Gå til innhold

Hvor mange situps og pushups før man begynner å få synlige muskler?

Anbefalte innlegg

For tiden så tar jeg noe sånt som 40 situps og 25 pushups 1 gang per dag.

Det jeg lurer på er følgende:

- I begynnelsen av denne uken var jeg utslitt etter bare 20 pushups, men nå klarer jeg 25 pushups uten å bli så sliten som jeg ble av 20 i begynnelsen av denne uken. Har jeg bygd opp noe særlig med muskler den siste uken?

- Hvor mange situps og pushups bør man regne med å klare før man kan begynne å se etter synlige mage- og armemuskler?

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sit-ups bør erstattes med noe produktivt.

For å få synlige magemuskler så hjelper ikke (styrke)trening særlig om du har nok fett utpå, og/eller usunne spisevaner. Sunt kosthold er det første du må tenke på.

Kan finne en video på YT som jeg tok en del øvelser fra, merket god fremgang med det. Skriver på nettbrett nå, så må bli imorgen.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Situps er kanskje den dårligste øvelsen for mage som finnes, det er noe gammelt politi og forsvar har med.

Du vil ikke bygge masse da det ikke er nok progresjon og man må spise flere kilokalorier en man forbruker for å bygge også.

Den eneste måten å se det du har fra før av er å redusere fettprosenten, ingen ting med situps eller ikke å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke hvor mye kunnskap du har om trening, men jeg tar utgangspunkt i at du er en nybegynner og presenterer stoffet mitt deretter.

For et par år siden trente jeg meg gjennom 12 uker av et 15 ukers egenvekt program beregnet for marinejegere. Det gikk enkelt og greit ut på fire øvelser, sit ups, push ups, pull ups og dips. Det startet rolig men økte i antall set og reps hver uke. Skal nevnes at jeg byttet ut sit ups med beinhev i ribbevegg hvor jeg holdt meg på øverste trinnet i veggen og dro beinhev derfra. Fant dette veldig effektivt og anbefaler det på det sterkeste.

uke 1 var:
4X15 push ups
4X20 beinhev

3X3 pull ups

3x5 dips

Derfra økte det enormt fort.

uke 12 så slik ut:

10X20 push ups

10X25 beinhev

4X10 pull ups

10X15 dips

Dette gjorde jeg tre ganger i uka med bein ved siden av i tillegg. Fikk enorm fremgang de 12 ukene jeg holdt ut.

Poenget er at du bør sette opp en plan som sier hvordan du skal øke, du kan så klart få programmet jeg holdt på med og følge det. Men anbefaler jeg at du er veltrent i forkant, grunnen til at jeg sluttet i uke 12 var fordi jeg fikk betennelse i albuen pga overbelastning.

Du spurte hvor lenge det tar før du får synlig arm og magemuskler. Du bør vite at push ups tar hovedsakelig bryst og triceps. Når du sier "arm muskler" regner jeg med at du referer til biceps, noe du ikke bygger ved å ta push ups. For å bygge biceps med egenvekttrening kan du ta chin ups og negative chin ups, søk det opp på youtube :)

Det er vanskelig å si hvor lang tid det tar før du får synlige resultater av sit ups og push hvis du ikke trener noe annet, vet heller ikke hvordan kosthold du har.

Kostholdet superviktig når man trener. Du kan ikke forvente å få noe særlig fremgang uten et skikkelig kosthold.

Det vil være veldig lite gunstig å trene kun push ups og sit ups da du mangler andre muskelgrupper som er viktig. Det er viktig å trene ryggen når man trener bryst for å unngå dårlig holdning/ skjev belastning. Det er også viktig å trene beina.

http://prehabtrening.no/detailart/97 - Her kan du lese litt om hvorfor bein er viktig.

http://www.youtube.com/watch?v=OicNTT2xzMI - Finnes mange gode tutorials som viser hvordan man gjør en "riktig" push ups, her er en av de.

Mulig det er mye skrivefeil her, bor i utlandet med en annen tidssone, trøtt som ei strømpe! :confused:

Håper uansett dette var til noe nytte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye kunnskap du har om trening, men jeg tar utgangspunkt i at du er en nybegynner og presenterer stoffet mitt deretter.

For et par år siden trente jeg meg gjennom 12 uker av et 15 ukers egenvekt program beregnet for marinejegere. Det gikk enkelt og greit ut på fire øvelser, sit ups, push ups, pull ups og dips. Det startet rolig men økte i antall set og reps hver uke. Skal nevnes at jeg byttet ut sit ups med beinhev i ribbevegg hvor jeg holdt meg på øverste trinnet i veggen og dro beinhev derfra. Fant dette veldig effektivt og anbefaler det på det sterkeste.

uke 1 var:

4X15 push ups

4X20 beinhev

3X3 pull ups

3x5 dips

Derfra økte det enormt fort.

uke 12 så slik ut:

10X20 push ups

10X25 beinhev

4X10 pull ups

10X15 dips

Dette gjorde jeg tre ganger i uka med bein ved siden av i tillegg. Fikk enorm fremgang de 12 ukene jeg holdt ut.

Poenget er at du bør sette opp en plan som sier hvordan du skal øke, du kan så klart få programmet jeg holdt på med og følge det. Men anbefaler jeg at du er veltrent i forkant, grunnen til at jeg sluttet i uke 12 var fordi jeg fikk betennelse i albuen pga overbelastning.

Du spurte hvor lenge det tar før du får synlig arm og magemuskler. Du bør vite at push ups tar hovedsakelig bryst og triceps. Når du sier "arm muskler" regner jeg med at du referer til biceps, noe du ikke bygger ved å ta push ups. For å bygge biceps med egenvekttrening kan du ta chin ups og negative chin ups, søk det opp på youtube :)

Det er vanskelig å si hvor lang tid det tar før du får synlige resultater av sit ups og push hvis du ikke trener noe annet, vet heller ikke hvordan kosthold du har.

Kostholdet superviktig når man trener. Du kan ikke forvente å få noe særlig fremgang uten et skikkelig kosthold.

Det vil være veldig lite gunstig å trene kun push ups og sit ups da du mangler andre muskelgrupper som er viktig. Det er viktig å trene ryggen når man trener bryst for å unngå dårlig holdning/ skjev belastning. Det er også viktig å trene beina.

http://prehabtrening.no/detailart/97 - Her kan du lese litt om hvorfor bein er viktig.

http://www.youtube.com/watch?v=OicNTT2xzMI - Finnes mange gode tutorials som viser hvordan man gjør en "riktig" push ups, her er en av de.

Mulig det er mye skrivefeil her, bor i utlandet med en annen tidssone, trøtt som ei strømpe! :confused:

Håper uansett dette var til noe nytte.

Jeg har da lagt til 2 mer øvelser: å sitte på en såkalt "usynlig" stol inntil veggen og ta push-ups når jeg står opp-ned på bare hendene, med veggen som støtte for føttene.

Vil disse 2 tillagte øvelsene kunne gi noe mer muskler i den retningen jeg ønsker?

Endret av screenman
Lenke til kommentar

Hvor mange ganger i uken bør man trene styrke, dersom hver "akt" er på 15-20 min, og inneholder de fleste viktige øvelsene man kan gjøre ved hjelp av et gulv og en vegg?

Har nemlig merket i de siste dagene nå at jeg har begynt å fått små smerter i beina etter styrketrening, og tenker det er viktig at jeg tar en liten pause, på minst noen dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...