Lulubo Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 Hei igjen! Har nå kjøpt Sony RX100 og trenger litt hjelp med innstillingene. Lurer på et par ting: 1. Hvilken bildekvalitet bør jeg ha for å ta gode bilder som ikke tar altfor mye plass? Kan velge mellom: fine, standard, raw, raw+jpeg. Og hva er best av fine og standard? 2. Hvilken bildestørrelse bør jeg velge? 3. Jeg liker godt å bruke innstillingen "A" når jeg tar bilder, slik at jeg kan stille på blenderen selv. Er det en god innstillingen? Eller er intelligent-auto eller fremragende-auto bedre? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Når det gjelder bildestørrelse er jo større jo bedre, da har du mer informasjon og jobbe med i etterkant, JPG kan du sammenligne med et ferdig fotografi og RAW som et negativ som du kan justere bedre til det du ønsker. Hvis du har ønske om og gjøre mer med bildene en å legge de ut på facebook burde du ta de i beste/fineste JPG-kvalitet, bruker du RAW-formatet må du ha et program for og åpne de, men det er og anbefale hvis man vil "dypdykke" i bildene for og optimalisere de. Anbefaler redigeringsprogrammet LightRoom5 til denne type arbeid. Ved og bruke prioritere programmer "A ?" har du mer kontroll og hva kameraet gjør, men da burde du også vite hva lukker,blende og iso gjør med et bilde. Endret 2. april 2014 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hei igjen! Har nå kjøpt Sony RX100 og trenger litt hjelp med innstillingene. Lurer på et par ting: 1. Hvilken bildekvalitet bør jeg ha for å ta gode bilder som ikke tar altfor mye plass? Kan velge mellom: fine, standard, raw, raw+jpeg. Og hva er best av fine og standard? 2. Hvilken bildestørrelse bør jeg velge? 3. Jeg liker godt å bruke innstillingen "A" når jeg tar bilder, slik at jeg kan stille på blenderen selv. Er det en god innstillingen? Eller er intelligent-auto eller fremragende-auto bedre? Fine gir litt bedre kvalitete enn standard. Bruk raw+jpeg hvis det er vanskelige forhold eller du tror du kan få et skikkelig blinkskudd, det ligger mye mer informasjon i rawfila sånn at du kan berge inn feil hvitbalanse og andre problemer. Lagringsplass er så billig i dag at man kjører full oppløsning i 99% av tilfellene. Blenderprioritet (A) er et bra valg. Jeg har satt autofokus til senter sånn at jeg vet hvor jeg får fokus også bruker jeg intelligent auto når ting er i rask bevegelse eller jeg vil at kameraet skal bestemme hvor det skal fokuseres. Fremragende auto er stort sett det samme men bruker litt andre instillinger og kan finne på å gå opp på ISO6400 og ta flere eksponeringer og kombinere de i svært dårlig lys. Jeg synes ikke det fungerer så bra så jeg holder meg til intelligent auto. Husk å sette opp funksjonsknappen (Fn) til å vise de funksjonene du faktisk bruker, da går det mye fortere å gjøre instillinger. Hvis du liker et raskt kamera så slå av bildevisningen etter at hvert bilde er tatt, det vil gjøre kameraet betydelig raskere og det koster deg ikke noe tid å sette tommelen på visningsknappen de få gangene du trenger å se på bildet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Vurder å sette deg inn i Raw-formatet - du kan justere hvitbalanse og eksponering i ettertid - mye bedre enn om du skjøt i JPEG - se posten min her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1311119 Velg største oppløsning. A-modus er topp! Du kan skifte til S hvis lukkertiden og bevegelsesuskarpheten er viktig, eller M til varierende og vanskelige lysforhold hvor lysmåleren blir lurt. Ellers - hold deg gjerne til A. Endret 2. april 2014 av Trondster Lenke til kommentar
Lulubo Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Tusen takk for svar! Ang. bildestørrelse, jeg kan velge mellom: L:20M, M:10M og S:5M. Er det small, medium, large? Lurer også på en annen ting. Har tatt noen bilder med kameraet i dag, og det skjedde noe rart. På flere av bildene jeg tok, ble det også tatt et ekstra bilde av samme motiv, men med et mye mindre utsnitt. F.eks. jeg tar bilde av en gruppe mennesker, og kameraet lagrer både det bildet og et utsnitt av ansiktet til en person. Skjønner noen hva jeg mener? Hvorfor skjer dette, og hvordan kan jeg skru av den funksjonen? Endret 2. april 2014 av Lulubo Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Det er Small, Medium og Large. Velg Large og Aspect Ratio 3:2. Filkvalitet Raw er også "L". Les også manualen: https://docs.sony.com/release/DSCRX100_guide_EN.pdf Endret 2. april 2014 av Trondster Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Du kan slå av auto portrait framing ved å velge Camera settings/2/auto port. framing - off. Les bruksanvisningen og finn ut hvilke funksjoner som er relevante for deg, resten ignorerer du bare så slipper du å surre bort tid på ting du aldri kommer til å bruke. Lenke til kommentar
Lulubo Skrevet 3. april 2014 Forfatter Del Skrevet 3. april 2014 Supert, takk! Skal lese bruksanvisningen Lenke til kommentar
Indian Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 (endret) Åpner et gammel tråd. Jeg var i Malaysia og kjøpte meg en GF5 med 14 mm optikk og en 14-42 PZ AutoZoom Det var på flyplassen KLIA.Jeg fikk en pris på 4000 kroner, jeg slo til da de la på noen extra deler. På toget åpnet jeg pakken og fant en GF3 hus med en Lumix 14-42 Mega OIS. 14 mm lå ikke der.Det var full krise og flyet mitt skulle gå fra en annen flyplass om 90 minutter. Jeg tok toget tilbake og traff betjeningen med ansikter hvit som kritt. Damage kontroll men de hadde ikke peiling.En diskusjon med andre kunder tilstede førte frem. Jeg beskyldte dem for svindel og snakket med de andre kundene, flest utlendinger. De ga seg til slutt og de skulle pakke inn riktig utstyr og påsto at de tapte penger på meg. Det var 4 personer som betjente meg og jeg sjekket alt som ble lagt i posen. Så stikker ei dame med posen for å dobbelsjekke.På flyet oppdaget jeg at de leverte 2X 14-42 zoom og en 14mm vidvinkel. Elsker karma. Endret 28. juli 2014 av Indian 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå