EquilibriumX Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Hei, har hatt diverse problemer med motoren i min opel. motorkode : X16XEL Understellsnummer: WOL000051V2257921. Har byttet til nå, egr ventil/sensor, Lambda-sonde. Nylig luftfilter,kupefilter,oljefilter og olje. Eksosen lukter rett og slett fjøs. Motoren Jager tilfeldigvis under kjøring. Ser ut til som at langkjøring er det minst problemer. Har nylig fått start problemer da den jager på tomgang også dør den etter den har jaget turtallet til rundt 2.5k-3.0k Hender seg at når jeg stopper enten på parkeringsplass eller lignende så stopper bare motoren. Har fulgt med på hva den gjør når jeg setter den i fri. Den går ned til 300-500 omdreininger og nesten dør. Den prøver deretter å hente seg inn, men bare av og til den får det til. Lurer på om det er mulig at kam og veivaksel sensor/føler må byttes ? Det smeller noe grasalt i bensintanken grunnet under-trykk etter 5 min. Så har borret hull i drivstoff lokket får å unngå dette. Bilen har gått cirka 254K. Den har blitt damekjørt av min mor siden 2004 til 2011. Fikk disse problemene i fjord sommer. Har hatt den inne på verksted og "Søkt" etter feil. Der de herav fikk ikke engang til å avlese motoren. Alt slo seg bare i "error" som dem selv sa. Legger ved diverse bilder av motoren da jeg og en kjenning tok og renset alt som var mulig å komme til å få renset uten mye om og men. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Se om du finner et merkeverksted, la de søke. Et generelt verksted klarer neppe å finne annet enn helt åpenbare feil ;-) Lenke til kommentar
EquilibriumX Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 (endret) Se om du finner et merkeverksted, la de søke. Et generelt verksted klarer neppe å finne annet enn helt åpenbare feil ;-) Kommer jo an på prislappen dette blir da. Men er jo kansje vert et forsøk . Er jo at det står i lite penger. Og da må det kjøres 15 mil får å komme seg. Man kan jo lure på om bilen holder så langt? Endret 28. februar 2014 av EquilibriumX Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Eller om du har noen bekjente med Tech2 eller Op-Com, avlesningsverktøy for GM/Opel. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Sjekk og rens føleren i luftmengdemåleren og/eller i spjeldhus godt.(hvis bilen har følere der da?) Kjenner ikke så godt til den motoren. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Sjekk gummirøret som sitter i mellom gasspjeldhuset og innsuget. Har vært borti at det er hull i den og da får du sånne symptomer som du beskriver. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Ofte tett utlufting på tanken på disse her.. sitter en liten slange med en trompet på oppå tanken. Kommer til uten å demontere noe. Ellers er vel høl i lokket greit nok, men det gasser nok litt mer og lukter. Mener jeg borra opp et høl i spjeldhuset på disse her en gang. Tomgangskanal eller noe sånt. Ganske tynn sak, 3-4mm. Borra opp til 5 fordi det koksa igjen, men jeg har riktignok bare gjort dette 1 gang for 10år siden. Falskluft.. opplevd at den grønne pakningen du ser på bildet ikke er tett. Se om du får noe utslag med startgass. Det røret opeldude never også. Mye error og tull med tester er ofte lav spenning over ECU. Kan være en sikring. Dårlig jording på motor. Irr i ECU stikk. På gamle opler måtte man koble ut evt uorginale cd spillere for å få kontakt med ECU osv. Kam/veiv føler er jo helt aktuelt, men man må jo helst ikke bytte ting på mistanke. De blir ofte tungstartet, som i at du må kjinne lenge, men de starter og går. De vil gå på 1 føler. Motorlampe osv. Syntes ikke du har de helt riktige symptomene enda. 1 Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 (endret) Er det tomgangsregulator på disse ? Hadde samme symptom på en c20xe, jaget på turtall og stoppet nå og da når den ikke greide å hente seg inn. Renset tomgangsregulatoren som sitter under innsuget med forgasserrens og problemet var borte. Endret 4. mars 2014 av AsconaB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå