Populært innlegg Takkformeg Skrevet 27. februar 2014 Populært innlegg Del Skrevet 27. februar 2014 (endret) Da har jeg overhalt et sett med Subaru GT front calippere, så tenkte jeg kunne lage en 'How to' til de som er interessert. Denne guiden kan brukes på de fleste calippere, kun antall stempler og utforming av calipper som vil variere Hvis ikke det følger med silikonfett i dit kit får du tak i det på biltema http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremsesylinderfett-361826/ Utgangspunktet Begynte med å ta av alle gummibelgene Til jeg satt igjen med dette Begynte å ta ut stempler, om du skal bruke de igjen er det lurt å være forsiktig så de ikke blir skadet på den delen som er inni calipperen.I mitt tilfelle måtte jeg bruke skrujern for å bende ut stemplene, noen måtte jeg også lirke ut med vannpumpetang. Andre måter er å ta ut klosser før man tar av slangen og bruke bilens egen bremsepumpe til å presse stempelet ut, eller bruke en trykkluftpistol inn i hullet. Husk øyebeskyttelse da bremsevæske ikke er godt å få i øynene. Ha en liten plankebit inni calipperen som kan ta imot stempelet for ved trykkluft kommer det ut fort og hardt. /Takk Mekker'n og sedsberg for innspill Tom calipper I sylinderene kan man se det siste som skal ut, pakningene som også har som funksjon å dra tilbake stempelet. Her har jeg splittet calipperene og fått ut alle pakninger Ferdig. Glassblåst Forbereder nye, rustfrie stempler med å sette på støvehette/belg NB:Pass på at du ikke får silikonfett på utsiden av belgen, da kan låseringene bli litt vriene å få på. Jeg vrenger den helt ned over stempelet for å se at den ligger riktig i sporet sitt Legge inn ny pakning i calipperen Smøres med medfølgene fett evt vanlig silikonfett Sett stempel ned i hull og rigle det nedover, ikke bare press, for da kan pakningen bli vrengt ut av sporet. På med låsering, bare å mate den rundt og presse den helt ned med et flatt skrujern. Vær forsiktig så ikke støvhetta blir skadet! Alle 4 delene ferdige med stempler På tide å sette sammen. Ikke glem pakning mellom halvdelene, disse smøres også med silikonfett 2 stk per calipper Ferdig! Disse skal også lakkeres før montering =) Endringslogg:La til link til silikonfettTilleggsinfo for fjerning av stempler Endret 27. februar 2014 av Hardboiled Rice 10 Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Kjempebra. Hadde vært fint om du kunne fortelle hvordan du har glassblåst? Utstyr materialer osv. og om du hadde en link til hvor du får kjøpt silikonfett til edruelige priser. Så rimelig strøkent ut. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Enda bedre enn Haynes-manualen, til og med på norsk 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 27. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2014 Enda bedre enn Haynes-manualen, til og med på norsk Takk for hyggelige tilbakemeldinger =) Kjempebra. Hadde vært fint om du kunne fortelle hvordan du har glassblåst? Utstyr materialer osv. og om du hadde en link til hvor du får kjøpt silikonfett til edruelige priser. Så rimelig strøkent ut. Jeg sendte calipperene med en kamerat som jobber på en plass hvor de har glassblåsingsutstyr, det følger som regel med fett i overhalingssett, hvis ikke har biltema http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremsesylinderfett-361826/ Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Konge tråd! Sticky! 2 ting jeg vil legge til. I mine opplæringsbøker(som jeg bruker på lærlinger) heter det at man aldri skal splitte en calliper, altså dele den i 2. Har man først delt den i 2 skal den byttes. Du får fint bytta stemplene uten å gjøre dette, men det er mer knot. Jeg vet at det går helt fint å splitte dem, men det måtte bare nevnes. I tillegg hvis stemplene sitter noe helt jævlig er det ikke bare å bikke dem ut med en skrutrekker. De sitter ofte rusta fullstendig fast. Anbefaler da og presse dem ut med fotbremsen, en trekloss og litt fantasi før man skrur av slangen. Er ikke dette nok så start motoren for hjelpekraft. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Har også lest at man kan bruke trykkluft hvis man er forsiktig. Husker ikke maks trykk man bør bruke men... kjipt hvis det plutselig løsner når du har 11 bar og handa i mellom. Har også lest at det eneste man skal smøre o-ringen i caliperen med er bremsevæske. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 27. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2014 Konge tråd! Sticky! 2 ting jeg vil legge til. I mine opplæringsbøker(som jeg bruker på lærlinger) heter det at man aldri skal splitte en calliper, altså dele den i 2. Har man først delt den i 2 skal den byttes. Du får fint bytta stemplene uten å gjøre dette, men det er mer knot. Jeg vet at det går helt fint å splitte dem, men det måtte bare nevnes. I tillegg hvis stemplene sitter noe helt jævlig er det ikke bare å bikke dem ut med en skrutrekker. De sitter ofte rusta fullstendig fast. Anbefaler da og presse dem ut med fotbremsen, en trekloss og litt fantasi før man skrur av slangen. Er ikke dette nok så start motoren for hjelpekraft. Hvaslags calippere er det i opplæringsbøkene ? Jeg har splittet mange calippere i mitt liv, på gokart, så lenge man passer på at flatene mellom dem er ren og at man bytter pakning ser jeg ikke noe problem i det. Disse ble splittet for å forenkle glassblåsing og slipearbeid, men skulle jeg kun skiftet stempler hadde jeg ikke gjort det nei. De fleste her inne på forumet kommer uansett ikke til å komme borti calippere med stempler på begge sider, da de fleste biler leveres med calippere med stempel på en side og klave Disse calipperene fikk vi tak i brukt, så bikka noen med skrujern og andre måtte jeg ta med en vannpumpetang. Glemte helt å nevne dette i farten. Takk for påminnelse Har også lest at man kan bruke trykkluft hvis man er forsiktig. Husker ikke maks trykk man bør bruke men... kjipt hvis det plutselig løsner når du har 11 bar og handa i mellom. Har også lest at det eneste man skal smøre o-ringen i caliperen med er bremsevæske. Går veldig fint å smøre med silikonfett beregnet for dette Lenke til kommentar
joka Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Har også lest at man kan bruke trykkluft hvis man er forsiktig. Husker ikke maks trykk man bør bruke men... kjipt hvis det plutselig løsner når du har 11 bar og handa i mellom. Har også lest at det eneste man skal smøre o-ringen i caliperen med er bremsevæske. trykkluft kan være skummelt.. men å finne en smørenippel med riktige gjenger og bruke fettpresse for å få ut stemplene er helt ufarlig. 2 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Husker wuerth hadde slikt bremse monterings fett på tube. Det var helt blått i fargen. Det følger jo ofte også med slikt monteringsfett i disse rep.settene. Sånn liten "nudel" fett pose. Jeg bruker til vanlig bare fett fra patron. Langtidsfett står det på patronen, fra wuerth. Tror ikke dette er så nøye bare man bruker en form for "lube". Bremseveske, sparyfett, ribbefett jeg tar bare det som er nrmest. Ellers har LuK clutchfett vrt favoritten til omtrent alt i mange år. Kobberfett/keramikk fett hadde jeg ikke brukt da det tørker ut alt for fort. Jeg har vrt borti løsninger hvor man MÅ splitte calliper for å bytte br.skive(franskt). Go-carter, motorsykler osv hvor man MÅ splitte dem fordi br.skiva er så tynn. Jeg trekker tilbake kommentaren min og sier at så lenge man får kjøpt pakning til splitting så er det greit. Stort sett så får man ikke tak i den pakningen og det følger aldri med i rep.settene så det er litt bob-bob. Før i tiden måtte man sende bort callipere for overhaling. Jeg er nok bare litt gammeldags. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 27. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2014 Et godt tips er jo evt å VENTE med å splitte til man får rep sett med mindre man vet hva man får. Dette kittet jeg kjøpte her har man god oversikt på bildet http://www.scoobyworx.com/4-pot-stainless-steel-caliper-repair-kit-85-p.asp Det viktige er at det er et fett som er kompatibelt med gummien i pakningene, og som ikke kødder til bremsevæska. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Skal overhale caliperne på BMW-en min (2006 mod) og det rare var at nye bremsestempler kunne man ikke få kjøpt hos BMW. Kun rep-sett. Stemplene måtte jeg finne på ebay. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 (endret) Holder på med mine nå. Grunnet teit design satt bremsestempelet noe så satan! Silikonspray og trykkluft fikk løsna det. Om noen skulle finne på å bruke trykkluft: Vernebriller! Og ikke ha handa foran stempelet. Caliperen ser heldigvis helt fin ut innvendig. Til og med stempelet ser helt fint ut. Det som gjorde at det kilte seg var støvhetta. Edit: Caliperene går ikke an å overhale så nå må jeg kjøpe nye uansett. Endret 15. mars 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå