AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Jeg ble nylig satt ned i lønn. Arbeidsgiveren mener at jeg i et helt år har fått utbetalt for mye lønn i forhold til kontrakten. I arbeidskontrakten min står det blant annet følgende: "Den ansatte mottar en fast lønn på 110 000 kroner brutto pr. år, pluss feriepenger." Jeg begynte i jobben for nøyaktig et år siden, og har i hele perioden mottatt 10 000 kroner brutto per måned (tilsvarende 1/11 av 110 000 kroner). I forbindelse med lønnsforhandlinger for noen dager siden fikk jeg lønnsøkning på 3%. Dagen før første lønnsutbetaling etter lønnsforhandlingene fikk jeg vite at jeg det siste året har fått for høy lønn, og at riktig månedslønn skal være 1/12 av 110 000 kroner (pluss lønnsøkningen). Det står ingenting annet spesielt i kontrakten om lønn, ferie eller feriepenger, annet enn dette: "Det utbetales feriepenger etter ferieloven, kap III, 10,2%" Etter lønnsforhandlingene har jeg derfor i realiteten gått ned cirka 7% i lønn. Arbeidsgiver mener at "110 000 kroner brutto pr. år, pluss feriepenger" er å tolke som 110 000 kroner brutto, og at feriepengene er inkludert i dette. Jeg mener at teksten bør tolkes som at brutto årslønn er 110 000 kroner pluss 10,2% av dette, og at utbetalingene det siste året derfor har vært riktig. Jeg mener derfor også at de ikke har rett til å sette meg ned i lønn. Jeg jobber fulltid, og 110 000 er derfor bare brukt som eksempeltall. Noen som har noen formening om hvordan kontrakten bør tolkes, og hva jeg evt. bør gjøre videre? Anonymous poster hash: 0adba...d2c Anonymous poster hash: 0adba...d2c Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Din arbeidsgiver har nok rett. Årslønn forutsetter at du jobber et helt år, men det gjør du ikke. Ferielovens system er at du trekkes i lønn under ferien, men får feriepenger. 3 Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Din brutto årslønn er inkludert feriepenger. Det er dette beløpet arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift av. Slik jeg tolker det skal du ha 110 000 før skatt, som er feriepengegrunnlaget. I år får du utbetalt feriepengene du opparbeidet deg ifjor. Det vil si at du i år skal ha 110 000 pluss feriepenger. Virker som arbeidsgiver praktiserer loven om feriepenger likt som beregning av arbeidsgiveravgift, noe som ikke blir riktig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 Takk for svar. Herr Brun mener arbeidsgiver har rett, mens joneug mener jeg har rett. Ikke lett å vite hva en skal gjøre... TS Anonymous poster hash: 0adba...d2c Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 (endret) Enig med herr brun, i alle jobber jeg har hatt har det vært vanlig at årslønn deles på 12. 11\12 årslønn utbetales+feriepenger . F.eks 480.000 årslønn vil da gi 440.000+44.880 i feriepenger(om du tjente 440.000 forrige år) Endret 28. februar 2014 av trra 2 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 (endret) Jeg ble nylig satt ned i lønn. Arbeidsgiveren mener at jeg i et helt år har fått utbetalt for mye lønn i forhold til kontrakten. I arbeidskontrakten min står det blant annet følgende: "Den ansatte mottar en fast lønn på 110 000 kroner brutto pr. år, pluss feriepenger." Jeg mener den naturlige tolkningen av "lønn på X pr. år" er den lønna du kan forvente å motta pr. år i stillingen. Feriepenger skal så "plusses" på, og kommer dermed i tillegg. Det stemmer at enkelte bruker uttrykkene "årslønn" og "årsverk" i forbindelse med et teoretisk fullt arbeidsår uten ferie, men dette er ikke basert på lovfestede eller universale definisjoner. Eksempel fra Store Norske Leksikon: årsverk, betegnelse for det arbeid som kan utføres i løpet av ett år, av en arbeidstaker i full stilling. I Norge har mange arbeidstakere tariffavtalt 37,5 timers arbeidsuke og fem ukers ferie. Dertil kommer lovbestemte hellig- og høytidsdager. Et årsverk kan da utgjøre om lag 1750 arbeidstimer. http://snl.no/årsverk Jeg regner med at det er arbeidsgiver som har skrevet avtalen. Så selv om man skulle mene den er uklar så vil den vanligvis tolkes i din favør. Jeg merker meg også at arbeidsgiver har betalt lønn basert på din tolkning av avtalen i et helt år. Det tyder sterkt på at arbeidsgiver var enig med din tolkning ved avtaleinngåelsen. En slik felles forståelse av avtalen kan trumfe en skriftlig kontrakt selv om man skulle komme til at kontrakten klart sier noe annet. Kort oppsummert, jeg er enig med deg TS. Endret 1. mars 2014 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2014 Ja, det er arbeidsgiver som har skrevet kontrakten. Jeg merker meg også at arbeidsgiver har betalt lønn basert på din tolkning av avtalen i et helt år. Det tyder sterkt på at arbeidsgiver var enig med din tolkning ved avtaleinngåelsen. En slik felles forståelse av avtalen kan trumfe en skriftlig kontrakt selv om man skulle komme til at kontrakten klart sier noe annet. Takk, det er akkurat dette jeg mener er det sentrale punktet. At vi har hatt en felles forståelse av hvordan avtalen skal tolkes i et helt år. Er det mest fornuftig av meg å kontakte en advokat for å få en vurdering og evt. sende et brev til arbeidsgiver dersom advokaten støtter mitt syn? Jeg har ikke lyst til å bruke veldig mye tid på denne saken selv. Nøyaktig samme sak gjelder også en av de andre ansatte, og han har tolket kontrakten på samme måte som meg. Han er derfor også overrasket over å plutselig bli satt ned i lønn. TS Anonymous poster hash: 0adba...d2c Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 I arbeidskontrakten min står det blant annet følgende: "Den ansatte mottar en fast lønn på 110 000 kroner brutto pr. år, pluss feriepenger." Problemet ligger her, hvordan skal dette tolkes? Jeg tolker saken dithen som arbeidsgiver selv at feriepenger kommer i tillegg til 110.000,- Altså at 110.000,- er feriepenger grunnlag. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 (endret) Jeg er enig i at arbeidsgiver har rett - årslønn, slik det vanligvis praktiseres i arbeidsretten, er årslønn for et helt år før ferietrekk gjennomføres. Men arbeidsgiver er bundet av sin egen kontraktsforståelse og -praktisering. Hvis arbeidsgiver tidligere har tatt feil, over så lang tid som ett år, er det ikke nødvendigvis slik at han kan endre sin oppfatning uten videre - og i alle fall ikke med virkning fra kontrakten ble inngått. Dette vil vanligvis i det minste forutsette ond tro hos arbeidstaker. Jeg er imidlertid uenig i at "110 000,- pluss feriepenger" på noen måte kan tolkes som at feriepenger er inkludert i grunnbeløpet (og det har et tvilsomt forhold til ferieloven). Et annet spørsmål er hvilken konsekvens spørsmålet får for lønnsforhøyelse. Arbeidsgiver er vanligvis ikke forpliktet til å gi en arbeidstaker lønnsforhøyelse (unntak gjelder f.eks. der det er fastsatt i arbeidskontrakten, i tariffavtale, eller ved allmenngjort tariffavtale). Arbeidsgiver kan derfor nekte å gi lønnsforhøyelse eller gi lavere lønnsforhøyelse frem til lønna er på det nivået arbeidsgiver opprinnelig mente den skulle være. Endret 1. mars 2014 av krikkert 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2014 Jeg er imidlertid uenig i at "110 000,- pluss feriepenger" på noen måte kan tolkes som at feriepenger er inkludert i grunnbeløpet (og det har et tvilsomt forhold til ferieloven). Hva mener du med dette? Mener du at det kan eller ikke kan tolkes som årslønn på 110 000 + 11220 (10,2%)? Å ikke gi lønnsforhøyelse de neste årene hadde absolutt vært en ryddig måte for dem å ordne opp på. Anonymous poster hash: 0adba...d2c Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Jeg er imidlertid uenig i at "110 000,- pluss feriepenger" på noen måte kan tolkes som at feriepenger er inkludert i grunnbeløpet (og det har et tvilsomt forhold til ferieloven). Hva mener du med dette? Mener du at det kan eller ikke kan tolkes som årslønn på 110 000 + 11220 (10,2%)? Å ikke gi lønnsforhøyelse de neste årene hadde absolutt vært en ryddig måte for dem å ordne opp på. Anonymous poster hash: 0adba...d2c Det kan tolkes som at en årslønn forutsatt fullt arbeidsår gir 110000 kroner, og at det i henhold til ferielovens system trekkes lønn når du tar ut ferie. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Hva mener du med dette? Mener du at det kan eller ikke kan tolkes som årslønn på 110 000 + 11220 (10,2%)? Årslønn for et fullt arbeidsår uten uttak av ferie vil være 110 000,- kr. Årslønn for et fullt arbeidsår med full ferieopptjening foregående år hos samme arbeidsgiver vil være 110 000,- kr pluss feriepenger fra foregående år på 11 220,- kr, minus eventuelle trekk i lønn for feriefravær. 3 Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Jeg har alltid hatt fastlønn, og ergo en årslønn som deles på 12 - mao alltid fått brutto 11 12-deler av avtalt årslønn + feriepenger. (eksempelvis avtalt årslønn på 12.000 gir 11.000+feriepenger) Hadde jeg imidlertid fått servert den kontrakten der, hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg skulle ha 110.000 pluss feriepenger. Altså totalt ut 110.000 over 11mnder, og feriepenger den resterende måned. Jeg har aldri sett ordlyden "lønn X pluss feriepenger" i en kontrakt om fastlønn før, men jeg hadde definitivt tolket det på samme måte som OP. I en "vanlig" fastlønnskontrakt er jo ikke feriepenger nevnt spesifikt, de nevnes bare årslønn, også "vet man" at det da er snakk om eks. ferie. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Hvordan mener du dette skulle praktiseres det første året man er ansatt og ikke har opptjent noen av feriepengene - og derfor velger å ikke ta ut ferie? Jobbe gratis i juli? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Jeg synes for så vidt ikke det er rart at jeg har tolket den opprinnelige avtalen som jeg har gjort når jeg ser svarene her. Noen hadde tolket den likt som meg, andre ikke. Arbeidsgiver har jo også praktisert min tolkning et helt år, og jeg har derfor hele tiden forutsatt at den var riktig. Kollegaen min som er i nøyaktig samme situasjon har også tolket dette likt som meg. Vi har bestemt oss for å kontakte en advokat en av de nærmeste dagene for å få en vurdering. Anonymous poster hash: 0adba...d2c Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Hvordan mener du dette skulle praktiseres det første året man er ansatt og ikke har opptjent noen av feriepengene - og derfor velger å ikke ta ut ferie? Jobbe gratis i juli? Slik man alltid gjør første året i ny jobb - enten tar man ubetalt ferie(og bruker naturlig nok feriepengene fra den forrige jobben), eller så lar man være å ta ferie, og får lønn. Formelen lønn-i-11-mnd + feriepenger-1-mnd (evt minus 5 dager for femte ferieuke) er jo helt standard, og det første året får man aldri feriepenger fra arbeidsgiver, men 11mnd lønn. Ergo må man bruke feriepengene fra forrige jobb, spare opp selv, eller droppe mesteparten av ferien om man ønsker å ende opp med mer enn X/12*11. (X=avtalt årslønn) 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Slik man alltid gjør første året i ny jobb - enten tar man ubetalt ferie(og bruker naturlig nok feriepengene fra den forrige jobben), eller så lar man være å ta ferie, og får lønn. Men hvis utgangspunktet ditt er at man hver mnd får 1/11 årslønn - hvilken lønn skulle man få den 12. mnd hvis man ikke tar ut ferie? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Men hvis utgangspunktet ditt er at man hver mnd får 1/11 årslønn - hvilken lønn skulle man få den 12. mnd hvis man ikke tar ut ferie? Hvis man jobber mer enn forventet får man da tilsvarende mer lønn. Det virker ikke spesielt komplisert. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Slik man alltid gjør første året i ny jobb - enten tar man ubetalt ferie(og bruker naturlig nok feriepengene fra den forrige jobben), eller så lar man være å ta ferie, og får lønn. Men hvis utgangspunktet ditt er at man hver mnd får 1/11 årslønn - hvilken lønn skulle man få den 12. mnd hvis man ikke tar ut ferie? Man jobber normalt sett bare 11 måneder av et år, derfor får man bare lønn i 11 av årets 12 måneder. Den siste måneden er ferie, og da får man feriepengene man tjente opp foregående år. Jobber man derimot alle 12 månedene (altså ikke tar ferie), er det jo rimelig at man også får lønn den 12. måneden. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Slik man alltid gjør første året i ny jobb - enten tar man ubetalt ferie(og bruker naturlig nok feriepengene fra den forrige jobben), eller så lar man være å ta ferie, og får lønn. Men hvis utgangspunktet ditt er at man hver mnd får 1/11 årslønn - hvilken lønn skulle man få den 12. mnd hvis man ikke tar ut ferie? 1/11 er ikke utgangspunktet mitt som du ser på de overs svar - 1/12 i 11 mnder er utganspunktet, simpelthen fordi du normalt ikke jobber den siste måneden. Velger du likevel å jobbe den tolvte måneden, får du selvsagt betalt for det - men da kommer også ferieloven inn i bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå