Gå til innhold

Fortøying til moring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror at det beste er å bruke både tau og kjetting. Kjettingen har visse fordeler mtp vekt og slikt, men kjetting korroderer. Jeg mistet én båt, antageligvis var kjettingen galvanisert mens bøya var syrefast, det setter fart på korrosjonen - men korrosjon får man uansett om man har gjort alt riktig. Jeg har sett en tørrlagt forankringskjetting, den var skikkelig tykk og fin nært bøya, men mot ballasten var det bare binders igjen av leddene. Det kan også hende at ett ledd korroderer raskere enn de øvrige leddene. For å begrense korrosjonen kan det være smart å løfte opp nederste deler av kjettingen med en flytebøye og/eller bruke tjukkere kjetting nederst.

 

Daumann trenger man ikke dersom man bruker tung kjetting ... men enkelte mener altså at daumann bare er tull - i de forholdene hvor man virkelig trenger den (kraftig storm), så vil kjettingen/tauet være stramt nesten uansett hvor tung kjettingen eller daumannen er (ref http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/kellets.php)

 

Karabinkroker skal ikke brukes på fortøyningsbøye, sies det - jeg har ikke erfaringer med dét, men det er vel tryggest å la være. Bruk noen meter med flytetau, fest tauet permanent til bøya med en solid sjakkel, øyespleis og kause. I andre enden av tauet kan du feste en pickupbøye eller en plastkanne. Når du kommer til bøya fisker du bare opp tauet og fester den løse enden til fortøyningsbeslaget på båten.

 

Det største arbeidet er å få tak i selve fortøyningen og få det fraktet ut til riktig sted. Man kan fint gjøre det selv, eller man kan betale for å få det gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...