Gå til innhold

Pc --> MBA - Stor overgang?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Ultrabooken min tok kvelden (ASUS Zenbook) og jeg vurderer nå å gå litt ned i prisklasse og havne på en Mac Book Air, mest grunnet batteritid og fordi jeg har både IPAD og Iphone.

Mitt spørsmål er om det er stor tilvenning fra å gå fra PC til Mac? tenker stort sett på hvordan tekstbehandling foregår da jeg vil bruke pc`en mest til studier (Word, exel, Powerpoint). På min nåværnde PC har jeg windows starter som var preinstallert og det fungerer veldig bra for meg, er dette preinstallert på MBA, eller må jeg kjøpe dette utenom?

Tenkte mest på denne her:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACAIRMD760HA/macbook-air-13-3-md760

Kommer til å bruke den mest til skolearbeid, Spotify og generelt surfing. Holder det med I5 prosessor og 4GB? har ikke veldig mye peiling på spesifikasjoner angående pc/MAC og lurer på om den vil "hakke" om jeg har kanskje 12-13 fanger i Firefox oppe og samtidig hører på spotify?

edit:

Vil jeg kunne overføre mine nåværende filer som er laget på PC til MAC ved hjelp av en vanlig ekstern harddisk? Altså bare plugge den i og overføre?

Endret av Hørselsvern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hva Windows starter er, men det høres ut som et Windows-program og det kjører ikke på Os X og er nok da naturlig nok ikke pre-installert. Mye annet søppel man ofte finner pre-installert på pc'er er også fraværende.

Microsoft Office er tilgjengelig i versjon for Os X og det blir da ikke veldig ulikt det du er vant til fra windows. Libre Office er også tilgjengelig, i så godt som identisk versjon ift. windows. I tillegg har du Apples variant med Pages, Numbers osv.

For å gjøre overgangen fra Win helt minimal kan du også kjøre Windows på Air'en, men jeg vil vel egentlig anbefale deg å prøve Os X først. Du kan også vurdere dual-boot med begge os, eller kjøre Windows i en virtuell maskin ... mange muligheter.

i5 holder nok, men siden du ikke kan oppgradere minne i ettertid ville jeg anbefale 8GB medmindre du vet du ikke kommer til å bruke maskinen til noe tyngre i fremtiden. Diskplass kan du alltids få utvidet via usb senere.

Edit: Har en air 11' selv. Skjermen blir da ganske liten, men portabiliteten er helt utrolig behagelig, den er kun bittelitt større enn en iPad. Hvis du kan leve med litt liten skjerm på forelesning og har mulighet til å koble på ekstern skjerm i andre sammehenger ville jeg vurdert 11' hvis du også skal drasse den fram og tilbake til skole hver dag.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Jobber både Windows og Mac. Er en overgang ja, men man må være tålmodig og la det være en lek. Mac'en har så mange kule funksjoner i OS X som gjør den gøyere og mer effektiv og bruke.

Samtlige av de forhåndsinstallerte programmene på en mac har et hjelpesenter med så og si svar på alt. Bruk det! Bruksanvisninger er ikke for idioter! De er for brukere som ønsker å lære!

Lenke til kommentar

iWork, apple sin Office pakke, er gratis til alle som kjøper ny Mac. Det er bare til å åpne App store og laste dem ned gratis.

Der har du Pages (Word), Numbers (Excel) og Keynote (PowerPoint). Synes dem fungerer en del bedre og enklere enn Office for Mac. Samme funksjonalitet, litt anderles utseende men det er bare en tilvenningssak.

Ja det er bare å koble til en harddisk å kopiere fra gamle datamaskinen over til Mac'en. Det skal ikke være noe problem.

En generell overgang komme du vel til å merke selføgelig. Men det tar ikke lange tiden før du er vant med OSx, gjerne bare et par dager. Bare husk på, start med en positiv innstilling. Vist det første og eneste du tenker er "dette er jo ikke windows utforsker, så dette suger balle" så kommer jo ting ikke til å gå lett.

Vurder å oppgrader til 8GB ram, 4 kan noen ganger være litt lite. Siden det er en Air maskin så må du belage deg på at fabrikken må gjøre det for deg, og det koster litt penger.

Prossesoren er helt kurant til ditt arbeid.

Et litt kortere svar:

Tekstbehandling fungerer nesten likt på Mac som på PC, trykk på tastaturet og bokstavene kommer opp på sjermen.

Office kommer ikke forhådsinstalert, men er gratis nedlasting fra AppStore.

Ja.

Lenke til kommentar

takker for svar, endte opp med MDA`en som var beskrevet i linken, synts det ikke var så altfor stor forskjell faktisk, gikk veldig lett å lære seg, men er en del hotkeys som bare må komme etterhvert tenker jeg, pekeplaten er genial, men synts den til tide rkan bli litt "hard" å trykke på om man skal trykke mange ganger etter hverandre.

En ting jeg ikke fattet helt var timemachine, sikkerhetskopierte på en ekstern hdd, men måtte formatere den først før jeg kunne bruke den som sikkerhetskopidisk, etter formatering finner jeg den ikke på windows OS..

Lenke til kommentar

Du kan i systemvalg stille inn så du ikke trenger å trykke ned pekeflaten, men at det holder med et lett tapp fra fingeren din. Det er sånn jeg har det på min.

Timemachine er Apples eget backup-system. Derfor kan du ikke bruke disken på Windows i ettertid. Den er nå formatert med et disksystem som er beregnet for Mac og sikkerhetskopiering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...