Gå til innhold

Redesign av Programmeringsbloggen

Anbefalte innlegg

Dette er vel 4. gangen (siden 2006) at programmeringsbloggen har gjennomgått et totalt redesign. Jeg publiserte endringene for en uke siden, og det er nå på tide med litt feedback.

Det jeg har gjort denne gangen er å bosse WordPress, og i stedet generere statiske sider. Dette har gitt meg mere speed og mere kontroll. For å beholde interaktiviteten på siden har jeg valgt å bruke Disqus for kommentarer.

Formålet med redesignet (i tillegg til å komme bort fra PHP og WordPress) var å gjøre det mere synlig hva som finnes på bloggen. Når noen først har lest én bloggpost ønsker jeg et design som stimulerer vedkommende til å bli litt til. Jeg ønsker også en bedre forside som gjør inneholdet lettere tilgjengelig / mere synlig. Jeg har valgt å trekke frem tilfeldig valgte enkelt-poster og kategorier som får ekstra plass på fosiden og i sidebar (endres hver gang jeg publiserer en ny post). Jeg har også gått gjennom og re-tagget det meste av innholdet.

Jeg tar imot all form for konstruktiv feedback. Hva fungerer bra for deg, og hva fungerer ikke så bra. Layout og typografi, fargevalg, navigasjon og struktur, skrivefeil, markup-issues, tips til forbedringer.., alt er velkommen!

En ting jeg kan nevne selv: Designet er basert på Twitter Bootstrap (obviously), og responderer og ser ut som tiltenkt på desktop, iPad og iPhone, men på min Windows Phone ser den ikke helt bra ut. Jeg har ikke gravd så mye i hva som er problemet, men om du er en kløpper på CSS og boostrap så kan du jo kanskje ta en titt på det også?!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1523

Det ser egentlig innmari bra ut, altså! Jeg har et par småting jeg selv ville gjort, men det er jo egentlig mest småpirk:

- Skru opp skriftstørrelsen på brødteksten i bloggpostene. Optimal leselengde for det menneskelige øye er målt til å være mellom 45 og 75 tegn per linje, men så lenge du er på rundt 100 tegn per linje så pleier det å fungere ganske godt i praksis. Det gjør lengre tekster mer behagelige å lese.

- Listen over tags på forsiden ser ganske bra ut, men det er vanskelig å skimte hover-effekten med en tynn, blå linje på grønn bakgrunn. Kanskje spesielt for fargeblinde brukere kan jeg se for meg at det vil oppstå problemer her da kontrasten egentlig ikke er så veldig stor. Jeg ville kanskje heller gjort som du har gjort det på /tags/, for det ser bedre ut.

- Kanskje få counteren på førstesiden til å gå litt fortere? Det tar lang tid å telle opp til 645 poster :)

- Abonnér på epost-skjemaet burde kanskje være inline? Det er iallefall ikke det på Chrome for Mac akkurat nå.

Som sagt, småpirk - det ser veldig bra ut og fungerer veldig bra også. :)

Lenke til kommentar
...

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg har slitt med dilemmaet at jeg har litt lange linjer men at jeg også trenger god bredde i artiklene til bilder og kildekode. Det har faktisk ikke slått meg at løsningen kanskje bare er å øke fontstørrelsen :) Det skal jeg forsøke!

UPDATE: Font-size endret fra 14px til 18px!! Ble det greit?

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Mye bedre lesbarhet, teksten flyter bedre nå som linjene ikke er så lange :-) En generell akseptert base-størrelse på tekst nå for tiden virker å være 18px så det er et godt utgangspunkt. Dersom du er redd for å miste bredde og synes teksten blir for stor, har du også muligheten til å se på å sette en maksbredde på alle tekstbaserte elementer:

#mainContainer p {
max-width: 70%;
}

...der #mainContainer er containeren til bloggposten. Bloggpostene er mye mer lesbar nå, iallefall, og det er positivt! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...