Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skattemessig bosted?

Grusomme Ola

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå begir jeg meg ut på et minefelt her, men jeg har noen spørsmål ang. skattemessig bosted. Jeg er bosatt i Spania, men jobber i Nordsjøen på norsk kontrakt, og har i den sammenheng sett på skatteavtalen Norge har med dem.

Jeg leser av artikkel 4.2

"2. Når en fysisk person ifølge bestemmelsene i punkt 1 er bosatt i begge kontraherende stater, skal hans status avgjøres etter følgende regler:

1. han skal anses for bosatt bare i den stat hvor han disponerer fast bolig. Hvis han disponerer fast bolig i begge stater, skal han anses for bosatt i den stat hvor han har de sterkeste personlige og økonomiske forbindelser (sentrum for livsinteressene);"

Jeg bor i Spania, har bare bodd der siden nyåret, men likevel. Ingen bolig i Norge.

Som sagt jobber jeg på sokkelen, og da vil artikkel 24 i samme skatteavtale kommer inn i bildet. http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/stprp/1999-2000/stprp-nr-21-1999-2000-/2-Generelle-bemerkninger.html?id=137343 Artikkel 25 om dobbelbeskatning òg.

Jeg tilbringer likevel 4 måneder + i arbeid på sokkelen, altså mer enn 63 dager. Jeg tilbringer mer enn 183 dager i Spania.

Kort og godt, er jeg skattemessig bosatt i Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatteavtalen regulerer konsekvensene av hva som skal skje hvis begge stater (både Norge og Spania) etter sin internrett anser deg som bosatt i landet som du ser av innledningen (bestemmelsen gjelder bare når en fysisk person 'er bosatt i begge kontraherende stater' - det vil si bosatt etter statenes internrett). Da kommer prioritetsreglene inn i bildet, og disse bestemmer at der du har fast bolig skal du anses bosatt - men bare etter skatteavtalen. Skatteavtalen endrer ikke de norske interne reglene om hvem som anses bosatt i Norge, skatteavtalen definerer bare bosetningsbegrepet i sin egen kontekst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelp :)

Da har vi:

1) Mer enn halve året i Norge -> Ok, status quo

2) Mer enn halve året i Spania, mindre enn 63 dager i Norge -> Spania

3) Mer enn halve året i Spania, men nok i Norge (63 dager?) til å være skattemessig bosatt også her -> Skatteavtale, siden jeg havner mellom "a rock and a hard place"?

I år vil jeg bo mindre enn halve året i Spania, siden jeg ikke har bodd der så lenge og må en del til Norge for å ordne opp i greier. Da vil i praksis ikke skatteavtalen komme inn i bildet, ref. pkt.1 over (selv om jeg er folkeregistrert i Spania og bor der)?

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg har funnet ut, så jeg skal ha biten med Spania på det tørre. Hvis man bor der over 183 dager, ikke nødvendigvis sammenhengende, skal man betale Spansk skatt. Man kan òg regnes som skattemessig bosatt dersom man har sin hovedvekt av økonomisk aktivitet der. Av de expats jeg har snakket med, er det 183-dagers-regelen som blir håndhevet vanligvis.

Har lest på denne, og snakket litt med en Gestor her nede ang. min spanske skatt: http://www.agenciatributaria.es/AEAT/Contenidos_Comunes/No_residentes/Tributacion_de_no_residentes/Folletos_divulgativos/irnringles.pdf

Så, dersom jeg er der mindre enn 183 dager, vil vel min 1-2-3-løsning over bli korrekt?

Lenke til kommentar

Dersom du ikke er skattemessig bosatt i Spania; noe spanske skattemyndigheter konkret må ta stilling til, vanligvis i form av at du ber skattemyndighetene om et 'certificate of residence' (CoR); vil din 1-2-3-oppstilling over være nesten riktig.

Punkt 2 inneholder en feil. Skattemessig bosted i Norge etter norsk internrett opphører i det inntektsåret du ikke lenger oppholder deg her mer enn 61 dager, men bare hvis du ikke har vært bosatt i Norge i ti år før du flytter ut.

Har du vært bosatt i Norge i ti år før utflytting er du skattemessig bosatt i Norge etter norsk internrett i tre år etter at du flytter til utlandet, og hvis du oppholder deg mer enn 61 dager i Norge begynner treårsperioden på nytt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...