Gå til innhold

Partisjoneringsproblemer

Anbefalte innlegg

Fant ingen liknende tråder på forumet..

Jeg har en seagate 120 gig som jeg gjerne vil partisjonere i en disk på 20, og to på ca 50.. Siden 120 gig ikker er 120 gig, nærmere 112, går jo ikke dette, mne dette er uansett uviktig. Jeg har xp, og det finner hden uten problemer.

Jeg har forsøkt å partisjonere med fdisk, men det hadde da tydeligvis en bug på 64 gb eller noe. Siden denne harddisken er mye raskere enn min gamle, vil jeg gjerne ha denne som primær disk, men er det mulig å partisjonere den fra xp først, og så legge inn xp på denne senere?

Beklager hvis jeg er litt newb.. :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på "My Computer" --> Manage --> Disk Managment

- Slett alle gamle partisjoner på disken (regner med at dette er en annen disk enn den du kjører XP på nå)

- opprett primærpartisjon 20 GB

- Opprett Primærpartisjon 100 GB

- Opprett to logiske stasjoner på primærpartisjonen med 100 GB

Deretter setter du inn install cd og installerer til ønsket disk/partisjon

Lenke til kommentar

Win98 og eldre windows versjoner kan kun lese FAT partisjoner, men hvis du skal bruke WINXP eller 2000 så er NTFS best.

Eneste grunnen for å evt bruke FAT et hvis du skal ha dualboot med win98 og winXP/2000 på forskjellige partisjoner/disker i samme maskin, da kan det være lurt med en FAT partisjon som "Felles" lagringspartisjon. Men bruk uansett NTFS på den partisjonen som winXP eller 2000 skal installeres på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...