg (profesjonelt). Dvs du må notere det jeg sier og gi det videre til din overordnede, spesielt hvis det er lignende saker som skjer flere ganger. Jo mer du maser på din sjef, jo større er sjansen for at han tar det videre til neste ledd og jo større er sjansen for at det til slutt når rette vedkommende hos produsenten som i sin tur lager en ny rutine for hvordan nettopp slike saker skal behandles.

 

Det er utrolig kjipt for det fører til at du som butikkansatt er den som må ta imot slike henvendelser og klager på vegne av leverandører som ikke har betalt ditt firma for at du faktisk står og bruker tiden din på slikt. Derfor, ta det videre!

Lenke til kommentar

Jeg en mye enig i det du sier Solaar, men jeg synes virkelig kunder kan forholde seg innenfor rimelighetens grenser. Jeg jobber også som selger i en elektronikkforretning, og jeg støter selvsagt borti disse kundene nå og da. Jeg tar alltid til meg det kundene sier på en så profesjonell måte som overhodet mulig. Det er helt lov å klage, og det er helt lov å være frustrert, men med en gang kunden hever stemmen og retter saken mot meg som person, så mister jeg lysten til å se saken fra deres side. En kunde som høylytt krangler kommer mye mye kortere enn en som greier å holde samtalen/diskusjonen på et fattet nivå.

 

Jeg kan tenke meg at grunnen til at kunder har lett for å bli skikkelig sinna på de som står bak disken er at de ser mer på oss selgere som selve bedriften selv, ikke mennesker som bare prøver å gjøre jobben vår. Hvis en reklamasjon ikke går igjennom er det jo ikke selgerens feil, derfor vil det hjelpe særdeles lite å heve stemmen. Tar man samtalen på en saklig måte kommer man så mye lenger.

Lenke til kommentar

Hei hallo

Er det noen dataforhandlere/mobiltelefonselgere her?

 

Må ta ut litt frustrasjon her… Jeg jobber i en større butikk som selger datautstyr. Alt mulig rart, telefoner, datamaskiner og diverse tilleggsutstyr.

 

Oss som butikkansatte har kunder som ødelegger dagen en gang i blant, og noen ganger flere om dagen. Flere av disse kundene har lest på nett og forbrukerombudet og saker som tas videre på grunn av at butikker hever som over garantier og reklamasjonsperioder. Og det er faktisk bra! Vi alle er jo forbrukere, og butikker skal aldri heve seg over loven. Du har rett på det du har rett på. Men noen av disse kundene tror at forbrukerombudet hjelper de vilkårlig av hva enn det er og de har rett på ny ditt og datt og bla bla bla.

 

Som en selger og butikkmedarbeider på heltid er jeg opplært i norsk lovverk etter detalj. Hele miljøet på arbeidsplassen er godt og vi gjør alt vi kan innenfor rimelige grenser å hjelpe kundene.

 

I dag hadde jeg et par slike kunder som nevnt over. Samtlige av disse ble uhyrlig sinte, skulle ringe advokat, få meg sparket og ta kontakt med forbrukerombudet.

Kunde Uno: Laderen til datamaskinen var så og si revet opp. Så ut som 50 rotter hadde gnagd på ledningen. Den var brutt og åpen og ladet selvfølgelig ikke maskinen. Hadde han rett på ny? Det mente han. Kranglet i 20 minutter over noe han nektet å innse var hans egen feil. En lader smuldrer ikke opp åtte forskjellige steder og får kuttmerker!

Kunde dos: Kunden får telefonen tilbake. Dette er ikke en vanntett telefon. En helt normal telefon. Ikke allverdens dyr heller. Hun får ikke telefonen dekket på grunn av vannskade. Hun må betale et feilsøkingsgebyr. Jeg ser at telefonen har dogg og dråper under skjermen når jeg tar den ut fra verkstedet. I følge henne var det JEG som hadde dyppet denne i vann. Nå nettopp! Hun banner og skriker og skal anmelde meg… Bruker så stygge ord at resten av butikken blir forskrekket. Hvordan kan man akseptere ovenfor seg selv å ty til slik oppførsel? Ja det suger når du mister telefonen i vann, for den var søkkvåt.

Kunde tres: Høyttaleren spraker sier kunden. Men hvorfor er det sann i HELE høyttaleren? "Jo det har alltid vært der"… banne skrike mase…

 

Dette var tre helt normale folk. De hadde tilfelles sin oppførsel og alle nevnte at "dette var sånt lureri vi drev på med i butikken. Jeg skal ta kontakt med forbrukerombudet så blir det andre boller".

 

Hvorfor?

Er det noen andre som ikke kan fordra vinklingene til forbrukerombudet om at du har rett på både pose, sekk, tre klemmer og en sjokolade selv om du spyttet på alt? Hatt en sånn dag du og?

 

 

Jeg tror du er dårlig på overtale kunder at de ikke kan få reklamasjon. Jeg vet til og med de beste sliter av og til med noen kunder som bare vil ikke gi seg. Men jeg jobber i en butikk - og er bare deltid. hadde et par sånne kunder. Men måten jeg uttrykker meg på, holder hode kaldt, og sier det som skal sies, kan de ikke si noe mer. Du må tenke litt på hvorfor du holdt på i 20 min, du kunne ringt vakten - om han begynte å rope eller si at . vi ønsker ikke bråk, jeg er jo utlending - så hvis en nordmann skal prøve seg er det bare latterlig. Men tror det er utlendinger som oftest er de som skal streike for å få retur. ikke la dem snakke. Du sier nei , beklager- " jeg ringer advokaten min og skal få deg oppsagt bla bla, tror du han vil gjøre alt det for en lader? Da sier du fint, du får gjøre det du mener er riktig. Slutt å bare stå der og ta imot dritt. Be dem forlate butikken, ellers til kaller du vakten, hvis han oppfører seg så kalt truende. Da blir de redde og stikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...