Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DIY: Overhale bremsecalippere (pic heavy)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda bedre enn Haynes-manualen, til og med på norsk :w00t:

 

Takk for hyggelige tilbakemeldinger =)

 

 

 

Kjempebra. Hadde vært fint om du kunne fortelle hvordan du har glassblåst? Utstyr materialer osv. og om du hadde en link til hvor du får kjøpt silikonfett til edruelige priser.

 

Så rimelig strøkent ut.

 

Jeg sendte calipperene med en kamerat som jobber på en plass hvor de har glassblåsingsutstyr, det følger som regel med fett i overhalingssett, hvis ikke har biltema

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremsesylinderfett-361826/

Lenke til kommentar

Konge tråd! Sticky!

 

2 ting jeg vil legge til.

 

I mine opplæringsbøker(som jeg bruker på lærlinger) heter det at man aldri skal splitte en calliper, altså dele den i 2. Har man først delt den i 2 skal den byttes. Du får fint bytta stemplene uten å gjøre dette, men det er mer knot. Jeg vet at det går helt fint å splitte dem, men det måtte bare nevnes.

 

I tillegg hvis stemplene sitter noe helt jævlig er det ikke bare å bikke dem ut med en skrutrekker. De sitter ofte rusta fullstendig fast. Anbefaler da og presse dem ut med fotbremsen, en trekloss og litt fantasi før man skrur av slangen. Er ikke dette nok så start motoren for hjelpekraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konge tråd! Sticky!

 

2 ting jeg vil legge til.

 

I mine opplæringsbøker(som jeg bruker på lærlinger) heter det at man aldri skal splitte en calliper, altså dele den i 2. Har man først delt den i 2 skal den byttes. Du får fint bytta stemplene uten å gjøre dette, men det er mer knot. Jeg vet at det går helt fint å splitte dem, men det måtte bare nevnes.

 

I tillegg hvis stemplene sitter noe helt jævlig er det ikke bare å bikke dem ut med en skrutrekker. De sitter ofte rusta fullstendig fast. Anbefaler da og presse dem ut med fotbremsen, en trekloss og litt fantasi før man skrur av slangen. Er ikke dette nok så start motoren for hjelpekraft.

 

 

Hvaslags calippere er det i opplæringsbøkene ?

Jeg har splittet mange calippere i mitt liv, på gokart, så lenge man passer på at flatene mellom dem er ren og at man bytter pakning ser jeg ikke noe problem i det.

Disse ble splittet for å forenkle glassblåsing og slipearbeid, men skulle jeg kun skiftet stempler hadde jeg ikke gjort det nei.

 

De fleste her inne på forumet kommer uansett ikke til å komme borti calippere med stempler på begge sider, da de fleste biler leveres med calippere med stempel på en side og klave

 

Disse calipperene fikk vi tak i brukt, så bikka noen med skrujern og andre måtte jeg ta med en vannpumpetang. Glemte helt å nevne dette i farten. Takk for påminnelse :D

Har også lest at man kan bruke trykkluft hvis man er forsiktig. Husker ikke maks trykk man bør bruke men... kjipt hvis det plutselig løsner når du har 11 bar og handa i mellom. :p

 

Har også lest at det eneste man skal smøre o-ringen i caliperen med er bremsevæske.

Går veldig fint å smøre med silikonfett beregnet for dette ;)

Lenke til kommentar

Har også lest at man kan bruke trykkluft hvis man er forsiktig. Husker ikke maks trykk man bør bruke men... kjipt hvis det plutselig løsner når du har 11 bar og handa i mellom. :p

 

Har også lest at det eneste man skal smøre o-ringen i caliperen med er bremsevæske.

trykkluft kan være skummelt..

 

men å finne en smørenippel med riktige gjenger og bruke fettpresse for å få ut stemplene er helt ufarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker wuerth hadde slikt bremse monterings fett på tube. Det var helt blått i fargen. Det følger jo ofte også med slikt monteringsfett i disse rep.settene. Sånn liten "nudel" fett pose.

 

Jeg bruker til vanlig bare fett fra patron. Langtidsfett står det på patronen, fra wuerth. Tror ikke dette er så nøye bare man bruker en form for "lube". Bremseveske, sparyfett, ribbefett jeg tar bare det som er nrmest. Ellers har LuK clutchfett vrt favoritten til omtrent alt i mange år.

 

Kobberfett/keramikk fett hadde jeg ikke brukt da det tørker ut alt for fort.

 

Jeg har vrt borti løsninger hvor man MÅ splitte calliper for å bytte br.skive(franskt). Go-carter, motorsykler osv hvor man MÅ splitte dem fordi br.skiva er så tynn. Jeg trekker tilbake kommentaren min og sier at så lenge man får kjøpt pakning til splitting så er det greit. Stort sett så får man ikke tak i den pakningen og det følger aldri med i rep.settene så det er litt bob-bob. Før i tiden måtte man sende bort callipere for overhaling. Jeg er nok bare litt gammeldags.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Holder på med mine nå. Grunnet teit design satt bremsestempelet noe så satan! Silikonspray og trykkluft fikk løsna det. Om noen skulle finne på å bruke trykkluft: Vernebriller! Og ikke ha handa foran stempelet.

 

Caliperen ser heldigvis helt fin ut innvendig. Til og med stempelet ser helt fint ut. Det som gjorde at det kilte seg var støvhetta.

 

Edit: Caliperene går ikke an å overhale så nå må jeg kjøpe nye uansett. :(

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...