Gå til innhold

Asylavtalen mellom de borgerlige presentert i dag

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Dette-er-asylavtalen-de-borgerlige-er-blitt-enige-om-7486882.html

Kjedelig å se at regjeringen med følge ønsker å løse problemer ved å gå løs på de som ikke har noe med problemet å gjøre. Om en 21-åring finner seg en annen 21-åring, eller 20-åring, eller 22-åring, og de blir glade i hverandre, hvorfor skal de lide for problemer som andre enn dem er ansvarlige for?

Nå som vi etterhvert begynner å gi slipp på idiotien i å nekte noen å være sammen, bare fordi de har feil type kjønnsorgan, hvorfor skal vi nekte noen å være sammen, bare fordi de tilfeldigvis vokste opp i forskjellige geografiske lokasjoner?

Edit: Ser dette ble gjort til egen tråd. Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å følge dette opp videre, bare for å ha sagt det.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

For noen blir det urettferdig, mens for andre passer det midt i blinken. Man får ikke bestandg det man ønsker seg, og dette griserike landet er så veldig lett å bli forelsket i, finne seg en statsborger, og dermed er man trygt plassert i lykkeland, som noen andre har slitt ræva av seg for å bygge opp.

Jeg synes det er greit at aldersgrensen heves, for er det snakk om "ekte" kjærlighet, så klarer sikkert de unge å holde ut ett par år ekstra

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Dette-er-asylavtalen-de-borgerlige-er-blitt-enige-om-7486882.html

Kjedelig å se at regjeringen med følge ønsker å løse problemer ved å gå løs på de som ikke har noe med problemet å gjøre. Om en 21-åring finner seg en annen 21-åring, eller 20-åring, eller 22-åring, og de blir glade i hverandre, hvorfor skal de lide for problemer som andre enn dem er ansvarlige for?

Av samme grunn som at vi straffes kollektivt for en hel rekke andre problemer. Det er sjelden rettferdig.

Lenke til kommentar
Partene har blant annet blitt enige om følgende:

Å innføre en 24-årsgrense for å hente ektefelle fra utenfor EØS.

Underholdskravet heves til 297.600 kroner (lønnstrinn 24), for familieetablering. Det skal samtidig innføres liberale skjønnsvurderinger og kravene skal brukes for å bekjempe tvangsekteskap

Det skal etableres en løsning for asylbarna på kort og lang sikt.

Kapasiteten for det lukkede mottaket på Trandum skal utvides, og det skal oppfordres til økt bruk av lukkede mottak innenfor dagens regler.

Det eneste som ikke har grenser er politikernes idioti.

Lenke til kommentar

For noen blir det urettferdig, mens for andre passer det midt i blinken. Man får ikke bestandg det man ønsker seg, og dette griserike landet er så veldig lett å bli forelsket i, finne seg en statsborger, og dermed er man trygt plassert i lykkeland, som noen andre har slitt ræva av seg for å bygge opp.

Jeg synes det er greit at aldersgrensen heves, for er det snakk om "ekte" kjærlighet, så klarer sikkert de unge å holde ut ett par år ekstra

Om mennesker ikke hadde en aldringsprosess, så ville jeg gått med på at å miste flere år av det livet du ønsker å leve, ikke er så farlig.

Men er det ekte kjærlighet, så vil jeg se på det som verre å holde dem fra hverandre, enn om de like godt kunne gå på det lokale samlingsstedet og finne seg noen tilfeldige der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jada, jeg sier ikke at det er perfekt, men sier noe om hvordan det bare er, og personlig har jeg sett for mange kjappe ferie-ekteskap, spesielt i de seneste to tiår. Holdninger til det å holde sånne avtaler seg i mellom, har liksom mistet endel av seriøsiteten - og folk er sånn generelt sett, mye mer opptatte av umiddelbare behovstilfredstilleser, det være seg om det gjelder mat, sex eller andre sansenytelser.

Lenke til kommentar

Nå som vi etterhvert begynner å gi slipp på idiotien i å nekte noen å være sammen, bare fordi de har feil type kjønnsorgan, hvorfor skal vi nekte noen å være sammen, bare fordi de tilfeldigvis vokste opp i forskjellige geografiske lokasjoner?

De kan da fint være sammen, det som er rart er at hver gang en person fram Norge skal være sammen med en person utenfra Norge, så må de alltid være sammen i Norge. De kan da like gjerne være sammen et annet sted? Hvis nei så har vi et problem.

Lenke til kommentar

Jada, jeg sier ikke at det er perfekt, men sier noe om hvordan det bare er, og personlig har jeg sett for mange kjappe ferie-ekteskap, spesielt i de seneste to tiår. Holdninger til det å holde sånne avtaler seg i mellom, har liksom mistet endel av seriøsiteten - og folk er sånn generelt sett, mye mer opptatte av umiddelbare behovstilfredstilleser, det være seg om det gjelder mat, sex eller andre sansenytelser.

Jukses også mye på dette plan. En kompis av meg ble tilbudt av ei venninne av seg å gifte seg med venninna si hjemme i hjemlandet for noen år, så hun kunne få opphold i Norge.. Sånt er vanskelig å unngå, selv med litt mer restriksjoner.

Vil i alle fall tro en økning i aldersgrensen er flott for unge jenter som blir tvangsgiftet med mennesker i hjemlandet, så de får opphold.

Noen vil det gå utover, men med tanke på at giftemålsalderen i Norge er såpass høy, så tror jeg det går greit. Om du er 22 år og har funnet deg en dame du vil gifte deg med, så klarer man å holde ut et par år.

Lenke til kommentar

Forstår jeg dem rett, mener deler av opposisjonen at endringene er ganske små, og i stor grad bygger videre på de rødgrønnes linje.

Noen som vet hva slags lover VKO-regjeringen i Danmark innførte i sin tid, siden de blir ansett som så veldig restriktive?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

De kan da fint være sammen, det som er rart er at hver gang en person fram Norge skal være sammen med en person utenfra Norge, så må de alltid være sammen i Norge.
Uriktig påstand, ikke alle er sammen i Norge. Saken er vel at dere i Norge er veldig opptatt av de som er sammen i Norge, og ikke bryr dere med de som er sammen utenfor Norge. ;)
Lenke til kommentar

(Fra SSB)

I 2012 utvandret 31 227 mennesker fra Norge, hvorav 9 929 norske statsborgere. Statistikken har holdt seg jevnt (i antall utvandrede) de siste tjue årene, noe som innebærer en nedgang i andelen som utvandrer. I 2012 mottok Norge 18 086 familieinnvandrere, noe som har triplet seg siden 1990.

De fem største mottakerlandene av norske statsborgere er Sverige (2041), Danmark (1750), Storbritannia (827), USA (653), og Spania (454). I tillegg er det en "ikke oppgitt"-gruppe på 859.

Slik sett ser det ut som om Norge er et netto mottakerland for familieinnvandring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen gir noen av svarene på hvorfor slike lover er nødvendige, selv om de dessverre også rammer legitime kjærlighets forhold.

Dette er prisen vi må betale for den naive påstanden om at "innvandring bidrar til mangfoldet".

Straffen for å si nei

utdrag;

«Hei Sara.

Jeg vil bruke resten av livet mitt på å ødelegge ditt.

Velger du selvmord, hjelper jeg gjerne til.

Hilsen pappa.»

" Du kan drepe meg pappa, jeg bryr meg ikke lenger..."

Setningen sa Sara til sin egen far etter mange år med vold, tvang og trusler.

Hun tvinges til ekteskap med en slektning og er bare en ung jente når det skjer.
I et par år lever hun med ektemannen og svigerfamilien i hjemlandet, men også i Norge. Hun opplever ufrihet, tvang og vold uansett hvor hun befinner seg. Til slutt innvilges Sara skilsmisse.
Da er hun med ett ingen, sett med familiens øyne.
Skammen hun har påført familien, er total, og hun skal igjen drepes.

- Et tvangsekteskap handler ikke først og fremst om en vigsel.

Det handler om jenter, så unge som 13 år, hvor familien tvinger dem til å ha sex med eldre menn, gjerne slektninger. Så må de ta mennene med hjem til Norge som ektefeller og deretter føde barn, ............

Familiene som utøver vold og tvang, har bodd i landet mellom 20 og 40 år og har alle ytre tegn på å være integrert,..................

Politidirektoratet ber justisdepartementet endre straffeloven slik at man lettere får dømt de som står bak tvangsekteskap.
Det bekrefter Liv Hilde Birkelund, seniorrådgiver i Politidirektoratet (POD).
En lovparagraf kom inn i straffeloven i 2003 og skulle gi vern mot tvangsekteskap. Men lovbestemmelsen kan bare brukes mot formelle og rettslig inngåtte ekteskap, mens svært mange av disse ekteskapene kun er tuftet på religiøse seremonier og utenomrettslige avtaler.
Såkalte kjøkkenekteskap.
Dermed kan ikke politiet bruke loven fullt ut. POD mener dette er så alvorlig at en skjerping av lovverket må til slik at også uformelt inngått ekteskap omfattes av straffeloven.
Endret av arthon
Lenke til kommentar

Helt uenig. Det finnes mange andre situasjoner enn nordmannen som drar til utlandet og finner seg en kjæreste på ferie. Ja det er ikke noe problem om man har møtt hverandre nylig og begge er 22 år. Da kan man vente 2 år. Men det er andre situasjoner, f.eks. de kan ha møtt hverandre når hun var 16 år og han var 18 år. De studerte sammen i 4 år, men da sier staten dere må bo fra hverandre i 4 år før dere kan bo sammen i Norge.

Aldersgrensen er ikke det eneste problemet. Inntektskravet har samme problem. Det virker som om de som lagde lovene bare tenkte på folk som henter kone fra thailand men bor permanent i Norge. F.eks. hva med en familie med barn som har jobbet 5 år i et annet land og planlegger å flytte til Norge fordi han fikk en god jobb i Norge. De vil absolutt bidra positivt til Norge, men de tjener ikke 300K kroner i året fordi det er ikke normal inntekt i utlandet. Om de skal dra til Norge så må han dra vekk fra ungene, og hun må være alenemor i nesten 2 år. Er det et godt system?

Derimot en fylikk fra en bygd i Norge kan dra til Thailand, finne seg en dame og 4 måneder senere er hun i Norge. Tvangsekteskap kan forsatt gjøres, de bare venter i hvert sitt land til de blir 24. Siden de har ingen relasjon til hverandre så gir de absolutt blaffen i om de må være borte fra hverandre. Ved å lage et system som skal hindre uvelkomene inn til landet så har vi laget et system som er best for de som vil bidra minst.

Jeg forstår meg egentlig ikke på deg. Du synes det er skrekkelig når jeg ønsker strengere asylregler fordi jeg mener de bør hjelpes hjemlandet eller nabolandet, men du vil bryte opp familier av ukjente grunner. Det er ikke familieinnvandringen som fører til problemer i Norge, ihvertfall ikke hvis det er etnisk norske nordmenn som henter sin kone. Hvorfor kunne man ikke hatt litt mer naturlige krav som at man må ha kjent hverandre i et år, eller at hun må lære seg norsk, eller at hun må betale for helseforsikring. Jeg hadde til og med synes det var greit om man gjorde det umulig å få norsk statsborgerskap, og de får sin egen forsikringspott, men å bryte opp familier er bare grusomt.

Noen spør hvorfor de ikke kan bo i hennes hjemland. Problemet er at andre land også gjør det veldig vanskelig å få visum og da må man bo fra hverandre. I tilegg ser jeg ikke hva Norge vil tjene på at de flytter til utlandet. Norge har allerede betalt for hans utdannelse og vil ikke få en krone i skatteinntekter om de flytter til utlandet.

Lenke til kommentar

Forstår jeg dem rett, mener deler av opposisjonen at endringene er ganske små, og i stor grad bygger videre på de rødgrønnes linje.

Noen som vet hva slags lover VKO-regjeringen i Danmark innførte i sin tid, siden de blir ansett som så veldig restriktive?

Danske lovene er mer effektive, men ikke mer restriktive enn norske lover. Danske lover krever at du skal bo der dere har mest tilknytning, det treffer innvandrere hardt. Men de har også et unntak til den loven om det er umulig å få opphold i det andre landet.

Den andre store forskjellen er at Danmark har ingen inntektsskrav. Det er den som rammer mange hardt fordi ikke alle har høy lønn eller de jobbet ikke i fjor.

Lenke til kommentar

24-årsregelen sto vel ganske høyt på FrPs ønskeliste, men du er altså blant dem som er skuffet over avtalen?

Står vel også at det skal tas mer skjønn. Jeg vet ikke, men det betyr kanskje at formue f.eks kan veie opp for lav lønn.

Danske lovene er mer effektive, men ikke mer restriktive enn norske lover. Danske lover krever at du skal bo der dere har mest tilknytning, det treffer innvandrere hardt. Men de har også et unntak til den loven om det er umulig å få opphold i det andre landet.

Den andre store forskjellen er at Danmark har ingen inntektsskrav. Det er den som rammer mange hardt fordi ikke alle har høy lønn eller de jobbet ikke i fjor.

Ja, var det ikke du som skulle bo et år eller noe i Danmark på grunn av det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...