screenman Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Tidligere når jeg har vært til tannlege for å borre, så har jeg som oftest enten tatt et benzodiazepin, eller drukket alkohol på forhånd. Men denne gangen er jeg ikke interessert i noen av disse delene, men samtidig kan jeg ikke bli borret helt edru, da jeg har en del småproblemer med nervøsitet, angst og uro, og det å ikke klare å sitte stille når det borres. Jeg har derfor tenkt litt på lystgass, noe som jeg aldri har prøvd før. Jeg lurer derfor litt på hva lystgass er? Hvordan er effekten av dette? Hvor lenge varer den? Hvordan blir dette gitt? Og får man mer enn en dose dersom den første dosen slutter å virke før tannlegen er ferdig? Og hva menes med at man under lystgass ser "rosa elefanter"? Er lystgass noe de fleste offentlige tannlegeklinikker idag tilbyr? Lenke til kommentar
War Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 (endret) Ved å kontakte tannlegeforeningen eller fylkestannlegen får man vite hvilke tannleger som har slike kurs der du bor. Lystgass får man gjennom en liten maske man tar til munn og puster inn (80%), tipper du må trekke noen drag innimellom borringa Lystgass, lystig gass, du føler deg oppstemt eller kan få latteranfall. Det er ikke selve smertene du vil rømme unna, men situasjonen? For med bedøvelse som er smartefri å sette så merker man lite. Endret 28. februar 2014 av War Lenke til kommentar
screenman Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 Det er ikke selve smertene du vil rømme unna, men situasjonen? For med bedøvelse som er smartefri å sette så merker man lite. Egentlig så er det ingenting jeg vil rømme fra, men jeg må rett og slett ha noe så jeg klarer å ligge i ro, så tannlegen kan få gjort jobben fort og på enklest mulig måte. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 (endret) Bedøvelse (sprøyte) koster iallefall 90-120kr ekstra og etterpå merker man ingen ting og ligger tunga mellom tennene kan du bite den av uten å merke det. ( Derfor man ikke skal spise etter bedøvelse) Å sette denne gjør ikke mer vondt en å ta en finger som man setter på tannkjøttet. Du får ta kontakt med dine nærkontorer eller de stedene jeg foreslo om du vil finne nærmeste tannlege med lystgass-kurs. Endret 28. februar 2014 av War Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Jeg har det delvis på samme måte som deg, men kanskje enda verre, jeg klarer ikke bedøvelsessprøyta engang. Så jeg popper en sobril en halvtime før jeg skal inn, nikotin i form av damp (tidligere sigaretter) rett før jeg skal inn, så må jeg få påsmurt en bedøvelseskrem slik at jeg ikke merker nålestikkene, så noen sprøyter bedøvelse og så kan tannlegen min begynne. Jeg kan få lystgass hvis jeg har behov for det, men det koster mer enn jeg føler jeg har råd til. Det er dyrt nok med all bedøvelsen. Jeg er bare generelt glad for at jeg har muligheten til å få det av tannlegen. Bare å skrive dette har gjort meg uvel. 1 Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 (endret) Bare vær obs på at lystgass hos tannlegen koster rundt en tusenlapp per påbegynte time. Endret 1. mars 2014 av Malmern Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Ja, billig er det langt i fra. Lenke til kommentar
screenman Skrevet 1. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2014 Bare vær obs på at lystgass hos tannlegen koster rundt en tusenlapp per påbegynte time. Vel, dette er nok ikke noe problem for meg, da jeg får gratis tannlegebehandling. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Da er det vel bare å "kjøre på". Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Hvis det holder med Sobril tror jeg ikke du får dekket lystgass... det er nok sikkert en vurdering tannlegen skal gjøre, men du må vel ha en grunn...? Du skriver at du ikke er "interessert" i det... Lenke til kommentar
screenman Skrevet 2. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2014 Hvis det holder med Sobril tror jeg ikke du får dekket lystgass... det er nok sikkert en vurdering tannlegen skal gjøre, men du må vel ha en grunn...? Du skriver at du ikke er "interessert" i det... Sobril er et benzodiazepin, en type medikamenter jeg tidligere har dårlig erfaring med, mtp. misbruk og avhengighet. Derfor er dette noe jeg helst vil unngå. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Sobril er et benzodiazepin, en type medikamenter jeg tidligere har dårlig erfaring med, mtp. misbruk og avhengighet. Derfor er dette noe jeg helst vil unngå. Skjønner. Lystgass er et kraftigere rusmiddel, dog... vanskeligere tilgjengelig, selvsagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå