Gå til innhold

Ombygging; optisk drive --> HDD

Itek

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Jeg har i dag en liten SSD på 225 gb, noe som begynner å bli i det minste laget.

Så har jeg også en optisk dvd drive som jeg bruker veldig sjelden.

Søkte på nett og ser at det finnes ombyggingssett som lar meg bygge om fra optisk til harddisk.

Noen som har erfaring med dette? Lar det seg virkelig gjøre?

Pcen min:

Dell xps 14z (L412z)

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe erfaring med å gjøre dette på Dell, men det har vært vanlig å kunne gjøre dette på Thinkpad i mer enn 10 år. Slå av strøm, trekk ut CD, dytt inn skuff med HDD, slå på maskinen igjen.

Det er ikke alltid mulig å bruke denne skuffen til oppstartsdisk, det kan variere fra modell til modell.

Det er en ypperlig måte å skaffe mer lagringsplass, eller for å ta backup av store datamengder fra systemdisken uten å gå via treg USB. Bruker det også hvis jeg vil klone gammel systemdisk til SSD eller en større HDD.

Lenke til kommentar

Høres bra ut, fryktet dette skulle bli litt komplisert...

Så det er bare å kjøpe en harddisk og koble i kontakten, så skal det fungere?

Er det ikke slik at jeg trenger en adapter mellom hdd og kontakten i hovedkortet?

Noe mer jeg trenger?

Kanskje det til og med er enkelt å bytte tilbake til optisk for noen minutter hvis jeg skulle trenge det..

EDIT:

Gjorde et eBay-søk.

Ser at jeg finner adaptere fra otisk til hdd for under 100kr :D

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid PnP-støtte for å bytte CD/HDD frem og tilbake mens maskinen er i drift, og man bør ikke gjøre det mens maskinen er i hvile/dvalemodus, men ellers er det fritt frem.

Noen ganger ønsker maskinen å detektere driver og starte på nytt første gangen disken monteres, og man må alltid partisjonere og formattere HDD først for å kunne bruke den siden de selges blanke.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Har funnet en adapter som ser ut til å passe hos dealextreme (2.5" SATA to SATA)

Fant også en harddisk (1tb) hos multicom

Disse burde passe overens, right?

Er iallfall nesten helt sikker på at adapteren fra dx passer inn i pcen, men litt mer usikker på om hdd passer i adapteren.

Også et veldig noob-spørsmål på tampen: Når jeg kjøper intern hdd, den kommer ikke slik som på bildet? Ubeskyttet/uten deksel? Kan jeg egentlig ikke tenke meg, men må nesten spørre...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...