Ungjenta Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Hei! Er litt desperat, for tiden på å søke VGS går snart ut... Jeg har hatt spansk på ungdomskolen nå, og jeg lurer på om "spansk 2" er mye vanskeligere enn spansk på ungdomskolen, og om jeg heller burde velge et annet språk...? Håper noen kan hjelpe meg litt raskt med å svare på dette! Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Søk spansk, men ta spansk 1. Jeg gjorde feilen å velge fransk 2 på vgs fordi jeg trodde jeg måtte. Det resulterte i karakter 3, dog var fransk et fag som interesserer meg midt i..... og innsatsen var deretter. De som valgte nivå 1 av språkfaget de hadde i grunnskolen kruset inn minimum 4. Gid jeg hadde gjort det samme. Lenke til kommentar
Ungjenta Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 (endret) Søk spansk, men ta spansk 1. Jeg gjorde feilen å velge fransk 2 på vgs fordi jeg trodde jeg måtte. Det resulterte i karakter 3, dog var fransk et fag som interesserer meg midt i..... og innsatsen var deretter. De som valgte nivå 1 av språkfaget de hadde i grunnskolen kruset inn minimum 4. Gid jeg hadde gjort det samme. Men jeg jo ikke ta spansk 1 når jeg har hatt dette på ungdomskolen?... Da må man ta spansk 2? Endret 28. februar 2014 av Ungjenta Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Det jeg også trodde, men det slapp folk unna med på min skole. Når det gjaldt språkfag hadde de ingen kontroll på hva du hadde hatt før. Du møtte simpelthen opp i en klasse. I verste fall må du konfrontere læreren og si at "nei, jeg skal ha spansk 1, her må det være en feil" - og vips er du skrevet opp på listen. Uansett er det vel enklere med spansk to enn å begynne et helt nytt språk? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 (endret) Er det noen år siden du gikk på videregående, joneug? Det var mulig å begynne på nytt med samme språk før, men ikke nå lenger. Jeg har bare prøvd tysk I på videregående, men det er antakelig ikke noe vanskeligere (eller lettere) å fortsette med spansk II enn å prøve tysk I eller fransk I. Du bør heller velge det du har lyst til å lære eller tror at du vil få bruk senere. Du vet kanskje ikke hva du vil studere og jobbe med ennå, men generelt er det høyest etterspørsel etter tyskkompetanse. Tyskland er Norges viktigste handelspartner etter Sverige. Hvis du har lyst på svar, er det også lurt å stille slike spørsmål litt før søknadsfristen går ut. I verste fall er det kanskje mulig å bytte språk når du har begynt på videregående, forutsatt at det er plass i en annen klasse. Endret 28. februar 2014 av Zarac Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Er det noen år siden du gikk på videregående, joneugGikk ut i 2010.Forøvrig enig at du burde velge etter interesse. Det faget du interesserer deg mest for er det enklest å få god karakter i. Fremtidig arbeidsgiver bryr seg kun om språkfag om det er på universitetsnivå. Ville valgt det du tror du får best karakter i, for å få best mulig valgmuligheter til evt høyere utdanning. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Vel, terminalen stenger på mandag, men du bør ha søkt nå. Jeg har også spansk på ungdomsskolen nå, og skal ta spansk 2 neste år. Jeg personlig tror det blir lettere enn å ta et helt annet språk. Det vil nok ikke bli noe lettere enn å ha spansk 2. Men jeg tror at spansk 2 bygger på det vi lærer på ungdomsskolen. Jeg har også hørt at man først bestemmer språk når man har begynt på videregående, at de sender et brev hjem der du skriver hvilket språk du skal ha. I så fall har du litt tid på å bestemme deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå