Itek Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Hei og hå! Jeg har i dag en liten SSD på 225 gb, noe som begynner å bli i det minste laget. Så har jeg også en optisk dvd drive som jeg bruker veldig sjelden. Søkte på nett og ser at det finnes ombyggingssett som lar meg bygge om fra optisk til harddisk. Noen som har erfaring med dette? Lar det seg virkelig gjøre? Pcen min: Dell xps 14z (L412z) Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Går utifra at du tenker tanken ved å bytte ut optiske stasjonen din med en hdd, så er dette i stor grad kun å fjerne rom'en og sette inn en disk Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Har ikke noe erfaring med å gjøre dette på Dell, men det har vært vanlig å kunne gjøre dette på Thinkpad i mer enn 10 år. Slå av strøm, trekk ut CD, dytt inn skuff med HDD, slå på maskinen igjen. Det er ikke alltid mulig å bruke denne skuffen til oppstartsdisk, det kan variere fra modell til modell. Det er en ypperlig måte å skaffe mer lagringsplass, eller for å ta backup av store datamengder fra systemdisken uten å gå via treg USB. Bruker det også hvis jeg vil klone gammel systemdisk til SSD eller en større HDD. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 (endret) Høres bra ut, fryktet dette skulle bli litt komplisert... Så det er bare å kjøpe en harddisk og koble i kontakten, så skal det fungere? Er det ikke slik at jeg trenger en adapter mellom hdd og kontakten i hovedkortet? Noe mer jeg trenger? Kanskje det til og med er enkelt å bytte tilbake til optisk for noen minutter hvis jeg skulle trenge det.. EDIT: Gjorde et eBay-søk. Ser at jeg finner adaptere fra otisk til hdd for under 100kr Endret 28. februar 2014 av Itek Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 (endret) Det er ikke alltid PnP-støtte for å bytte CD/HDD frem og tilbake mens maskinen er i drift, og man bør ikke gjøre det mens maskinen er i hvile/dvalemodus, men ellers er det fritt frem. Noen ganger ønsker maskinen å detektere driver og starte på nytt første gangen disken monteres, og man må alltid partisjonere og formattere HDD først for å kunne bruke den siden de selges blanke. Endret 28. februar 2014 av Frobe Lenke til kommentar
Itek Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 Aokie! takker! Skal holde tråden oppdatert imens jeg bygger om. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 Har funnet en adapter som ser ut til å passe hos dealextreme (2.5" SATA to SATA) Fant også en harddisk (1tb) hos multicom Disse burde passe overens, right? Er iallfall nesten helt sikker på at adapteren fra dx passer inn i pcen, men litt mer usikker på om hdd passer i adapteren. Også et veldig noob-spørsmål på tampen: Når jeg kjøper intern hdd, den kommer ikke slik som på bildet? Ubeskyttet/uten deksel? Kan jeg egentlig ikke tenke meg, men må nesten spørre... Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 I teorien burde de passe greit, men fant en linje i en beskrivelse av en annen caddy: "- updated SATA board: incl. fix for Dell shutdown problem with 2nd HDD". http://hddcaddy.com/en/dell-hdd-caddy/329-dell-xps-17-l701x-l702x-hdd-caddy.html Jeg vet ikke om dette er et relevant problem, har ikke tatt meg tid til å google mer. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Okei, takk. Har bestilt, dersom det skulle bli problemer kan det hende at jeg må kjøpe et case til harddisken, bruke den som ekstern disk istedet... 1 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Da var harddisken installert. Endte opp med denne adapteren, og denne harddisken. Superenkelt å installere, null problemer hittil. Veldig fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå